Övergångar

Snyggve

Trådstartare
Jag blir stollig på mig själv, men tyvärr går det ut över hästen :confused:

Har kämpat som en gris med min häst i över 1 år och vi har gjort jätteframsteg på många sätt. Men en del saker blir aldrig bättre! Jag KAN inte få till snygga övergångar neråt, alltså trav-skritt och galopp-trav. Övergångarna framåt blir oftast helt okey, speciellt galoppen har hon blivit kanonduktig i. Idag gjorde jag en fattning från lugn fin trav till lugn och fin galopp, något hon bara klarat nån månad utan slängtrav. Jag förstår att det fortfarande fattas muskler, men jag tror mycket beror på mig också.

TYVÄRR rider jag för mycket med handen, har alltid gjort det. Är dock mjuk i handen. När jag ska göra en övergång neråt försöker jag först samla henne lite, gör halvhalt, jag rätar på mig, kramar om med överskänkel och tar sen ett tygeltag.

När jag ska göra från galopp till trav blir det nästan alltid en snabbare trav ca en halv långsida innan hon är fin igen. Och när det ska vara trav till skritt händer det absolut ingenting på många steg :crazy: Det retar ihjäl mig! När jag ber om skritt vill jag ha skritt NU, inte om 5 min. Några bra, konkreta tips till oss?

Tro mig, jag letar tränare. Men antingen är de för dyra, bor för långt borta, hinner inte eller så gillar jag dom helt enkelt inte. Finns en som kommer till gården 1 g/vecka, billig, men hon har så konstigt sätt att rida :crazy: Vill inte utsätta mig och min häst för det :p Så jag kämpar på själv än så länge... :(

Sv: Övergångar

Jaa, jag har själv haft svårt med just övergångarna neråt men min tränare har verkligen satt mig på rätt spår nu..
Det bästa vore ju om du kunde hitta en bra tränare som kan se just ditt problem och sen hjälpa dig.
Det är ju tyvärr inte så enkelt som att: gör si och gör så.

Jag har fått träna på lösgjordhet i innersidan och att få hästen mer självgående.
Renodla hjälperna. Inte driva en massa in i avsaktningarna utan helt enkelt bara använda förhållande hjälper.
Såklart går det lätt när tränaren står brevid och säger att du gjorde du nästan rätt, men tänk på det här också.

Varför växer inte bra tränare på träd då? :angel: Jag har annonserat, men hittar som sagt ingen vettig. Vill inte nöja mig med nån "halvbra" heller :confused:

Jag skulle kunna såga av mig benen och hänga mig i tygeln utan att det gjorde nån skillnad ;) Hon tar helt enkelt inte förhållningarna förrns de är groteska. Ett par gånger har jag fått ta tag så hårt att hon satt sig på röven, helt enkelt för att det blir farligt när hon inte lyssnar på mig. Men så kan jag ju inte hålla på, stackars munnen :(

okej men då verkar lydnad och lyhördhet vara de stora problemen. Kräv gensvar direkt- även om du måste sätta henne på bakbenen.

om hästen är dåligt musklad och kanske inte har så bra balans så är övergångar neråt svårt. hon kanske inte KAN göra en bra övergång rent fysisk. att hon springer iväg kan bero på att hon försöker springa ikapp för att återfå balansen.

jag skulle koncentrera mig på skritt-trav-skritt övergångar och terpa på det tills det sitter. korta upp traven så mkt du kan innan du ber om skritt. lyssnar hon inte så får du ta lite mer i henne, markera vad du vill. om hästen är olydig eller inte förstår så kan man få vara övertydlig med hjälperna i början. men om du bara kör samma övning hela passet så brukar dom komma på rätt snabbt att "aha, det är såhär vi ska göra" och allt eftersom hon lyssnar mer på dig så kan du ge mindre och mindre hjälper.
ibland kan det hjälpa att göra halt och stå still ett tag om du känner att hon rusar på för mkt framåt.

Gör inga galopp-skritt övergångar förrens galopp-trav sitter som berget. Ett vanligt fel många gör i ö.g galopp-trav är att samla hästen innan. Låt hästen rulla på i en angenäm galopp, sluta inverka och hästen ska rulla ner i trav, använd gärna rösten till att proa lite med så blir ö.g mkt mjukare än om du förhåller med handen. handen använder du i stället till att mjukt lossa hästen i övergången och bibehålla böjning så att hästen inte blir rak och där med får lättare att springa i från dig. Men bromsa aldrig!!

Vad gäller ö.g galopp-skritt så behövs det en väldig massa styrka för att hästen ska orka sätta under sig så pass mkt att den orkar gå direkt ner i skritt, men tillåt gärna nått travsteg i början, bättre det än att det blir tvärnit - det bygger inga muskler! För att den ska kunna göra fina galopp-skritt ö.g krävs lite för arbete, lämpligt är att samla hästen några steg och sen rida fram, när den sen är stark i det - då är det dags att göra själva övergången, ibland kan det underlätta att gå in på en mindre volt, hitta en bärig samlad galopp med ganska mkt böjning och där gör övergången till skritt!

Så där en hel uppsatts:p Lycka till!

/Z.

Men när och hur ska jag då kunna övergå till fina, mjuka hjälper? Känns som om hon kommer bli "döv" om jag "alltid skriker" om du förstår hur jag menar.

Men jag tycker det är lite konstigt också för hon är hyfsat välmusklad iaf... Och hon kan både kort trav och relativt kort galopp, borde hon då inte ha ork till en övergång utan att springa ifrån? Eller är det jobbigare med en övergång trav-skritt än samlad trav?

Men låter jag henne rulla på i galoppen innan traven blir övergången en fullständig katastrof :confused: För att ens kunna rida henne i normal arbetsgalopp måste jag göra halvhalter i ungefär vartannat språng, annars springer hon ifrån. Det har tagit mig ca 8 månader att få henne att sluta sticka med mig varje gång jag rider :grin: Så jag tycker det funkar bättre för oss att korta ner galoppen lite innan övergången. Övergångar mellan galopp och skritt kan jag inte ens drömma om som det är just nu. Och det är inget jag kräver heller.

Börja från början med att lära övergångar från marken. Gå och proa samtidigt som du begär stop, öva om och om igen tills dess att du bara antyder pr för stopp.
Därefter upp på ryggen skritta på lång tygel och pr för stopp samtidigt som du rätar upp dig och andas ut, om och om igen.
Därefter samma i trav pr, andas ut och räta upp utan att ta i henne.
Samma går utmärkt även i galopp :).
Allteftersom kan du plocka bort pr och upprätning och det räcker med att du andas ut för förhållning/avsaktning.

Det är också nåt jag har testat. Så länge jag leder henne eller tömkör så lyssnar hon kanonbra på ptro. Men om hon är lös eller longeras så skiter hon fullständigt i det och springer glatt varv efter varv utan hänsyn till mina stämband :p På ryggen funkar det lite bättre, hon brukar sakta in iaf... Jag skulle vilja kunna säga "ptro" och få henne att stanna direkt, men icke. Har försökt med detta i ett år nu, och när jag tömkör lyssnar hon som sagt kanonbra :crazy:

Men, på ett sätt låter det som om hon inte tänker framåt genom hela kroppen eftersom hon stretar så i handen som du säger? Men samtidigt kanske det blir så att hon stretar för att du stretar? Prova att rida på som vanligt och går det för fort, förböj henne? I höger varv förböjer du henne åt vänster och i vänster varv ställer du henne åt höger och för bak vänster skänkel för att komma åt vänster bak och då menar jag TA i höger där tills hon ger efter liksom. Man ska ju inte vara hård i handen om man inte vill något men man vill ju att det ska hända något också! Prova detta bara...:) Om du vill. Kan funka. Eller så är det något annat.:D

Det är också nåt jag har testat. Så länge jag leder henne eller tömkör så lyssnar hon kanonbra på ptro. Men om hon är lös eller longeras så skiter hon fullständigt i det och springer glatt varv efter varv utan hänsyn till mina stämband :p På ryggen funkar det lite bättre, hon brukar sakta in iaf... Jag skulle vilja kunna säga "ptro" och få henne att stanna direkt, men icke. Har försökt med detta i ett år nu, och när jag tömkör lyssnar hon som sagt kanonbra :crazy:

Jag tänkte på det där också, springer hon okontrollerat fort? Annars kan du ju låta hennes trava på och så ta in henne på liten volt och stor volt. Viktigt när du tar in henne på liten volt är att du STÅR KVAR! Inte följe efter henne utan korta bara linan. Och låt henne trava ett tag... På stor volt och liten volt. :) Sen efter ett tag när hon börjar titta mer på dig eller ser mer avslappnad ut då kan du säga ptrooo:)

Men när och hur ska jag då kunna övergå till fina, mjuka hjälper? Känns som om hon kommer bli "döv" om jag "alltid skriker" om du förstår hur jag menar.

Hon kommer ju lära sig vad som förväntas av henne. Be först om avsaktning med mjuka hjälper - lyssnar hon inte får du säga ifrån på skarpen.

Men ärligt så tror jag att du behöver gå tillbaka till grunderna - någonstans har det gått fel.

Är du säker på att DU gör rätt? Kanske att du behöver ändra något i ridningen?

Någon bra tränare måste det ju finnas i närheten av dig. Det verkar som om du behöver hjälpen..

Håller med de andra att du nog behöver någon som kan hjälpa dig på plats eftersom du säger att du försökt men inte lyckas ändå.

Men i avvaktan på det skulle du kunna prova alternativ metoden.

Ta endast en tygel och låt hästen cirkla på mini cirkel tills dess att den tröttnar, släpp då tygeln och beröm. Skritta fram ett par steg ta mjukt in ena tygeln och snurra återigen till stopp, beröm. Det här brukar bita på hästarna, nu menar jag att du ska ha kanske 2-3 dm tygel mellan din hand och bettet så riktigt kort.
Jag skulle vara försiktig med överilat tempo för att inte belasta i onödan på lilla cirkeln men vet att det råder olika åsikter om det ;).

Hon borde därefter börja tänka sakta/stanna när du tar ena tygeln och när du känner det kan du börja lägga till rösten pr. Det brukar inte behövas mycket mer än 5-10 snurr innan hästarna tröttnar. (Tror det räckt med 2-3 ggr på mina)

Öva gärna från marken innan du sitter upp.

Sen kör du övning som jag nämnde tidigare men nu snuddar du till en början endast ena tygeln eftersom det är snurr hon vill slippa.

Jag tror inte hon lyssnar/förstår vad du vill och då blir dragkampen enda vägen till stopp. Alternativt måste du ta tag på skarpen om hon inte lyssnar men jag brukar föredra att slippa om det går.

Så länge du använder tygeln för att stanna kommer du inte vidare.

Vet inte om det hjälper men jag hoppas att det kanske kan ge dig lite tips på vägen...

Om jag t.ex. red i vänster varv på volt och hon började springa iväg brukade jag ställa henne utåt, med följden att hon tappade balansen och spang ännu fortare. Och då blev jag tvungen att göra ett one-rein-stop för att få stopp på henne. Så om inte jag missuppfattade hur du menade så känns det mest som en ond cirkel :(

Nej, okontrollerat springer hon aldrig. Eller alltså, JAG har ju ingen kontroll över henne, men hon kan trava/galoppera i ett lugnt och fint tempo och bara skita i mig :p När jag longerar henne i v. varv lyssnar hon bra, i höger bara bockar hon eller vänder sig inåt :crazy:

Jag har testat att göra mjuka, fina hjälper och lyssnar hon inte så blir det på skarpen. Men det slutade med att när jag gjorde de mjuka, fina så drog hon upp huvudet, spände sig, och väntade på tillsägningen :confused: Saktade inte ner det minsta.

Jag ska hälsa på en tränare den 30' okt och verkar hon vettig ska jag börja träna för henne. Lite dyr och lite långt att åka, men verkar inte finnas nåt att välja på *suck*

Hon kan one-rein-stop. Åtminstone i trav och galopp :p När jag gör det i skritt (alltså låter henne snurra tills hon stannar) så snurrar hon runt i all evighet. Varje gång. Det kan dröja 10-15 min innan hon stannar, alldeles vimmelkantig. Och fattar ändå inte nästa gång jag gör det. Men det funkar kanon i trav och galopp, där det verkligen behövs. :p

okej men då verkar lydnad och lyhördhet vara de stora problemen. Kräv gensvar direkt- även om du måste sätta henne på bakbenen.

Det är väl iallafall det sista som kommer hjälpa!? Det enda som kommer hända är att hästen absolut inte kommer våga vara avslappnad och göra mjuka ö.g eftersom den bara går och väntar på ett ryck i munnen...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar