Överpigg Isis

A

Amanty

Jag rider en isis som tydligen tycker väldigt mycket om att springa. Just nu har jag bara möjlighet att rida ut.

Går bra i skritten, traven, tölten. Har vi sällskap blir han även mycket piggare i traven. I galoppen kan han bli så stark att han bara drar. Har hänt några gånger och det är väldigt obehagligt.

Han är väldigt stark/hård i munnen. Han biter sig fast i ena sidan av bettet (höger). Jag försöker vara så mjuk som möjligt, lätta och ge och ta. Vi ska iväg på träning om en månad ca.

Men just nu känns det motigt. Det känns som att jag förvärrar allt och jag har ingen aning om hur vi ska gå vidare nu.

Vad skall jag göra för att få honom att lyssna på mig, inte bara hugga fast i bettet och ignorera. ?
:crazy::confused:

Sv: Överpigg Isis

Min häst var också sån där ett tag, drog i full galopp så fort han fick en chans. Till slut var det så illa att jag inte ens kunde tölta/trava i en liten paddock utan att stack iväg. Med honom så var det ledarskapsproblem, han hade tagit över och gjorde precis som han ville.
Lösningen för oss blev att vi lärde oss one rein stop. Började att träna det i skritt, och när han förstod det fick jag testa det i trav också, för att faktiskt våga använda det i en riktig situation. Och det hjälpte! Så fort jag kände av tendenserna att han bara ville dra så gjorde jag ett one rein stop, och han tvingades att stanna. Så höll jag på ett tag, och det tog inte lång tid innan han förstod att det var lönlöst att försöka sticka iväg, och faktiskt slutade. Ledarskapsproblemet i sig löste sig såklart inte så lätt, utan det fick vi jobba vidare med, men tack vare den här enkla grejen vågade jag faktiskt rida ut honom i alla tempon, och bara det var ett stort steg på rätt väg.

Nu vet jag ju inte alls om det är ledarskapet som inte är helt etablerat hos er, eller något av alla miljoner saker som kan vara fel, skador, utrustning etc, men jag tycker absolut att du ska ge one rein stop ett försök.

Lycka till!

Helt klart ett ledarskapsproblem då han blir värre när du har en annan häst med. då tar fockbeteandet över och då han inte ser dig som ledare så är det bara den andra hästen han bryr sig om.
Och då du rider ut änsam ser han hur långt han kan gå och vad det får för konsekvänns.
Börja med att träna ledarskap på marken och i alla vardagliga situatoiner in och utsläpp, utfodring och när du gör iårdning honom.
vet inte hur mycket du kan om ledarskaps träning så jag tar en kort beskrivning (men detta ska hälst demonstreras så att personen vet hur det går till men jag gör ett försök).
Utsläpp insläpp,han ska gå bakom dig stanna när du stannar backa när du backar, gå åt sidan när du går mot honom, följa när du går ifrån.
Utfodring: lägg beslag på hans mat och se till att han respekterar det,du går mot maten och han ska flytta sig ifrån den som han gör för ledarhästen,och inte komma fram förän du flyttat dig därifrån eller bjuder in honom.
I hagen när du lägger ut maten ska alla hästarna hålla avstånd till dig så länge du håller i eller är vid maten.
När du gör iordning honom se till att han flyttar sig framåt bakot och åt sidan lika dant som när du leder honom,och även att han står still när du vill.
Sän när du rider så tränar du helt änkelt lydnaden på alla hjäper, halt backa , ställa så han blir uppmärksamm på dig och vad du vill, håll hans hjärna sysselsatt och tala hela tiden om vad han ska göra så lär han sig att det är dig han ska följa.
Du styr honom och talar därmed om för honom precis som ledarhästen att det är du som leder vägen och han som ska följa. det är precis samma precip som gäller på marken.
Har inte förklarat hur du ska gå tillväga i mer detalj då det skulle bli mycket långt.
Om du behöver hjälp så så låt en expärt eller någon som är bekant med natural hoseman ship visa dig hur.
Hoppas att du fått de svar du sökte. Lycka till!

One rein stop en jätte bra nödstop....
Har lärt bägge mina hästar det och framförallt unghästen som kan tänka sig att springa ibland då är one rein stop ett altrenativ att få han och tänka om..
Och ledarskapsövningar!

Du kan ju oxå pröva(om du får för ägarn) byta till ett rakt bett, det är svårare för hästen att lyfta upp o bita fast. De där fastbitningarna de gör kan nämnligen leda till skador på tänderna. Min häst är en sån som alltid fipplar med bettet o gärna håller fast det o tuggar (men sticker aldrig). Han har gröpt ur sin tand på hö.sida så illa att kanterna var så höga att han bet sig själv i gommen när han tuggade! Han var alldeles sårig...stackars pållen.

O så ledarskapet som de andra säger, jätteviktigt att få ordning på!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve