Övergödning!!!

lynxlady

Trådstartare
Jag har stallat mitt varmblodssto hos en gubbe i närheten,
då hon inte har nåt sällskap annars. Felet ä'r att gubben kan inte ta varken kritik eller goda råd.:mad: Han anser att det ska mockas när det behövs. Sen står de i skit upp till knäna.. Jag har erbjudit mig att mocka hans boxar oxå, får dåligt samvete av att se dem stå så medans min har rent och fint.. :cry: Men nej, då.. Det skulle vara så. De hade det så bra. Tjurig som fan. Sen ger han dem 10 LITER krossat korn,
+ ett par tre deciliter Krafft Groov!
Det ena stoet är med föl,
men ingen av dem gör nåt annat än går i hagen, de är inte varken inridna eller inkörda.. De är fruktansvärt feta!Sen när jag kommer in i stallet på kvällen, så hittar jag 6 liter korn i min box!!Som tur är så är min häst kräsen och har inte bråttom med foder, så det var kvar.
Gick in och talade om skarpt att min häst ska inte ha nåt annat än hö av honom, resten ger jag själv! Ja, jo, det förstod han ju.
Nästa dag står det en tom hink i min box.. Det värsta är att gör
jag honom tillräckligt sur så står jag utan stallplats!!!
Tills i april måste hon stå där!! :( Vad fasen gör man?? :confused:

Sv: Övergödning!!!

De har dessutom tillgång till hö dygnet runt..
Han matar dem med socker hela tiden, så de nafsar till råga på allt..:eek:

Hjälp! Det låter inte speciellt bra! Men han borde ju fatta att din häst inte ska ha så mycket korn i alla fall. Shit hur kan man vara så hemmablind, han borde väl se att sina hästar är så himla feta?!

Leta upp ett annat stall så att åtminstonde dina hästar får rätt foder! Har du provat att fråga varför han ger dem så mkt kraftfoder? Går det inte att prata allvar med gubben så måste du nog ringa en djurvårdsinspektör som kommer ut och pratar allvar med honom... Stackars djur :(

10 liter krossad korn kan ju knappt vara 5 kilo..om ens det.
Och det kan gå åt till en dräktig fölmärr.
Fast man kan ju tycka att varför just korn???:confused:
Hur han fodrar är ju hans huvudvärk..

Och kan ju vara en fördel att ha en rund fölmärr än tvärtom..
(Fölmärrars behov är något som får många "outsiders" att häpna..;)

Värre är det om han lägger sig i fodringen av din häst..
Då blir det jobbigt..:crazy:

Ta hästen och flytta tidigare om det inte går att fixa till problemet..

AM

Nafayette skrev:
10 liter krossad korn kan ju knappt vara 5 kilo..om ens det.
Och det kan gå åt till en dräktig fölmärr.
Fast man kan ju tycka att varför just korn???:confused:
Hur han fodrar är ju hans huvudvärk..

Och kan ju vara en fördel att ha en rund fölmärr än tvärtom..
(Fölmärrars behov är något som får många "outsiders" att häpna..;)

Men bara EN av dom var ju dräktig, de andra bara strosade i hagen och får sånna enorma mängder kraftfoder :eek: när dom i själva verket skulle klara sig bra på fri tillgång på hö (kanske t o m vara lite övergödda på DET). Fri tillgång på hö är ju jättebra men sånna mängder kraftfoder till passiva hästar... Om det nu inte är unghästar förstås? 1-2åringar? Men ändå känns 10 liter som enormt mycket.

Känner igen vissa saker sen mitt gamla stall...
Snacka om att man blir vansinnig på folk som inte lyssnar!!!:mad:
Hoppas att du kan få tag på nått annat så det slipper bli några otrevligheter...
Det bästa vore kanske att du skötte din häst helt själv tills du kan hitta nått annat.

är det ingen som reagerar på att hästarna "står med skit upp till knäna"? :confused:

Unichorn skrev:
är det ingen som reagerar på att hästarna "står med skit upp till knäna"? :confused:

"Upp till knäna" är säkert en överdrift, men gubben verkar ju inte mocka dagligen iaf och då står inte RENT iaf... :crazy:

Jag tror oxå det är en överdrift men nån form av reaktion liksom :crazy: ändå...

Eftersom trådskaparen inte har en aning om analysen på grovfodret och således inte vet om hästarna får rätt antal kilo kraftfoder så kanske man ska sålla lite mer i ursprungsinlägget..

Man kan ju inte ringa någon inspektör, som du föreslog, om man inte har mer att komma med.

AM

6 liter av mitt krossade korn är 2,4kg = en ganska så normal fodergiva.
10 liter = 4kg ingen direkt ko på någon is där heller tycker jag.

Mina islandshästar = små och lättfödda saker, går på fri tillgång av ensilage och 2 liter kornkross/dag.

Nafayette skrev:
Eftersom trådskaparen inte har en aning om analysen på grovfodret och således inte vet om hästarna får rätt antal kilo kraftfoder så kanske man ska sålla lite mer i ursprungsinlägget..

Man kan ju inte ringa någon inspektör, som du föreslog, om man inte har mer att komma med.

AM

Men hon säger ju att dom är riktigt överviktiga också! Det säger väl mycket?

Dessutom tror ajg inte att de passiva hästarna behöver 10 liter korn oavsett hur höet ser ut i värdena. Möjligtvis kan det behövas proteintillskott om kvoten är låg och korn passar inte i så fall utan det ska vara nåt med mycket högre kvot.

(Obs! dock tycker jag kanske inte att man ska ringa djurskyddet för en sån här sak... men det verkar ju finnas fler brister som att det inte mockas åt hästarna ordentligt osv. Svårt att bedöma för oss som inte sett hur det ser ut)

jag skulle byta stall om jag var du, när du gjort det så kan du ringa djurskyddsinspektören om det är som jag uppfattad det med mockningen....

milly skrev:
Men hon säger ju att dom är riktigt överviktiga också! Det säger väl mycket?
Även det kan ju vara en sanning med modifikation... Vilken ras är det på hästarna? Ardenner, grov nordsvensk? Många med varmblod tycker ofta att hästar av andra raser är tjocka när de i verkligheten har en helt annan kroppsbyggnad...

Men att "gubben" går och matar på hennes häst är ju fel. De har ju tydligen ett avtal som säger att han ska ge hö och hon själv kraftfoder. Där måste hon i så fall sätta ner foten. Och att inte mocka varje dag är inte så ovanligt för den äldre (läs gamla) generationen hästgubbar. Men de brukar åtminstone strö ordentligt...
//marti - som gillar den lite grövre typen av häst/ponny...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama