Övergjord

P

Punkity

När jag tog FT-kortet blev vi rekommenderade att ha övergjord i terrängen, men tycker typ inte att jag sett nån ha det... Är det jag som är halvblind eller är det inte särskilt vanligt? Någon kanske kan slänga in en bild ifall det bara är jag som är förvirrad :angel:

Sv: Övergjord

Jag använder det inte, men jag tävlar inte så jättehögt heller:d den enda jag känner som har det är magnus gällerdal o han tävlar ju OS, så då behövs det nog;) men än så länge har jag personligen inte behövt det:)

:laugh:Det är en billig "livförsäkring"
Leta reda på en sådan,och ha´den alltid "påkopplad";)

När jag tävlade (för 10 år sen :angel:) debutant och lätt klass så använde jag alltid övergjord. Det kändes extra säkert, speciellt efter att min sadelgjord gick sönder i ett språng på en hoppträning.

Jag hittar ingen bild på min, den är randig, röd och svart med läderspännen med en kort bit elastisk.

Här är en tråd som kanske hjälper dig
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=669883

Senast ändrad:

Jag har alltid använt övergjord tidigare, från debutant och upp till 2*. (Men nu har den rackarns gjorden försvunnit :o :eek: )

När jag tog FT-kortet blev vi rekommenderade att ha övergjord i terrängen, men tycker typ inte att jag sett nån ha det... Är det jag som är halvblind eller är det inte särskilt vanligt? Någon kanske kan slänga in en bild ifall det bara är jag som är förvirrad :angel:

Storasyster använder i 2* och 3* och lillasyster i 1*. Vi använder inte i 90 och 100.

Måste som helt novis fråga... vad är det för funktion på en övergjord? Varför är de en billig livförsäkring?

Den håller kvar sadeln (hjälpligt) om sadelgjorden går sönder.

-Jodå den kan gå sönder.
En viss Bukefalist var och tränade terräng.

Givetvis inspekteras både träns, stigläder och sadelgjord innan man rider:angel:

No really! Gör det!

Sadelgjorden -en sån där med magplatta såg ut att vara helt OK (men det var den inte...)

-På 3:e hindret flyger sadel och ryttare åt varsit håll

Hade inte hästen tvärstannat just innan hindret hade vi nog haft en hel-gipsad bukefalist.
En övergjord hade varit bra...

/Max

Är det vettigt att skaffa det även om man bara ska rida 90-klass? Vart hittar man bra övergjordar?

(jag har upplyst mig själv om kvalregler och insåg då att vi aldrig kommer högre än 90 ;))

*kl*
Och vad kostar en övergjord ungefär? Är det skillnad på kvalité och pris som i allt annat?

Tja jag tror jag betalade 120 spänn för min övergjord, den är av textil och läderspännen med någon slags resår oxå. Jag använde den mest förr på 3 dagars men egentligen kan ju sadelgjorden gå sönder oavsett om man rider 90 klass eller ***.
Hittade den faktiskt häromdagen :D

De jag hittade kostade 450 kr. Men de är 5 cm breda? Är inte det smalt?

Hur är det med öglan man "måste ha" (enl beskrivning på de jag hittade) på sadelgjorden?

Jag har inga öglor på sadelgjorden.. jag drar den igenom schabraket öglorna som en vanlig sadelgjord, min har aldrig någonsin flyttat sig någonstans. Min gjord är oxå rätt smal

Tja jag tror jag betalade 120 spänn för min övergjord, den är av textil och läderspännen med någon slags resår oxå. Jag använde den mest förr på 3 dagars men egentligen kan ju sadelgjorden gå sönder oavsett om man rider 90 klass eller ***.
Hittade den faktiskt häromdagen :D

120 spänn låter ju billigt och bra. Kan vara en bra livförsäkring som jag kanske ska skaffa. Trots att jag bara rider lätta klasser... Men som du säger, gjorden kan väl gå sönder oavsett klass.
Vart köpte du din gjord?

120 spänn låter ju billigt och bra. Kan vara en bra livförsäkring som jag kanske ska skaffa. Trots att jag bara rider lätta klasser... Men som du säger, gjorden kan väl gå sönder oavsett klass.
Vart köpte du din gjord?

Alltså det var säkerligen 10 år sedan jag köpte mina gjordar, har 2 eller 3 st som jag köpte någonstans som jag har glömt :o

Oki.

Till er som använder, hur gör ni när ni drar sadelgjorden? Man måste väl i princip spänna loss övergjorden då? Sätta på den senare kanske när man värmt upp och spänt klart?

Jag spänner alltid alla hål utom 1 innan jag sitter upp. Sedan spänner jag alltid ett till när vi skrittat typ 10 meter. Det trivs pållen bäst med då han är lite känslig om man drar för mkt för fort/i samband med uppsittning. Men ibland kan jag behöva spänna ett hål till när jag ridit fram på träning. Inte alltid men i ibland. Vet inte vad det beror på, behövs aldrig hemma och jag har koll på hålen så jag har inte bara "råkat" spänna ett hål mindre än vanligt innan. Men blir det krångligt att dra ett extra hål sådär mitt i framridningen med övergjord på?

jag brukar sätta på övergjorden först när jag har ridit fram lite och dragit sadelgjorden så mkt som den ska.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 003
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 838
Senast: starcraft
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
936
Senast: Shixle
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 144
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2