Överlast i släpet, vad händer?

Alexandra_W

Trådstartare
I följande fall, vad händer vid en viktkontroll?

Förare med B-körkort.
Bilen får dra 1260 kg på B-körkort.
Släpet är nervägt från 1250 kg till 1200 kg.
Lastvikt i regneviset på 1200 kg är 630 kg.
Äkta lastvikt rör sig snarare kring 570.
Släpet är lastat med 630 kg.

Dvs det är en fullt laglig kombo på pappret, men i verkligheten är det cirkus 50 kg övervikt.

Det kan väl inte bli olovlig körning, för det är fortfarande en kombination som är tillåten på B-kort, och vore släpet uppvägt igen skulle det inte vara överlast?

Men iom att släpet är nedvägt till 1200 kg och lastvikten därmed sänkt, så blir det överlastat. Vad händer då? Böter? Hur mycket böter? Någon risk för körkortet? Rapportering till länsstyrelsen?
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Blir någon som bara har B-kort, alltså inget E, stoppad med överlast så är det bokstavligen STOPP. Får inte köra en meter längre. Räknas olovligkörning istället för överlast. Med andra ord man saknar rätt körkortsbehörighet för att köra ekipaget. Risk för indraget körkort samt böter.
Har man däremot E-behörighet så blir det överlast och böter.

Ska det konstateras övervikt i ditt fall som du beskriver så lär det bli efter en kontroll med våg. Så att allt blir vägt innan Polisen kan konstatera om det är övervikt eller inte. D v s man får gå på faktiska vikten och kan inte bara uppskatta vad det väger.
 
Senast ändrad:
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Masse - jo jag menar i en viktkontroll på våg, där det då uppdagas att släpet är inreggat med för låg tjänstevikt. Och vad hästen väger, de flesta poliser har lite dålig koll på vad en kuse väger. Men i en kontroll med våg alltså där det svart på vitt visar sig att det är överlast.

Men det kan INTE bli olovligkörning i mitt exempel ju!? Hur blir det det?

Om vi tar ett annat ex. Bilen drar 1200 på B-kort, släpet är nedvägt från 1250 till 1200, lastar 630 på papper och så lastar jag i 640.¨

DÅ är det olovlig körning, för jag får inte dra mer än 1200 på B-kortet. Och då är det bara ringa nån med BE och be dem komma och köra hem släpet. Eller kasta ut ngt lämpligt (förslagsvis inte hästen *s*).

Men i mitt fall så får bilen på B-kort dra 1260 kg, släpets totalvikt är under 1260 kg, men jag har överskridit det nedvägda släpets lastvikt. Och jag kan inte få det till hur det blir en olovlig körning, då det är en fullt laglig B-korskombination. Däremot går det inte komma undan att släpet är överlastat. Men det kan väl inte bli olovlig körning?
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Jag talade med bilprovningen om detta senast igår och de sa såhär:

Om bilen får dra 1300 kg på B-körkort och man lastar släpet så att det blir mer än 1300 kg innebär det olovlig körning - körkortet ryker.

Men om man överlastar släpet och fortfarande inte drar mer än 1300 kg som bilen får dra på b-körkort, blir det överlast och böter.

Så du har rätt Alexandra!

//granger
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Danke, det var ju så jag fattat det, att sålänge kombinationen är laglig på B-kort (och det är den ju) så är det 'bara' överlast jag åker på.

Men med min gamla bil t ex (1200 på B-kort) skulle ju torskat på både överlast OCH olovlig körning (för det är då ett BE-ekipage, med ett överlastat släp dessutom).

Frågan är då vad som händer vid lindrig överlast, vad det är för böter? Riskeras körkortet?
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Hur ofta är de som Polisen väger släpet? Har de med sig en våg eller får man åka iväg och väga? Har det hänt er? Är risken stor att man åker dit om man har övervikt?
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Här i våra trakter har de alltid med sig våg vid de stora räderna, och då vinkar de GÄRNA in just bilar med släp.

Vågarna är mycket smidiga, och man slipper kånka iväg till vågplats.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Enligt en trafikpolis (i Östergötland) så är dessa digitala vågar inte så säkra på vikten, de har en felmarginal på +/-50 kg. Har man då ett boggiesläp blir det alltså att de drar av 200 kg (ett för varje hjul). Har man otur visar alla vågar 50 kg för mycket och man åker dit ändå, men visar alla vågar någotsånär rätt så har men en ganska stor marginal.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Enligt en trafikpolis (i Östergötland) så är dessa digitala vågar inte så säkra på vikten, de har en felmarginal på +/-50 kg. Har man då ett boggiesläp blir det alltså att de drar av 200 kg (ett för varje hjul). Har man otur visar alla vågar 50 kg för mycket och man åker dit ändå, men visar alla vågar någotsånär rätt så har men en ganska stor marginal.


Enligt alla skriverier i Hästmagazinet om släp, vikter och kontroller så är de NYA v¨ågarna tillförlitliga och det drar inte av ngt. Det är därför de nu kan väga personbilssläp bättre (för annars blev det så att du skrev att det var minst 100 kg av på ett enkelaxlat och 200 på ett med dubbel exel, och det kom aldrig åt överlasten iom att den oftast inte är så stor. På lastbilar me döverlast i ton däremot)

Vågarna är dessutom små och enkla ha i bakluckan på polisbilen, så de beh inte stå vid vågstationerna.

Så de är väldigt glada åt sina nya, små digitala vågar, och de raidade ju vilt i vissa län förra sommaren och snodde in de flesta släp de såg de dagarna.

Sen har jag aldrig bivit vägd under alla år, men risken finns ju och jag har ingen lust riskera körkortet.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Har frågat en kamrat som är polis om detta.

1) "vanliga" poliser bryr sig inte om sådant här om inget annat är tokigt.

2) Det är bara trafikpoliser som väger och de är petigare. Men så länge det inte är olovlig körning får man bara böter. Vet tyvärr inte summan.

//granger igen
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Nu kommer min "favvoreplik".... Jag har hört :angel:
att va gäller LEVANDE djur så är de ngt snällare i sina bedömningar då även en levande varelse (kan ju lika gärna va en ko eller ett antal får) gå upp och ner i vikt lika "lätt" som oss människor, beroende på hull/årstid/kondition mm... Se bara de som åker med sina hästar till bete (lagom "hull" i normalfallet) och sen jämför de när de hämtar sina hästar... (Oftast i rundare form än innan betet) tex...
Och självklart "höftar" de flesta om sin vikt på sina djur... Jag har iaf inte en aning om vad mina hästar väger !
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Ang 'snällare' för det är levande last är jag faktiskt lite tveksam? Jag förstår argumenten, men samtidigt så är det ju 'bara' att se till att man har ett släp med marginal på lastkapaciten? Om hästen normalt väger 400 kg, köp inte ett släp som lastar 450 kg då, utan ett som lastar 600 kg, och så kan du köra hem från betet, köra dräktigt eller vad det månde vara utan risk.

Och hur många vet vad deras bokhylla, säng, köksbort och flyttlådor väger liksom?

Så även om de nu kanske är snällare med levande djur, så är jag inte säker på det gäller alla (som med allt beror det väl på vilken individ man träffar), och inte helt säker på att jag TYCKER det ska vara snällare med levande djur. För jag har fan mer koll på vad mina hästar väger (405 kg resp 443 kg just nu.. vägda i tisdags respektive i dag) än vad min säng, bokhylla och bohag väger..

Samma sak med att de inte är speciellt 'överseende' med när släpen är felreggade. Man kan ju tycka att folk ska kunna lita på vad som står i regbevisen. Dvs står det i regbeviset att jag får lasta 600 kg, och jag lastar i min vägda 550 kg:s häst är det taskigt att bli av med körkortet bara för att släpet var fuskinvägt vid registreringen och i verkligheten bara fick lasta 400. Det är då något jag tycker de hellt borde kunna se genom fingrarna med (samtidigt skulle de göra att vi bara fick ÄNNU fler fuskinvägda släp, så hellre då en lag på att tillverkarna får ta ansvaret för att släpet i bruksskick FÅR lasta det som påstås. Eller börja med kontrollvägning vid besiktningarna då).

Men om man möter en nitisk, morgontrött och allmänt grinig trafikpolis med vågarna i bakluckan vill jag liksom veta vad som händer om man överlastat.. Även om risken att det ens UPPTÄCKS att det är överlastat kanske är försvinnande liten.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Om du blir stoppad... och om du mot förmodan blir vägd... och det konstateras att du har överlastat släpet. Då blir det böter...

Bötesbeloppet grundar sig på hur många % du överskridit lastvikten med. Om du har mer än 20% överlast är det stopp och belägg ... du får inte köra vidare. Har du mer än 50 % överlast är det rapport till åklagaren i stället för böter och då kan även körkortsindragning bli aktuellt.

En bil och släp kombination som på pappret är OK att dra på enkelt B kan aldrig bli olovlig körning för att du överlastar släpet.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Jag kan bara rekommendera att fler tar BE. I förhållande till böter och risk att förlora sitt körkort så är det faktiskt inte dyrt. Många ridklubbar anordnar kurser för sina medlemmar i samarbete med någon körskola. Jag tog den snabba/dyraste vägen till BE. Kontaktade körskola, två dubbellektioner (många bra tips inför uppkörningen). Övade litet med under en helg med en kärra på en parkering. Läste teorin själv på lediga stunder. Allt inklusive uppkörning och teoriprov kostade under 5000:-. Det här är alltså det dyra sättet! Man förlorar inte sitt vanliga B-kort om man misslyckas på proven heller.

När jag lånar ut vår släpvagn brukar jag skicka med en utskrift från vägverkets hemsida som förklarar det här med lastregler så de flesta förstår. Se

Direktlänk http://www.vv.se/templates/page3wide____2958.aspx

eller

www.vv.se och klicka vidare > Startsida>Fordon>Fordonsfakta>Släp>Släpvagn och husvagn »Har du rätt körkort?

Här finns också en länk så att man kan se hur man läser bilens registreringsbevis på rätt sätt.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

:p jag blev stoppad när jag körde för tungt innan sommarn i år.. körde en mitsubishi lancer med en värmlandsvagn där bak å i den stod ett halvblods sto på ca 600 kg.. :o poliskontroll.. :o dom varken vägde släpet eller kollade in på hästens storlek, hade körkortet på prov fortfarande.. jag fick fixa fram en större bil innan vi fick lämna kontrollen, 1000 kr i böter å körkortet sa de att domstolen skulle kolla på å att de skulle höra av sig.. de har fortfarande inte hört av sig om det å nu har även prövo tiden gått ut.. dom sa att dom va snälla mot mig.. så..:p
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Vad för vägar brukar dessa trafikpoliser stå på egt?? Har aldrig varit med med om nåt sånt här i Norge (tror inte det är samma regler här) men ingen jag känner i Sverige heller... :confused:

Verkar
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

:p dom står lite överallt men oftast 30 sträckor vid skolor, å 70 å 90 sträckor där det ofta händer att man kör för fort:angel: :o .. men även 50 sträckor oxå, å oftast ställer dom sig efter en kurva recis innan hastigheten ska ökas, då gasar folk glatt på å poff så sitter man i en snutkontroll eller på en vacker bild..:love: :devil: inte kul, hur e det i norge då..:p
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

:p japp, men det va lite andra grejer som dom inte skrev ner typ dimljus på, en lyckta trasig på släpet.. men allt annat stod me..:p
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Det var väl vägning Centaur pratade om? Kameror finns det gott om i Norge, hur många som helst, och fortkörningsböterna är högre än i Sverige trots att vi precis höjt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Knapplån. En sak att tänka på är att det i nya ste ridsport står om nya regler kring nedviktning av släp vilket EU omöjliggör ganska...
2
Svar
21
· Visningar
6 240
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp