Överlast i släpet, vad händer?

Sv: Överlast i släpet, vad händer?

*KL*

BE-kort hjälper inte mig om jag inte köper nytt släp och ny bil, och det vill jag inte göra. Däremot vill jag iaf ha BE, men har svårt få ändan ur vagnen. Men för just det här problemet spelar BE ingen roll om jag har eller ej.

När tunag gruppen raidade här och lekte med nyinskaffade vågarna dök de upp i princip överallt. Jag har aldrig blivit vägd dock, men det haglade av det i bekantskapskretsen. Vet att ffa polisen i Sörmland och Östergötland hade roligt med vågarna. Då stod de 'lite varstans' där det fanns möjlighet att 'svänga av' ett släpvagnsekipage, dvs busshållplats, parkeringsficka eller bred vägren etc. Längs diverse vägar, från stora E-vägar via RV ner till små fjantiga lokalare vägar.

Dock,s en de raidade varken vet jag någon som 'åkt in i en viktkontroll' eller har sett någon viktkontroll själv. Men de är med alls äkerhet ute med jämna mellanrum. Jag misstänker att om man om jag bor och kör mest 'på landet' så är risken försumbar att man ska bli vägd en enda gång på en hel livstid. Men jag vill inte ta risken att bli av med körkortet. Böter är en sak, de är jag ju beredd att betala om jag överlastar (det handlar inte omr egelbunden överlast, utom att lösa en situation btw, vilket dock inte gör 'brottet' mindre!), men jag är INTE beredd att bli av med körkortet.

VV:s sida tar bara upp problemet med 'pappersexcersisen', dvs när du överskrider bilens B-kortsvikt och får ett BE-ekipage.

Fast jag har ju fått svaret ändå, det blir böter, men sålänge man inte överlastar för tungt sitter körkortet säkert
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

KL....

Sprid inte saker som inte är sanna. Precis som en innan mig har skrivit blir det endast överlast om bil plus släp är lagligt men att man kanske lastar in en häst för mkt eller något. Är det inte ett kompartibelt ekipage det är det olovlig körning.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Hmm det står ju det flera gånger i tråden, det var en FRÅGA? Inte ett påstående.

Ang vägning så har de många kontroller omkring är (många lastbilar) men jag har än så länge bara svept förbi med släp och bil (jag har 100kg tillgodo på mitt släp och 200kg på stallägarens, båda lastar 690kg och det väger inte min ponny).

Ska köra upp för mitt BE på onsdag och sedan väga upp mitt släp, troligen till 1700kg. Då är lasten lugnt. Och så kan nästan ingen låna det :rofl:
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

I följande fall, vad händer vid en viktkontroll?

Förare med B-körkort.
Bilen får dra 1260 kg på B-körkort.
Släpet är nervägt från 1250 kg till 1200 kg.
Lastvikt i regneviset på 1200 kg är 630 kg.
Äkta lastvikt rör sig snarare kring 570.
Släpet är lastat med 630 kg.

Dvs det är en fullt laglig kombo på pappret, men i verkligheten är det cirkus 50 kg övervikt.

Det kan väl inte bli olovlig körning, för det är fortfarande en kombination som är tillåten på B-kort, och vore släpet uppvägt igen skulle det inte vara överlast?

Men iom att släpet är nedvägt till 1200 kg och lastvikten därmed sänkt, så blir det överlastat. Vad händer då? Böter? Hur mycket böter? Någon risk för körkortet? Rapportering till länsstyrelsen?


Med enbart B-kort får man aldrig ha ett tyngre släp än ett s.k. lätt. Dvs. med en totalvikt på max 750kg.
För att dra tyngre släp än så krävs E.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Med enbart B-kort får man aldrig ha ett tyngre släp än ett s.k. lätt. Dvs. med en totalvikt på max 750kg.
För att dra tyngre släp än så krävs E.

Jag rekommenderar dig vänligen att läsa på om reglerna kring tungt och lätt släp.. Då kan du själv se hur fel du har i detta uttalande..

Dock är det så att ett släp med en totalvikt på 750 kg ALLTID räknas som lätt släp... oavsett hur tung dragbilen är.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Jag rekommenderar dig vänligen att läsa på om reglerna kring tungt och lätt släp.. Då kan du själv se hur fel du har i detta uttalande..

Dock är det så att ett släp med en totalvikt på 750 kg ALLTID räknas som lätt släp... oavsett hur tung dragbilen är.

Jag rekommenderar dig vänligen men bestämt att läsa på om viktklasser när det gäller dragfordon och släp. Jag har nyss tagit C-kort och håller på med E.

Om du kollar upp det i 2006 års version av körkortsboken kommer du se hur fel du har.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Med enbart B-kort får man aldrig ha ett tyngre släp än ett s.k. lätt. Dvs. med en totalvikt på max 750kg.
För att dra tyngre släp än så krävs E.

Om du nu läser till C kort tycker jag verkligen du bör läsa boken en gång till (och då menar jag den "vanliga körkortsboken")... För du har FEL !
Och jodå jag vet för jag jobbade så sent som i våras på en större trafikskola med ALLA behörigheter ( A BE CE DE) och Syrran har helt rätt i att ALLA släp tom 750 kg räknas som lätta och får alltid dras efter vilket ekipage som helst B C eller D utan E efter....
Sen tillkommer det som är så krångligt nämligen max 3.5 ton sammanlagd vikt på bägge ekipagen (VID B + släp) samt att det som sagt inte ens där slutar det att krångla utan släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt mm...
SÅ visst sjutton får jag dra ett tyngre släp än ett på 750 kg med Bkort MEN beroende på vad just DEN bilen som är tilltänkt FÅR dra,,,
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Med enbart B-kort får man aldrig ha ett tyngre släp än ett s.k. lätt. Dvs. med en totalvikt på max 750kg.
För att dra tyngre släp än så krävs E.

Så här säger vägverket:

------
B-körkort Alt 1

Släpvagnens totalvikt är högst 750 kg

B-körkort Alt 2

Om släpvagnens totalvikt är över 750 kg ska två villkor vara uppfyllda:

Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och
Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.
-----------

Det är faktiskt ibland krångligare med de nya obromsade "EU-kärrorna"! Just eftersom de är så små så tänker man inte på att det i bilens reg-bevis kan vara begränsat just för dessa. Alltså, även om bilen normalt får dra en bromsad släpvagn på 1200kg så kan det stå att en obromsad bara får vara 650kg. Har man då kört en billig obromsad "EU-kärra" som är på 750kg så är man lagbrytare och får inte bli minister.
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Jag rekommenderar dig vänligen men bestämt att läsa på om viktklasser när det gäller dragfordon och släp. Jag har nyss tagit C-kort och håller på med E.

Om du kollar upp det i 2006 års version av körkortsboken kommer du se hur fel du har.

Jag rekommenderar dig att aldrig mera uttala dig/köra bil vare sig lastbil eller vanlig bil!
 
Sv: Överlast i släpet, vad händer?

Jag rekommenderar dig vänligen men bestämt att läsa på om viktklasser när det gäller dragfordon och släp. Jag har nyss tagit C-kort och håller på med E.

Om du kollar upp det i 2006 års version av körkortsboken kommer du se hur fel du har.

Ditt C-kort till trots så får du ändå bakläxa.... Du måste ha slumrat till när detta avhandlades på teorilektionen... Fast det är detta tillhör ju teorin för B-kort .... så du har nog bara glömt hur reglerna var..

Med B-kort får du alltid dra ett släp med totalvikt 750 kg. Under förutsättning att bilen får dra en släpvagn med den vikten.

Med B-kort får du dessutom koppla till en släpvagn under förutsättning att

Släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt.
Samt att bilens totalvikt och släpets totalvikt tillsammans inte överstiger 3500 kg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Knapplån. En sak att tänka på är att det i nya ste ridsport står om nya regler kring nedviktning av släp vilket EU omöjliggör ganska...
2
Svar
21
· Visningar
6 240
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp