Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

S

Silly

Någon som har tips på hur man tränar upp känsligheten och acceptansen i halvhalter? Min häst kör upp huvudet så fort jag rör tygel med broms som syfte. Rider för tränare men det är bara en dag i veckan, måste ha något att träna på resten av dagarna :idea:

Är väl dags att åka till tandläkaren med pållan snart men om man bortser från att det skulle kunna vara något i munnen som gör ont (som tandis kan rätt till), vad ska jag hitta på?
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Det enda råd jag kan ge är att öva göra halvhalterna med sätet...övar du mycket i skritt och trav får du efter ett tag en häst som lyssnar väldigt bra på sätet...då slipper du ta i pållen....:)
Lycka till!
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Att korta innersidan.
Nästan som ett cykelstyre, lätta på ytter korta av inner och visa vägen neråt med inner samtidigt som du bromsar.

Men först och främst, kolla tänderna.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

du skall ju inte göra halvhalten med tygeln, utan genom sätet. att hästen protesterar/stretar i munnen eller slänger upp huvudet har troligtvis att göra med att den inte är igenom med ryggen, dvs ryggen är inte alls med utan den faller isär i förhållningen.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Håller med föregående om sätet, kan också tillägga att d - ringade bett kan underlätta för en känslig häst att våga vara kvar på bettet när man tar en förhållning. Du bör i alla fall vad du än gör hålla dig till ett mildt bett.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Det enda råd jag kan ge är att öva göra halvhalterna med sätet...övar du mycket i skritt och trav får du efter ett tag en häst som lyssnar väldigt bra på sätet...då slipper du ta i pållen....:)
Lycka till!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Sen får man ibland kanske stå ut med att hästen kör upp huvudet i början när den inte tar sätet, men när den väl tar sätet så... :love:
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

mackan och swe

nja.. ryggen är ju inte precis med, det är därför jag vill stoppa henne lite, hon trampar gärna luft med frambenen (alltså.. inte stegra, travar lite speciellt.. vet inte hur jag ska förklara men hon tappar iallafall konsentrationen och vill öka, försvinner så att jag inte får ta stöd på tygeln heller då). sålänge hon går bra svarar hon för halvhalter med sätet men det är just när hon tappar formen eller inte har kommit igång än som problemen är störst, hon bryr sig inte om sätet då.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Låter väldigt mycket som min häst. Jag har helt enkelt övat på att HELA tiden ha 1 grams tryck i båda tyglar så att det aldrig glappar i tygeln(=rycker i munnen) eller aldrig bli hård i tygeln. Detta har gett honom ett förtroende hos honom för min hand och han är nu fortfarande väldigt känslig men vågar ta stöd i tygeln så länge man håller en jämn och fin kontakt med munnen.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Halten sitter i sätet. Bettet är en nödbroms. Börja från skritt . ditt röst kommando för hästen att stanna o rulla ned i sadeln i stopp sitts, samt en lätt förhållning i tygeln. Efter lite träning släpp förhållningen och ytterligare till slut röstkommandot. Du kommer att t kunna göra smidiga nedsaktningar från alla gångarter utan att behöva ändra kontakten med munnen. Lycka till.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Jag fick en aha upplevelse med min häst.

När jag har försökt mig på halvhalter med att krama tygeln så resulterade det i 90% av gångerna att han slänger upp huvudet och tappar ryggen.

Nu har jag i stället rätat upp mig, sätter mig mer på rumpan och då sätter han också till sig lite (utan att jag gör något alls med tyglarna egentligen) och det blir vår halvhalt!! :D

Jobbar mycket med rösten och sätet nu för att han ska hitta sin balans själv samt att jag ska lära mig använda annat än händerna och undre skänkeln när jag rider. Det är svårt tycker jag, men det blir så mycket bättre när jag väl får till det!!
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Men hur gör du då om du vill minska tempot o ändå få mer tryck- utan att ta i tygeln?
Jag tycker att en halvhalt via tygeln påverkar bakbenen o hästen blr mer vaken.
Den hjälper alltså till att få hela hästen att "tippa" bakåt.
SEN använder jag mig av sätet till att bibehålla hästen samlad.
Om jag har ökat galoppen mkt såkan jag minska me dsätet.

det krävs att man redan från början har ridit med mkt tryck för att verkligen få bakbenen att bära mer tyngd om det ska funka.
bara min erfarenhet....
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Nu är det annorlunda, han orkar mer.

Jag övar mer på att använda sitsen och att koppla ihop detta också.
I galoppen fångar jag upp genom kramningar på ytter tygeln, jag kan också hålla en stund om han inte tar den. Där blir det gärna avbrott då jag lätt hamnar i obalans om jag försöker reglera med sätet. Där styr jag inte alls med sätet ska jag erkänna.

Iom att jag endast rider lätt så sätter jag takten med sätet och kräver mer aktivitet med pådrivande skänkel och som sagt min lättridningstakt styr. och förhållningen blir att jag rätar upp mig och sätter mig mer på baken

Basic ridning här vettu
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Jo det stämmer som du säger. red lektion igår, kände mig lugn och mycket mer upprätt i sitsen än vad jag brukar vara (sally swift bok påbörjad). hästen var så grymt mycket lugnare och jag märkte då och då att det gick att påverka tempot med sitsen. många genombrått igår. tex att sitsen blir bättre (hela kroppen) om man höjer handen. dessutom red jag väldigt mycket med stadigt stöd på tygeln och visade vägen med bara benen, kändes bra :) ska jobba på halvhalterna... många små förhållningar funkade oxå bra, då behöver man inte ta en råstark :idea:
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Vad kul!!!

Det jag också upptäckte var att jag tog förmycket i min känsliga häst!! Samtidigt som jag måste ta för att få igenom halvhalterna, men då fick det bli lite mer seeegdraget.. man får lixom hitta det som funkar!

Hejja!! Sally S är kanon! :D
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Om trycket kommer via handen så bär sig inte hästen ordentligt. Munnen indikerar alltid bakbenen, men om du samlar genom att hålla fast hästen mellan hand och skänkel så blir det aldrig bra, den kortar sig men sätter sig inte. Det kräver lite mer tid och tålamod att rida genom sättet än att rida på tryck, men resultatet blir mycket mjukare och mer harmoniskt.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Du missförstår.
Jag rider inte med gas o broms samtidigt, utan tar först tillbaka snabbt-lättar o rider bara med sätet.
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

Idag red jag ut (där är problmen störst) och i trav bara ökade hon massor, först tog jag bara tillbaka med handen men då är de som att man tappar henne, släpper såklart kontakten när hon tycker det bli obehagligt.. På hemvägen försökte jag sätta mig ner och ta mjukt i tyglarna samtidigt. Funkade bra sålänge hon inte hann få upp någon vidare fart men hon ökar igen så fort halvhalten är klar. Dessutom kan jag verkligen inte sitta till och påverka med sätet!! Fan... På hemvägen gick det lite lugnare än i början på passet men det är fortfarande inte bra!
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

träning och övning åter och åter igen :) Sen om hästen sticker ifrån dig så kanske en ordentlig inbromsning är på sin plats?? :confused: Hon lyssnar kanske inte på dig såsom hon borde, och kanske du behöver ta befälet över henne?

Min tar inte heller halvhalter ute så bra, så jag tar och håller några steg och lättar lite, tar tills han bromsar upp igen och lättar av..
 
Sv: Överkänslig i munnen - vägrar halvhalter

mackan och swe

nja.. ryggen är ju inte precis med, det är därför jag vill stoppa henne lite, hon trampar gärna luft med frambenen (alltså.. inte stegra, travar lite speciellt.. vet inte hur jag ska förklara men hon tappar iallafall konsentrationen och vill öka, försvinner så att jag inte får ta stöd på tygeln heller då). sålänge hon går bra svarar hon för halvhalter med sätet men det är just när hon tappar formen eller inte har kommit igång än som problemen är störst, hon bryr sig inte om sätet då.

Det här är en svår fråga att svara på eftersom det kan komma från lite olika saker. Antingen att hästen helt enkelt inte gillar bettet, eller är öm/har blockeringar i ryggen, eller munnen. Du kan ju alltid prova rida på bettlöst tills vidare.

Personligen tycker jag det är lättare att rida på bettlöst om hästen blir sån att den tappar balansen och därför inte svarar på tygelhjälperna (för som du redan konstaterat - är hästen i obalans svarar den inte för sitsen heller) men har man bettlöst kan man "rycka" i tygeln för att få en effekt, man kan alltså förstärka tygeltaget utan att hästen får ont i munnen eller bara hänger sig emot. Rycka i tyglarna skulle jag aldrig göra med ett tränsbett eller ett SKARPT bettlöst, men på ett sidepull t ex reagerar hästen troligen mer på ljudet från själva rycket än att det gör ont :angel: Först tar man alltså ett vanligt lätt tygeltag - svarar inte hästen rycker man till en gång så hästen hajar till och svarar. Hästar som tappat balansen behöver tyvärr tydligare hjälper tills den återfått balansen.

Ett annat alternativ som är lite beroende på hur din häst är och VARFÖR den rycker med huvudet, är att man höjer innerhanden och bromsar med den för varje steg hästen tar med det frambenet. Bromsningen kommer då uppifrån och ger en helt annan inverkan. Då kan man "hacka" lite i tygeln också om det behövs (inte hårt, men så att hästen märker det tydligt). Vet inte varför, men just när hästarna tappat balansen brukar de lyssna bättre på ett tygeltag där handen är vinklad mer framåt/uppifrån. Det man får tänka på då är att troligen kommer hästen sänka ryggen, varpå det bara är en tillfällig lösning för att återfå balansen. Om hästen däremot är avslappnad i rygglinjen brukar man kunna göra så utan att tappa ryggen, men om hästen är orolig i handen är den sällan avslappnad i ryggen. Försök uppmärksamma så tidigt som möjligt när hästen håller åp att "falla ur" formen för att kunna rätta till i så tidigt skede som möjligt, då behöver du också ta mycket mindre signaler.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 959
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp