Övergångar

Sv: Övergångar

Ja, tyvärr kändes det som att hon bara gick och väntade på "rycket" i munnen. :(

Sist jag red, red jag nästan bara i skritt och tränade bara på halvhalter och övergångar trav-skritt och skritt-halt. Hon var jätteduktig, men tände till efter några övergångar och ville springa racerfort :p Vilket hon inte fick ;)

Men låter jag henne rulla på i galoppen innan traven blir övergången en fullständig katastrof :confused: För att ens kunna rida henne i normal arbetsgalopp måste jag göra halvhalter i ungefär vartannat språng, annars springer hon ifrån. Det har tagit mig ca 8 månader att få henne att sluta sticka med mig varje gång jag rider :grin: Så jag tycker det funkar bättre för oss att korta ner galoppen lite innan övergången. Övergångar mellan galopp och skritt kan jag inte ens drömma om som det är just nu. Och det är inget jag kräver heller.

Men att "rulla på" i ett behagligt tempo innebär ju inte att rida passivt... Att korta galoppen såpass mkt så att den i erat fall blir ridbar/hanterbar kräver ju ridning.

När man läser dina inlägg så verkar det som att du inte är konsekvent och har en röd tråd i ridningen, det är lite mkt "det har jag testa och det har vi oxå testat". Försök hitta något du tror kommer kunna fungera och håll sen den röda linjen genom all ridning, hästen måste ju kunna få en ärlig chans att förstå vad du vill och det går ju inte på en vecka tyvärr - iallafall inte när det har gått "så långt" som det verkar ha gjort i erat fall.

Och som dom andra säger så försök hitta någon som kan hjälpa dig, det behöver ju inte till en början vara någon auktoriserad tränare utan bara en blick från backen från nån du litar på!

Ja, tyvärr kändes det som att hon bara gick och väntade på "rycket" i munnen. :(

Sist jag red, red jag nästan bara i skritt och tränade bara på halvhalter och övergångar trav-skritt och skritt-halt. Hon var jätteduktig, men tände till efter några övergångar och ville springa racerfort :p Vilket hon inte fick ;)

Vad skönt, då har du ju kommit ett steg i rätt riktning och lite det är det jag menar i inlägget ovan!

Fast varje grej jag testat har jag ju testat ett tag - en del i fler månader, andra bara en gång (för att det verkligen inte fungerade). Ofta funkar det ett tag, tills hon kommer på hur hon ska slippa undan.

Ett ex. är framdelsvändningar. Hon kan det och är egentligen ganska duktig på det. Första vändningen jag gör blir ofta skitbra, sen vet hon vad jag försöker göra och skiter i det. Ofta bara slänger hon runt rumpan eller backar. Om jag då väntar en stund så hon hinner glömma vad vi höll på med så går det bra igen. En gång. Sen smiter hon undan igen och jag kommer inte åt henne. Mycket frustrerad matte kan jag säga... :grin:

Jag bryr mig inte det minsta om vad tränaren har för utbildning så länge h*n ser vårt problem och kan hjälpa oss.

Det är väl iallafall det sista som kommer hjälpa!? Det enda som kommer hända är att hästen absolut inte kommer våga vara avslappnad och göra mjuka ö.g eftersom den bara går och väntar på ett ryck i munnen...

Vem har sagt att hon ska rycka hästen i munnen?
Man kan väl vara bestämd även utan att vara hård/ryckig i handen.

Fast jag rycker hellre till en gång än segdrar :crazy: Eller hur menade du att jag skulla göra?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar