Överhettad hund

vix

Trådstartare
Har en hund som gick varm i helgen under en agilitykurs. Hon var ordentligt uppvätskad innan, drack under tiden och jag kylde av henne och gick av henne sedan. Vi körde kanske 7-8 min sedan blev hon vinglig, Varför blir det så? Kommer det hända igen? Hur kan jag förebygga?

Blev riktigt orolig eftersom jag aldrig varit med om det tidigare.
Visst finns det någon typ av vätskeersättning/powerbar till hund?

Sv: Överhettad hund

Som värskeersättning kan du ge Aptus Pro Sport eller ge hemmagjord värskeersättning men utan bikarbonat.

Hur kyler du henne? Insidan av låren och tassarna är det mest effektiva sättet att svalka hunden på. Jag använder vanlig sprejflaska med vatten och sprejar mellan bakbenen och lite i munnen/på tungan. Tänk på att aldrig försöka att kyla av hunden genom att täcka den med ett blött täcke eller stor handduk om hunden är överhettad.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 554
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar