Sv: Överhettade senor?
Gullan86 skrev:
jag bara undrar men VARFÖR skadar sig hästen i hagen??? har den inte "lärt" sig att inte skada sig så beror det väl på massa konsiga saker. vart är aveln på väg med hästar som naturligt skadar sig själva?. har hästen inte tillräckligt kuperad hage från att den va föl som gör att den lär sig lyfta på benen?! varför har den inte det? det borde väl bli sämre att sätta på massa skydd och packa in hästen i mjuka saker i en liten lerig hage utan sten och träd. hur bra "lär" sig den hästen att va rädd om sig själv och lyfta på benen?
borde det inte va bättre om ni från början lät hästarna gå som föl med mamman i trädhagar med kuperad täräng där de får springa runt. sen när man börjar träna hästen (leda m.m) så låter man den gå över bommar och mkt promenader i skogen inte i en tråkig 4kantig paddock.....
haha nu var jag riktigt negativ mot dagens hästhantering. någon som tycker som jag`???? någon som tycker jag är helt ute och cyklar? maila mej för vidare diskutioner? det är inte säkert att jag läser här.=P
Dumt att skriva ett inlägg och konstatera att man inte ska läsa, men vi som är kvar här kan väl diskutera det då =)
Jag kan bara berätta om min valack. Han är född och uppvuxen i hagar med kuperad terräng, uppvuxen på lösdrift och sedan späd ålder promenerad och tömkörd osv i terräng. Har inga som helst problem med att han på något sätt normalt skadar sig när han rör sig, t ex stryker sig eller liknande.
Han har knappt sett platta fyrkantshagar på bild utom för begränsade perioder.
Så länge han var oskodd var det ingen fara, han busade vilt i hagen men om han slog i sig själv blevd et ju inte synlig skada så. Sen fick hans kor och brodd och då började SKADORNA. Han kom dagligen in med broddskador som unghäst.
En STOR del av PROBLEMET med den här herrn är att han har en HÖG SMÄRTTRÖSKEL. Dvs det bekommer honom inte speciellt i form av smärta när han under vilt bus lyckas 'flaxa med gummibenen' så att han slår sig. Jag har X antal bilder som visar honom under bus i hagen och man förstår hur lätt det är att han råkar skada sig på sina egna broddar.
och visst, när nu inte han stör sig av skadorna så låt de då vara, om han inte bekymrade sig varför skulle jag det? Men det är helt enkelt för att låga benskador tar lång tid på sig att läka och eftersom de sitter lågt på benen är risken för infektioner stor. Dessutom lyckades han göra rätt rejäla skador mer än en gång (de flesta var dock små men irriterande nog).
Så, han gick med skydd under broddsäsongen när han var fyra, fem och sex år gammal. Han är i år tio år och har nu bara skydd första veckan på broddsäsonge, resten går han utan, han busar fortfarande vilt men inte lika hejdlöst som i unga dagar. Dock efer åtta veckor boxvila t ex fick han skydd, för jag visste att nu finns där så mycket energi så det kommer bli ett jäkla rejs. Och det är från den gången bilden jag tog som exempel kom.
Men i hans fall har vi alltså en häst som rör sig korrekt (inga strykningar etc), uppfödd som du efterlysas, rört sig mycket offroad och i milt sagt kuperade hagar (och han har ALDRIG problem med det, han kan galoppera i full fart över stock och sten utan en skråma) men som när han busade som ung med brodd lätt av misstag skadade sig på brodden men inte bekymrade sig om det eftersom hans smärttröskel är HÖÖG.
Så han fick skydd tills den värsta ungdomliga busivern lagt sig. Han kan dock fortfarande skrämma slag på mig när han busar i hagen (dagligen) men det är ändå mer kontrollerat. Och han kan dra i full galopp nerför den steeeniga slänten utan ett felsteg och utan en skråma.