Överlägset "tråkigt" sto

Sooofiian

Trådstartare
Jag skulle vilja trickträna mitt sto på 12 år, men har vissa problem. I sin flock är hon högsta hönset vilket gör det lite svårare att komma inpå henne. Hon är den snällaste en människa träffat, gör precis allting hon blivit lärd att göra med glädje, det själva inlärningsprocessen som är svår. Jag tycker trickträning och sådant är väldigt roligt och skulle gärna lära henne några "underlägsna" trick, som till exempel yoga!

Jag har prövat med beröm och eftergift, vilket funkar väldigt bra till en viss gräns. För att tänja lite till på gränsen lockar jag med godis, men när något blir svårt tycker hon inte riktigt det är värt det trots beröm och mat. Tillslut ställer hon sig bara och sover :p

Jag har lyckats lära henne att puttar man på en fotboll, vare sig jag håller den i handen eller den ligger på marken, så får man godis och det tycker hon är riktigt roligt! Men det tog ungefär 2 veckors daglig träning för att få det att sitta.

Hon är väldigt trygg i sig själv och inte alls nyfiken på nya saker, om dom inte är läskiga :grin: . Någon som har tips på att få henne lite mer motiverad till att lära sig nya saker? Yoga är bara en sak jag skulle vilja lära henne, finns det något annat på lite lägre nivå som jag borde börja med? Jättetacksam för svar!

Sv: Överlägset "tråkigt" sto

Tycker hästen att det är tråkigt så är det väldigt svårt att lära dem. prova att lära henne andra trick och strunta i ex. yoga som hon nu inte alls är intresserad utav. ex. fortsätt med det där med bollen,.. kanske kan du lära henne att passa bollen till dig? :)

Sv: Överlägset "tråkigt" sto

Det kan inte vara så att du tar för stora steg?
Har själv gjort det misstaget tidigare i karriären och tolkade det då som att hästen var tråkig och inte ville. I själva verket var det så hästen gjorde när den inte förstod vad jag ville!
Prova med mindre krav, och kanske en klicker, och se om det går bättre.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 301
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka