Sv: överdriver jag ?
Jag skulle aldrig våga lämna ut en häst till dig. Klart man tar hand om hälturedningar på en foderhäst om det står i kontraktet att man ska göra så. Dessutom kan det ju vara en själv som ridit sönder hästen. Därför är det extra viktigt med besiktning både före och efter lånetiden.
Man får ju ha någon typ av proportion och rimlighetsbedömning. Blir hästen halt efter att fodervärden haft den en längre tid så är det klart att hästen ska utredas. Men det får liksom vara måtta på tokigheterna!
Jag hade aldrig vågat ha kvar min häst för större hältutredning hos en fodervärd! Då hade jag plockat hem den till mig som äger.
Det är inte meningen att en fodervärd ska stå för saker och ting som går utanför vad som anses vara en normal hältutredning. Blir hästen halt ska den givetvis till veterinär och kollas. Men hittar man inte felet inom en rimlig tid så tycker jag absolut att ägaren får ta tillbaka hästen och fortsätta utredningen. Det är trots allt ägaren som står på försäkringen och som äger hästen. Felet kan ju lika gärna vara medfött som orsakat på annat håll.
Det är ju inte meningen att fodervärden ska ta 2 år att hältutreda hästen, prova behandlingar etc! Så funkerar inte världen. Det är få fodervärdar som vill hålla på så. Det tar flera år att göra en ordentlig utredning ifall problemet är vagt eller kommer och går.
Jag är ägare (skulle aldrig ta en häst på foder), och jag hade lätt plockat hem en häst som är halt hos fodervärden. Varför ska en person som egentligen bara bryr sig halvhjärtat om hästen göra en större utredning som har med hela hästens framtid att göra?
Är det så att fodervärden orsakat skadan så kommer det fram och då får jag väl begära ersättning från fodervärden för den skada som uppkommit. I värsta fall får jag väl gå till domstol och få mitt ärende prövat. Det kostar 450:- att lämna in en stämningsansökan och det är en droppe i havet när det gället stora hältutredningar.
Man tar som ägare ansvar för sin häst, det ansvaret och den ekonomiska bördan lämnar man inte över på någon som bara är fodervärd. Det är högst orättvist! Har fodervärden orsakat skadan får denne betala för det.