Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I så fall hade du också, när du såg att mitt var raderat, kunnat ta bort ditt inlägg men du valde att låta det stå kvar. Inte svårt att räknat ut vad din agenda är precis.
Men exakt. Nu ska man inte bara behöva hålla koll på svar på ens egna inlägg, man ska också hålla utkik så att de man svarat inte raderar för då måste man skynda sig att också raderaJag såg som sagt att ditt inlägg var raderat när Petruska skrev sitt, dvs 23 minuter efter att jag skrivit mitt svar till dig. I det läget spelade min eventuella agenda ingen som helst roll, min redigeringstid hade gått ut.
Alla skriver vi ibland ogenomtänkta saker som folk hinner snappa upp innan man hunnit redigera. Det har hänt mig och då har jag fått bita i det sura äpplet och helt enkelt försöka tänka lite längre innan jag svarar i fortsättningen.
Igår kväll på en taverna satt jag bredvid ett italienskt sällskap som konverserade ett spanskt sällskap. En av de italienarna sa: I'm a psychotherapist - varpå en av spanjorerna kommenterade: Oh, I don't believe in psychology. I believe in homeopathy.Så varför säger du något, undrar jag? Det är fortfarande till viss del stigmatiserat att gå i terapi och sådana där kommentarer hjälper verkligen inte.
Kanske är det en kombination av det du skriver, känns som du har hittat något för även om jag inte kan sätta fingret på vad det är specifikt så är det något som får mig att känna att det kan nog vara så.Jag tror att en anledning till att flera här tycker att du skulle prata med någon är att vi inte lyckas få dig att börja sortera upp din upplevelse. För mig är det två helt olika saker hur man 1) ska ta hand om bekräfta sina egna känslor 2) strategiskt agera gentemot andra som man inte blir klok på. Om man ska nysta i 1) så skulle man kunna försöka reflektera över vad det är för känslor du får av det som händer och vad du tänker att det säger om dig.
Många som skulle vara med om exakt samma saker som du har beskrivit skulle bara tänka "men oj, vad konstigt otrevlig han låter, jaja han har väl en dålig dag", medan du verkar ta det personligt på nåt sätt. Risken är att det är ditt självförtroende elllr dåliga upplevelser från tidigare som spökar där, när han beter sig illa så börjar du tänka att det är för att det är du. När det i själva verket är för att det är han. Hans agerande ligger hos honom, det ligger inte hos dig över huvud taget.
En annan möjlighet är att du känner en sorg över att han inte levererar som den enda vännen du trodde att du hade och på nåt sätt tar på dig ansvaret för det. I vilket fall så behöver du sortera upp detta så att denna relation inte blir (ytterligare?) ett minne av att du misslyckades på nåt sätt.
För att få hjälp från sjukvården vad det gäller psykiska åkommor måste man ibland vara ganska ihärdig och envis. Det är inte alltid plättlätt att bli förstådd så man kan få hjälp. Som tur är kan man ju söka privat också, det är dyrare men oftast blir man bättre bemött och man kan då också välja sin terapeut på ett annat sätt än inom landstingsvården.Kanske är det en kombination av det du skriver, känns som du har hittat något för även om jag inte kan sätta fingret på vad det är specifikt så är det något som får mig att känna att det kan nog vara så.
Förresten är det någon som har erfarenhet av att ha fått hjälp innan på något sätt? Jag har bara dåliga erfarenheter och därför jag gärna drar mig för det. Senast fick jag kommentaren "du verkar inte ha dom problemen som du säger att du har..." :/
[...]Förresten är det någon som har erfarenhet av att ha fått hjälp innan på något sätt? Jag har bara dåliga erfarenheter och därför jag gärna drar mig för det. Senast fick jag kommentaren "du verkar inte ha dom problemen som du säger att du har..." :/
Det där diskuterade jag och en kompis här om veckan, vad man egentligen menar med det där med att göra arbetet själv. För för mig som redan känner mig helt ensam och något drunknande med mitt problem är det där uttrycket så jäkla sänkande. Om jag hade klarat det själv så hade jag ju INTE varit i den här situationen nu.Men det är en tuff väg och det är inte bara att "få hjälp" som att någon tar hand om disken. Det är ett jobb, det är tufft och man måste göra arbetet själv.
Det där diskuterade jag och en kompis här om veckan, vad man egentligen menar med det där med att göra arbetet själv. För för mig som redan känner mig helt ensam och något drunknande med mitt problem är det där uttrycket så jäkla sänkande. Om jag hade klarat det själv så hade jag ju INTE varit i den här situationen nu.
Det hon menade var att man måste vara beredd att prata om sina problem och rota i dem för att man ska kunna må bättre. För mig är inte det att "göra arbetet själv" utan det betyder för mig att jag aktivt deltar i behandlingen, vilket för mig inte alls betyder att jag måste "göra (hela) arbetet (helt) själv(/ensamen)".
För mig var det underbart att få gå till någon och prata, jag hade i många år ÖNSKAT att någon ville prata med mig om mitt mående. Jag hade så mycket frågor och tankar kring det, helt enkelt ett uppdämt behov av att analysera och förstå varför jag mådde så dåligt. Så för mig är det jättekonstigt när folk säger att det är så jobbigt och tufft och man måste göra det "själv". Jag förstår faktiskt inte riktigt vad man menar, jag är ju inte själv, det finns en terapeut där som hjälper mig och oftast ett läkarstöd också. Alla dessa personer hjälper ju mig med mitt mående.
Så vad menar egentligen du med att man måste göra arbetet själv?
Great minds och sådär...@monster1 - jag menar att terapeuten är ett stöd på vägen, en samtalspartner som kan hjälpa mig att analysera mina tankemönster. Men att gå in i dem, rota, ta fram det man rotat fram och prata om dem kan bara jag göra. Det är väl som att rida för tränare - för att utvecklas måste man rida mellan träningstillfällena, utan att tränaren är på plats.
För mig var det underbart att få gå till någon och prata, jag hade i många år ÖNSKAT att någon ville prata med mig om mitt mående. Jag hade så mycket frågor och tankar kring det, helt enkelt ett uppdämt behov av att analysera och förstå varför jag mådde så dåligt.
Jo, men sina problem brottas man ju med och försöker överkomma dagligen även innan man får terapeutisk hjälp.Det beror nog lite på vad det är man söker hjälp med, hur terapeuten arbetar och kanske också lite var i processen man befinner sig. Den timme samtalet pågår är ju bara en av veckans 168. Utanför psykologens mottagning är det upp till dig att arbeta med dig själv, så att säga. För mig, som bland annat brottats med svåra ätstörningar har de där 167 timmarna utan stöd och hjälp känts som ganska många. Hur jag än vänder och vrider på det är det ändå upp till mig att få vardagen att funka och ändra på mitt beteende.
Jo, men sina problem brottas man ju med och försöker överkomma dagligen även innan man får terapeutisk hjälp.
Har man accepterat så söker man ju inte ens hjälp?
Hela poängen med att söka hjälp är ju att få just hjälp och inte behöva fortsätta med sin desperata kamp själv. Jag lider av depression det är verkligen inget jag klarar av själv. Faktum är att ensam och isolerad är i princip det värsta som kan hända en deprimerad och att man måste göra jobbet själv är en sanning med modifikation. Utan stöd runt en så blir det väldigt svårt när det är som värst.
Jag förstår inte riktigt behovet av att säga att "du kommer få göra arbetet själv" på det sättet man gör inom psyk, det gör man ju inte till en cancerpatient eller någon annan med en fysisk sjukdom trots att det är exakt samma sak (de måste också göra hela "jobbet" själva). Varför har man ett behov av att skriva/säga att man måste göra jobbet själv just när det gäller psyk?
Utfransningar??Och sorry, ts, jag är ledsen att det blev en del utfransningar.