Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Idag red jag ut (där är problmen störst) och i trav bara ökade hon massor, först tog jag bara tillbaka med handen men då är de som att man tappar henne, släpper såklart kontakten när hon tycker det bli obehagligt.. På hemvägen försökte jag sätta mig ner och ta mjukt i tyglarna samtidigt. Funkade bra sålänge hon inte hann få upp någon vidare fart men hon ökar igen så fort halvhalten är klar. Dessutom kan jag verkligen inte sitta till och påverka med sätet!! Fan... På hemvägen gick det lite lugnare än i början på passet men det är fortfarande inte bra!

Om hästen ökar så fort du släpper tyglarna är det bara en sak att göra - var jättekonsekvent med att bromsa in så fort hästen ökar! Bestäm dig för ett tempo/en gångart som du vill att hästen ska hålla. Det ögonblick hästen ökar tar du tillbaka den precis så hårt/mjukt som krävs just den gången. Om det så betyder att du får sitta och ta- lätta, ta -lätta hela ridpasset. Tänk bara på att hästen ska vara helt fri så snart den håller det tempo du vill, eftergiften är mao jätteviktig! Det sämsta man kan göra är att kontrollrida och sitta med korta tyglar.

Min förra kuse var VÄLDIGT framåt och ville sällan gå i det tempo jag ville, knappt ens i samma gångart :p lyckligtvis var den väldigt lydig för förhållningar. Enda gränsen jag satte egentligen var att den skulle hålla sig i skritt när jag bett om skritt, gjorde den det satt jag på helt långa tyglar när vi red ut, annars ta- lätta, ta- lätta tills den höll skritt utan att takta. I traven finns det betydligt fler växlar så där fick den så lov att hålla sakta trav om jag bett om det ;)
Tog minst 3-4 uteritter med denna konsekvens, men sen satt det. Kusen gick fortfarande väldigt framåt men höll sig alltid inom mina ramar.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Hej! Jag red en häst ett tag som var lite som du beskriver, och jag fick då instruktion att driva med sätet, så fort det var på gång att han skulle börja med huvudet. Kanske var det detsamma som att ta kommandot på ngt vis, vet inte, men det funkade. Jag skulle också vara extremt noggrann med att inte fladdra med händerna. Följsam och mjuk.
När drivningen väl gått igenom var det också lättare för honom att lyssna på halvhalterna. Men det kanske bara funkade på just den individen?
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

hej hej!

funkar det i skritt? tar hästen hjälperna där?? annars öva i skritt!

ett bra tips är att öva på att hästen ska lyssna på rösten om du inte får till det med sätet!! säger du halt så ere halt, säger du pro så ere halvhalt osv....

få igenom ställningen och ha kvar yttersidans stöd, kontrollera att hästen är rakriktad och ställ lite i avsaktingen...tänk nästan öppna detta brukar funka på vissa som kör upp skallen i avsaktningen... som ofta beror på att hästen inte vill sätta under sig.

(allt som känns i handen kommer från baken, om munnen mår bra!! så kolla tänderna)
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

ha bettlöst:p

typ sidepull, grimma eller western grimma som jag rider dagligen med...funkar primma:banana:
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

mackan och swe

nja.. ryggen är ju inte precis med, det är därför jag vill stoppa henne lite, hon trampar gärna luft med frambenen (alltså.. inte stegra, travar lite speciellt.. vet inte hur jag ska förklara men hon tappar iallafall konsentrationen och vill öka, försvinner så att jag inte får ta stöd på tygeln heller då). sålänge hon går bra svarar hon för halvhalter med sätet men det är just när hon tappar formen eller inte har kommit igång än som problemen är störst, hon bryr sig inte om sätet då.

jag har exakt samma problem med en häst jag rider, sen jag har börjat rida igen efter en skada. nu känns det som att jag inte orkar driva tillräckligt för att få med hela hästen i förhållningen (eller hur man nu ska säga??). iaf, ofta när jag tar en förhållning i tygeln åker huvudet uppåt, å nosen framåt, och då blir han otroligt stark, och sen går det bara jättefort, och den fina dressyrformen är ett minne blott. bromssträckan blir vääääldigt lång, även om man är i ridhuset :crazy: som tur är så är han väldigt snäll :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 959
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp