Överskotts energi...

D

Diler

Hej!

Min häst stod i 3 veckor för han hade haft spänningar i ryggen så nu håller jag på att sätta igång honom, har hållit på med det i ca 2 månader så han har ju konditionen nu dock ej musklerna.
Håller på att bygga upp dom men det tar ju sin lilla tid..
Ja iallafall, han har börjat få jätte mycket energi, han busar sparkar bakut (inte stort men lite) & galopperar på stället, helt enkelt är superduper glad.
Det är jätte kul att han visar det så men det blir lite jobbigt.. Hur kan jag göra för att all den energin ska försvinna?
Alltså ska jag ut & galoppera med honom?
Ska jag göra något annat?

Tacksam för svar!
Är lite ny i detta då de är min första häst. Är absolut inte rädd eller något, är bara lite fundersam om man skulle kunna minska det lite så han blir lite lugnare så man kan arbeta honom lite bättre.. ;)

Mvh!:bow:

Sv: Överskotts energi...

Kolla foderstaten, kanske får han i sig allt för mycket energi? Man måste göra om sitt foderstat varje år i samband med ny skörd och nytt hö. Höt innehåller aldrig exakt samma värden, även om man tar på exakt samma ställe och under samma årstid. Värdera varierar från år till år.

Har hästen bara massa energi trotts bra uträknat foderstat så skulle jag först valt att skritta fram en stund och sedan låta hästen galoppera av sig lite. Fullt ös .. men man ska absolut inte "jaga" hästen eller stressa den. Utan låt hästen sträcka ut och galoppera i sitt tempo en stund. När du vill sakta av så ska hästen lyssna.
Min tränare sa till mig en gång då hon red en häst med massor med energi som bara ville springa. "Istället för att hästen ska försöka springa iväg med mig så gör jag det hela till min idé, då blir det på mina villkor, samtidigt som hästen får sin vilja igenom -men det var jag som bad om det och inte hästen som bestämde"

Kolla upp din foderstat, longering innan ridning så han kan springa av sig lite, lite svårare övningar vid ridning så hästen får jobba lite mer.
Lycka till:)

Tack.
Jag försöker men han bara springer ifrån mig & skuttar upp och ned :cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 499
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka