Överpris för spatthäst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sassa81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 214
S

Sassa81

Hej!

Jag är ute efter en häst lämplig till fritidsridning. Har satt ut annons och fick igår ett svar från en kvinna. Hon skrev att hon har ett halvblodssto, 14 år med utläkt spatt.

Jag har läst runt på nätet angående spatt och "utläkt spatt" så det är inte min fråga i sig, utan priset som hon begär för hästen.
Hon begär 25.000:-, jag tycker det låter mycket.

Vad tycker ni?

Hon säljer hästen för att den inte håller för att träna/tävla dressyr.

Vh Sandra

Sv: Överpris för spatthäst?

Låter mkt, efteersom de bara går att promenad rida hästen, är det deäremot ett sto som kan användas för avel är det mer än rimligt.

Att använda ett spattsto i avel är inte o rekommendera.

det beror väl på om det är ngt ärftloigt eller hästen har "SKÖRA " BEN, MEN KAN INT DET HA MED TRÄNINGSMETODER O TIDIGARE RIDNING att göra???

Lr är jag uteo segla, är int helt inne på spatt så ursaäkta om jag haf fel..

vilket var ungefär min tanke med... dessutom finns det väl fullt med promenadhästar till salu inom mer rimliga prisklasser...:)

det beror väl på om det är ngt ärftloigt eller hästen har "SKÖRA " BEN, MEN KAN INT DET HA MED TRÄNINGSMETODER O TIDIGARE RIDNING att göra???

Lr är jag uteo segla, är int helt inne på spatt så ursaäkta om jag haf fel..

Disposition för spatt är ärftligt. Så inte avla på spattsto, annat än i de fåtal fall där det är traumautlöst då man kan överväga det. Men avelsvärdet på ett sto med 'vanlig' spatt ska i princip sättas till noll, då man inte ska avla på dem.

jag tycker det är på tok för högt!!! det finns billigare och friskare hästar!!

Tycker det låter som mycket pengar. Vill du hitta en häst att använda till fritidsridning hade jag föreslagit att få ner priset. Eller hitta en för samma pris som kanske är något år äldre, men ändå frisk.

Hur har det gått för dig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 896
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·
Hästvård Spinner vidare på en spattfråga som jag såg. Vet att det är svårt att säga, men ni som har spatthästar, vad utgår ni ifrån? Hur gör ni...
Svar
19
· Visningar
2 083
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 978
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare