Överhettade senor?

majola

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig för att unghästen ska få benskydd och boots på i hagen. Hon kommer in med nya sår minst varannan dag och fortsätter det så här så kommer jag väl aldrig att kunna rida på henne. :mad:

Men frågan är vad man ska välja. Jag gillar "wrap-arounds" till ridning, men kan det bli för varmt om hon har dem hela dagarna? Senorna mår väl inte bra av det? Jag läste i Ridsport att när man till exempel galopptränat hästen så var det bra att ta av skydden direkt för att kyla ner benen medan man skrittade hem. Är det ur den synpunkten bättre att välja strykkappor? Eller är det ingen skillnad?

Sv: Överhettade senor?

Vet inte om det blir för varmt så här på vintern men på sommaren kan det säkert bli det. Börjar dom svettas under skydden och dom sitter på hela dagen kan en känslig häst få hudproblem. Vet inte hur lätt det är att det kommer in grus eller nåt men om det gör det så lär det sitta kvar under skyddet och irritera. Jag tror att det är smartare att köpa vanliga strykkappor. Finns några på hööks som är "ventilerade". Jag vet inte om dom är bra men det verkar smart.

Jag har skydden från Hööks och de är bra faktiskt.
Min häst var en sån som kom in varje dag och hade gjort sig illa.
Dessutom har han ett överben som han slog sig på med jämna mellanrum..
Veterinären tyckte att han skulle ha skydd i hagen jämt vilket skulle
innebära drygt 12 timmar om dagen + att jag tycker det känns lite
otäckt OM han skulle vricka sig och benet skulle svullna upp.
Jag har haft sådan tur att efter jag bytte hovslagare så har han nästan inte gjort sig illa!! Säger inte att det är lösningen på
dina problem men så var det för mig.
Iaf så rekommenderar jag de "luftade" skydden från Hööks.
Lycka till! :banana: :banana:

IWANNABE skrev:
Jag har skydden från Hööks och de är bra faktiskt.
Min häst var en sån som kom in varje dag och hade gjort sig illa.
Dessutom har han ett överben som han slog sig på med jämna mellanrum..
Veterinären tyckte att han skulle ha skydd i hagen jämt vilket skulle
innebära drygt 12 timmar om dagen + att jag tycker det känns lite
otäckt OM han skulle vricka sig och benet skulle svullna upp.
Jag har haft sådan tur att efter jag bytte hovslagare så har han nästan inte gjort sig illa!! Säger inte att det är lösningen på
dina problem men så var det för mig.
Iaf så rekommenderar jag de "luftade" skydden från Hööks.
Lycka till! :banana: :banana:

Tack för era svar! Ska fundera på luftade skydd, men kommer inte förbi Hööks nu på ett tag, så tills dess får det bli vanliga strykkappor då.

Hon ska skos av klinikhovslagare om två veckor, så förhoppningsvis blir det lite bättre efter det också.

Min valack var en KLANT som yngre. (och hmm, han kan än ;)) och var hopplös i hagen, nya skador varje dag.

Han hade Professional Choicekopior runt om, inkl boots i 12 - 14 h/dag, hela vintersäsongen och såfort han tränades även på sommaren. Och hans ben blev varken överhettade eller något krångel med senorna. Tror Prof Choicekopiorna är det du menar med wraparounds. De går från nedanför knäet och ner till UNDER kotan, och runt hela benet (läggs omlott)

När jag kände mig lite säkrare på att han blivit mer vuxen fick han öppna senskydd fram istället och kotskydd bak.

Sen är jag ju ledsen att meddela men TROTS heltäckande skydd och boots så lyckades han:

*Skära sönder området mellan boots och skydd på SKARSNÖ och hålla på att skära av en sena :eek:

*Trampa in en pinne i hoven och hålla på att mista livet i sviterna av det.

Så, VILL de så kan de ;)

Fast skadefrekvensen minskade ju radikalt med skydd.

När lilldamen får skor med brodd får hon (direkt, jag chansar inte) skydd runt om + boots i hagen.

Jodå, alltid kan de hita på något... Men som sagt, en del skavanker kan man väl undvika. :smirk:

Men då behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig för värmeslag på benen i alla fall.

majola skrev:
Jodå, alltid kan de hita på något... Men som sagt, en del skavanker kan man väl undvika. :smirk:

Men då behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig för värmeslag på benen i alla fall.

Nej, däremot kan de bli rejält fuktiga av benen omd e knatar runt i djupsnö t ex så det kommer in snö som smälter. Men herrn tog ingen skada av det heller.
Och, det är ju bara att PROVA, du ser ju rätt snart om det inte går.

Jag har då sett fula infektioner på benen på hästar som stått med benskydd ute när vårsolen börjat värma. Tycker egentligen att unghästar skall gå utan skydd så att de lär sig hålla reda på benen.
PL

peter_lundin skrev:
Jag har då sett fula infektioner på benen på hästar som stått med benskydd ute när vårsolen börjat värma. Tycker egentligen att unghästar skall gå utan skydd så att de lär sig hålla reda på benen.
PL

De som vägrar lära sig det då? ;)

peter_lundin skrev:
Tveksamt om jag skulle vilja ha kvar en sån häst, men man skall aldrig säga aldrig.
PL

;)

Min valack lärde sig ju så småningom. Fast han gick rätt många vintrar med skydd (mot brodden, det blev för stora skador).

problemet med honom är dock när han BUSAR, han rör sig korrekt och har inga problem när han skrittar, travar eller galopperar som vanligt. Men när han busar, jag SVÄR på att hans leder är feldesignade och ledade åt alla håll just då. Han kan göra de mest otroliga grejer. Har ju lyckats fånga en på bild..

http://hem.passagen.se/waikele/visiongummiben040419.jpg

(om det inte funkar ta bort http:// och försök igen).

Jag förstår inte HUR han lyckats vinkla frambenet sådär och än mindre hur han fått grepp under boots OCH benskydd bak, med PG-skor??

Han klarade det utan en skråma, och vurpade inte heller. Mend et är ganska fascinerande att ha det på kort, plötslitgt förstår jag bättre alla omöjliga och möjliga ställen han lyckade slå hål på sina egna ben med sina egna brodd ;)

(Han går idag utans kydd med fyra broddar/sko och har nu rekordet TVÅ vintrar utan minsta broddskada :bow: )

Kommer infektionerna pang på över en dag, eller hinner man se första tecken vid daglig visitering så att man kan låta dem vara utan skydd? Vilka tecken är det i så fall?

Jag tycker precis som du att unghästar (alla hästar) bör gå utan skydd och min har ju också gjort det länge. Men nu är hon översprallig pga av lång vila, underlaget i hagarna är inte det bästa och hon har dessutom fyra brodd i varje sko, så åtminstone tills hon är igång och mer rastad, samt broddarna är ur skulle det kännas skönt om hon var lite mer inpackad. Dessutom har hon lite taskig sårläkning och får väldigt lätt överben.

Jag har inte sett utvecklingen utan bara slutresultatet, har aldrig haft skydd på en häst i hagen.
Jag tror också att hästarna får svårare att hålla reda på benen om de är inpackade.
PL

Under en period var vi också tvungna att ha benskydd i hagen på vår treåring :crazy: Han fick ett överben som han ständigt lyckades slå på + en hel del andra sår.

Vi använde vanliga strykkappor av den billigare typen för han lyckades ha sönder ganska många. Han fick inga skav eller några andra obehag av dessa skydd.

Min pålle har alltid skydd och boots på vintern, och han har alltid haft lite småproblem med skav, eller små "brännsår" av benskydden, men sen beställde vi skydden från hööks, strykkappor med "hål" i och de är suveräna! Sen dess har han inte haft ett enda sår pga. skydden iaf!

jag använder båda heltäckande benskydd, strykkappor och senskydd (inte samtidigt förstås..) samt boots runt om. Har inte haft några problem alls med sår!

Däremot så får man tänka på att INTE använda liniment på en häst som går med skydd hela dagen!! Även om man tar på det kvällen före så kan det reaktiveras om benen blir våta. Gissar på att det är det som orsakat brännskador på hästarna PL har sett.

Min gammla häst har jag lindad med fleecelindor fram, funkar också bra.

Ser fram emot sommaren, det tar ju typ tio minuter att klä på pållen hans skyddsutrustning.... :p
Han är förresten också en sån som aldrig trampar sig vid ridning, bara i hagen (och boxen... :smirk: )

jag bara undrar men VARFÖR skadar sig hästen i hagen??? har den inte "lärt" sig att inte skada sig så beror det väl på massa konsiga saker. vart är aveln på väg med hästar som naturligt skadar sig själva?. har hästen inte tillräckligt kuperad hage från att den va föl som gör att den lär sig lyfta på benen?! varför har den inte det? det borde väl bli sämre att sätta på massa skydd och packa in hästen i mjuka saker i en liten lerig hage utan sten och träd. hur bra "lär" sig den hästen att va rädd om sig själv och lyfta på benen?

borde det inte va bättre om ni från början lät hästarna gå som föl med mamman i trädhagar med kuperad täräng där de får springa runt. sen när man börjar träna hästen (leda m.m) så låter man den gå över bommar och mkt promenader i skogen inte i en tråkig 4kantig paddock.....

haha nu var jag riktigt negativ mot dagens hästhantering. någon som tycker som jag`???? någon som tycker jag är helt ute och cyklar? maila mej för vidare diskutioner? det är inte säkert att jag läser här.=P

Gullan86 skrev:
jag bara undrar men VARFÖR skadar sig hästen i hagen??? har den inte "lärt" sig att inte skada sig så beror det väl på massa konsiga saker. vart är aveln på väg med hästar som naturligt skadar sig själva?. har hästen inte tillräckligt kuperad hage från att den va föl som gör att den lär sig lyfta på benen?! varför har den inte det? det borde väl bli sämre att sätta på massa skydd och packa in hästen i mjuka saker i en liten lerig hage utan sten och träd. hur bra "lär" sig den hästen att va rädd om sig själv och lyfta på benen?

borde det inte va bättre om ni från början lät hästarna gå som föl med mamman i trädhagar med kuperad täräng där de får springa runt. sen när man börjar träna hästen (leda m.m) så låter man den gå över bommar och mkt promenader i skogen inte i en tråkig 4kantig paddock.....

haha nu var jag riktigt negativ mot dagens hästhantering. någon som tycker som jag`???? någon som tycker jag är helt ute och cyklar? maila mej för vidare diskutioner? det är inte säkert att jag läser här.=P

Dumt att skriva ett inlägg och konstatera att man inte ska läsa, men vi som är kvar här kan väl diskutera det då =)

Jag kan bara berätta om min valack. Han är född och uppvuxen i hagar med kuperad terräng, uppvuxen på lösdrift och sedan späd ålder promenerad och tömkörd osv i terräng. Har inga som helst problem med att han på något sätt normalt skadar sig när han rör sig, t ex stryker sig eller liknande.

Han har knappt sett platta fyrkantshagar på bild utom för begränsade perioder.

Så länge han var oskodd var det ingen fara, han busade vilt i hagen men om han slog i sig själv blevd et ju inte synlig skada så. Sen fick hans kor och brodd och då började SKADORNA. Han kom dagligen in med broddskador som unghäst.

En STOR del av PROBLEMET med den här herrn är att han har en HÖG SMÄRTTRÖSKEL. Dvs det bekommer honom inte speciellt i form av smärta när han under vilt bus lyckas 'flaxa med gummibenen' så att han slår sig. Jag har X antal bilder som visar honom under bus i hagen och man förstår hur lätt det är att han råkar skada sig på sina egna broddar.

och visst, när nu inte han stör sig av skadorna så låt de då vara, om han inte bekymrade sig varför skulle jag det? Men det är helt enkelt för att låga benskador tar lång tid på sig att läka och eftersom de sitter lågt på benen är risken för infektioner stor. Dessutom lyckades han göra rätt rejäla skador mer än en gång (de flesta var dock små men irriterande nog).

Så, han gick med skydd under broddsäsongen när han var fyra, fem och sex år gammal. Han är i år tio år och har nu bara skydd första veckan på broddsäsonge, resten går han utan, han busar fortfarande vilt men inte lika hejdlöst som i unga dagar. Dock efer åtta veckor boxvila t ex fick han skydd, för jag visste att nu finns där så mycket energi så det kommer bli ett jäkla rejs. Och det är från den gången bilden jag tog som exempel kom.

Men i hans fall har vi alltså en häst som rör sig korrekt (inga strykningar etc), uppfödd som du efterlysas, rört sig mycket offroad och i milt sagt kuperade hagar (och han har ALDRIG problem med det, han kan galoppera i full fart över stock och sten utan en skråma) men som när han busade som ung med brodd lätt av misstag skadade sig på brodden men inte bekymrade sig om det eftersom hans smärttröskel är HÖÖG.

Så han fick skydd tills den värsta ungdomliga busivern lagt sig. Han kan dock fortfarande skrämma slag på mig när han busar i hagen (dagligen) men det är ändå mer kontrollerat. Och han kan dra i full galopp nerför den steeeniga slänten utan ett felsteg och utan en skråma.

Kanske beror på att hästarna är broddade runt om och man inte vill at den ska få massa sår och skador..... :smirk:

Och min häst HAR gått i kuperad hage med sin mamma/andra hästar i många år, men då hade han inte skor. Är ju inte så vanligt att sko föl. Och inte heller så vanligt att sko vildhästar, som verkar vara vad du jämför med..... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 527
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 614
Senast: bollen__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025