Övergång skritt-tölt HUR DÅ?? varför säger mina tränare olika?

M

Mea

Jag är vansinnigt frustrerad. Min ena tränare har lärt mig att från skritt göra en lååångsam övergång via en gångart mittimellan skritt och tölt. T o m att gärna stanna i detta mellanting under merparten av träningstiden eftersom det stärker hästens muskulatur och gör hästen villig framåt.

Döm om min förvåning när en annan tränare (mer tillfällig art) ber mig göra en övergång till tölt -jag gör som jag lärt mig -halvhalt -låååångsam övergång till mittimellan skritt och tölt -till slut långsam tölt. Tränaren vrålar "stanna!" "sådär får Du aldrig starta igen!" Han ville istället att jag skulle gå direkt från taktren mellanskritt till arbetstempo tölt. ABSOLUT inte samla i något mellanting...

Båda tränarna är mycket duktiga -så det räcker inte att säga att jag ska gå på den mest erfarne/bäste...

Synpunkter? Idéer? Snälla hjälp!

Sv: Övergång skritt-tölt HUR DÅ?? varför säger mina tränare olika?

Alltså kan det hjälp att tänka så här, både du och hästen är "mänskliga" ( hur lät det där :grin: ) ni kan ha olika dagar... *Ibland är man bättre i musklerna ibland är man sämre... Ibland är orsaken att vi "vanliga" ryttare inte "känner" hästen riktigt, eller iallafall jag ... det är därför för det mesta vi inte är proffs... Då kan det synas vad man ska göra och det kan vara olika från dag till dag... träning till träning...

Så vad jag menar att det som är korrekt en dag med den dagens status på muskler hos er båda och samarbete är inte korrekt nästa dag !!!!

Jag har startat tölt på båda sätten med samma tränare , tror jag om jag förstår vad du skrev... Tänk att tränaren ser hästen och hur hästen uppför sig... Tränaren ser då vad den behöver för stunden och inget behöver vara fel...eller ej korrekt...

Det är en konst att rida och träna en häst bra, få förunnat..... Det är väl därför det är så roligt... Öppet sinne och lev i nuet under dina träningar , lär dig känna vad du ska göra när hästen känns så och vad du ska göra när hästen känns på ett annat sätt.... Ibland ska man träna påskjut och ibland tränar man ...vad heter det styrka, nej bärkraft.... Du behöver både påskjut och bärkraft i längden för att hästen ska bli riktigt bra...

Joo, fast den ena sa "gör alltid så" och den andre "gör aldrig så" Det var då det blev kortslutning hos mig:crazy:

Dina tränare är också människor och har olika utgångspunkter och idéer om hur man bör träna, som sagt mänskliga. Det är bara att vänja sig vid det testa vad de säger och såsmåningom själv inse vad som fungerar bäst för en själv. Så småningom blir man mer kräsen när det gäller tränare och vem man har förtroende för. Det är inte så att det per automatik är så att en har rätt och en annan fel, de kan bara vara olika.

Men hur gör Ni då? Beskriv en schysst övergång:bump:

Tränaren vrålar "stanna!" "sådär får Du aldrig starta igen!"!

:bow:
Ett utmärkt exempel på den absoluta sanningens problematik!!!
Den ena säger att man ska göra så här och den andra säger helt tvärtemot. Var ligger den verkliga sanningen..? Någonstans i mitten kanske..

En chyst övergång är en övergång där hästen töltar i ren takt, med bakdelen under sig och glada, spetsade öron. :)
En sån övergång - tycker jag - som inte alls är någon expert eller tränare - får man genom samling.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker nog att tränare nr. 2 gått bättre hem hos mig. Men det är svårt att säga på ett forum att gör inte "si och så". Blir inte risken att hästen kommer i otakt om man gör som enligt tränare nr. 1? Är det inte bättre att skilja på tölen och skritten och inte hamna i ett mellanläge?

Lite funderingar...

Jag tror jag håller med dig! Jag har inte så mycket erfarenheter om just islandshäst och deras speciella gångarter. Av min erfarenhet vad gäller "vanliga" hästar så är det oftast bättre att gå direkt från skritt - trav ( och då en trav med BRA bjudning framåt). Särskilt om hästen har lite svårt för att hitta takten. Tycker det är en regel som kommer fram rätt ofta "Ryttaren säger Trav och då skall det vara trav och inget mellanting mellan skritt och trav"

äsch, jag vet inte ens om det går att jämföra. Det var iallafall mina amatör islandstankar. :)

Jag tror också att det handlar om vad man ska träna samt vilken häst man har. Plus att olika tränare säger olika saker, och man får helt enkelt ta och skaffa sig en egen uppfattning om vad man tycker låter vettigt och bra, och använda det =)

På min häst som gärna blir spänd och stressad, "smyger" jag igång i tölt, med målet att ha samma häst i tölt som i skritt, dvs lugn, avslappnad och i en bra form.
På en annan häst som behöver mycket framåtbjudning för att få en bra tölt kanske man ska sätta igång explosivt.

Mitt råd är att skaffa dig en egen uppfattning om vad du tycker funkar bäst för dig och din häst, och vad du tycker låter vettigt. Svårt kanske, men det lönar sig nog i längden.

Jag tror jag håller med dig! Jag har inte så mycket erfarenheter om just islandshäst och deras speciella gångarter. Av min erfarenhet vad gäller "vanliga" hästar så är det oftast bättre att gå direkt från skritt - trav ( och då en trav med BRA bjudning framåt). Särskilt om hästen har lite svårt för att hitta takten. Tycker det är en regel som kommer fram rätt ofta "Ryttaren säger Trav och då skall det vara trav och inget mellanting mellan skritt och trav"

äsch, jag vet inte ens om det går att jämföra. Det var iallafall mina amatör islandstankar. :)

Nej det går inte att jämnföra då tölt kan jämföras med en samlat skritt med mer aktion och tryck i steget. Typ som en pasage/piaff.
Trav och tölt har helt olika takt.

Om vi sätter siffran nr 1 på din tränare som var mer regelbunden och siffran nr 2 på den som var mer tillfällig.
Om tränare nr 1 är den du tränar regelbundet för så hoppas jag att du har ett bra förtroende för denna tränare så då borde det enklaste och bästa svaret vara att fråga tränare nr1 om tränare nr2s metod. En bra tränare kommer då med största sannolikhet kunna svar objektivt på + och - med båda ingångsetsningarna utan att helt rata eller förneka fördelarna med tränare nr 2s metod och även se nackdelarna med sin egen och även förklara varför han/hon har rekommenderat just dig och din häst att starta i mellan läge.

Håller med Mósa.
Fråga din tränare om de olika metoderna och gör så som du tycker verkar bäst. Alla kör med olika metoder och det är bara att välja den som du tycker passar bäst för dig och din häst.

Om vi sätter siffran nr 1 på din tränare som var mer regelbunden och siffran nr 2 på den som var mer tillfällig.
Om tränare nr 1 är den du tränar regelbundet för så hoppas jag att du har ett bra förtroende för denna tränare så då borde det enklaste och bästa svaret vara att fråga tränare nr1 om tränare nr2s metod. En bra tränare kommer då med största sannolikhet kunna svar objektivt på + och - med båda ingångsetsningarna utan att helt rata eller förneka fördelarna med tränare nr 2s metod och även se nackdelarna med sin egen och även förklara varför han/hon har rekommenderat just dig och din häst att starta i mellan läge.

Japp -det är precis vad jag ska;)

Jag är jättenyfiken på varför nr 2 sa "gör aldrig så igen!", du får gärna återkomma när du har frågat din tränare :)

Jag vet att vi fick anv. tränare nr 1 metod när vi hade en del problem att hitta takten och efter det har vi ibland anv. metod nummer 2.

jag har gjort lite av båda övergångarna,

har provat att inte göra övergången långsam, men samlat, drivit på så att hästen får mycket energi, hästen nästan trippar(men skrittar i tempot man vill) och sen släppt fram- på så sätt får man en häst med mycket energi och hittar takten lätt, och det är lätt att bestämma vilket tempo det ska vara.

men sen om man bara släpper fram hästen i tölt kanske det tar ett tag innan man får formen tekten och tempot. men bra start för hästen då den hinner ballansera upp sig innan man kräver något av den

men man ska ju kunna göra båda, men sen tror jag inte att man ska göra ngn passaktig/snabb skritt innan man töltar. utan en samlad skritt och sen pang så släpper man fram den:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka