Överhoppar

A

Alpin87

Min häst överhoppar gärna och tar i mycket mer än vad som behövs. Hon har även lite svårt med avståndsbedömningen och jag antar att det är därför hon överhoppar ''utifall att''. Det är värst på låga hinder av någon anledning. Hon är ganska orutinerad, startat några clear rounder på 90 cm och ska ut på sin första lokala om drygt en månad.

Så vad har ni för tips om man vill få hästen mer säker vad det gäller avståndsbedömning men också för att få henne att inte ta i mer än vad som behövs? Klagar inte över att hon har marginal såklart ;9 men vill få henne mer säker på sig själv när det gäller hoppningen. Stannar för övrigt väääldigt sällan och hoppar det mesta och blir jättetaggad av hinder.

Sv: Överhoppar

Det är alltid svårt när man inte har sett hästen.... Men! Jag hade nog sett till att hoppa låååga hinder tills den känner sig säker. Försök att använda bommar innan hinder för att hjälpa till med avstånds bedömningen. Ha inte för bråttom att höja upp bara för "att den kan" hoppa högt. Framförallt ta hjälp av en duktig tränare!

Lycka till!

Funderar också i de banorna. Att kanske ha med småhinder i den dagliga träningen på minihöjd bara för att det ska vara ett ''naturligt'' inslag. Kanske ha med ett hinder på max 50-60 cm iaf 4 dagar i veckan.

Bilder:

Konstigt hopp öht:
hoppning110.jpg

hoppning096.jpg

hoppning108.jpg

Hoppa mycket serier så att hon får in rytmen och så att hon känner sig trygg med att hindret kommer till henne på ett bra sätt. Var noga med att ha rätt avstånd.
Det är vanligt att orutinerade hästar tar i mycket, de har ännu inte utvecklat någon känsla för hur mycket kraft de behöver använda. Jag skulle tro att hon lär sig att bli mer ekonomisk när hon har hoppat mer. Du kan nog bara fortsätta träna, så går det till sig.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Utrustning Jag funderar på att köpa en soundless huva till min nya. Jag vill få bort det värsta prasslet från buskarna vid ridbanan och i skogen...
2
Svar
21
· Visningar
1 767
Senast: Marita73
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur