Överdriven vattenpassion!!!

E

emax

Vovven skrämde nästan ihjäl mig här om dagen! Jag var nere vid sjön med ena goldentiken och hennes 10-veckors valp. När jag släppte tiken drog hon som vanligt direkt i plurret (vattenpassion till tusen). Plötsligt fick hon syn på en flock Kanadagäss mitt ute i sjön och insåg att hon är en vattenapporterande fågelhund. Hon simmade efter, men gässen försvann bara längre ut i sjön och tillslut var hon så långt bort att jag knappt så henne. Jag skrek mig hes och visslade inkallningssignal med visselpipan, men det sket hon fullständigt i. Jag hade ingen mobil och jag var ensam med valpen och jag började få panik! Jag sprang till ett närliggande hus och grinade och bad om hjälp. Med valpen i knät rodde jag och grannen ut och drog upp en väldigt beslutsam golden retriever mitt i sjön (inte Vänern som tur var) Jag var så rädd att hon skulle bli attackerad av de irriterade gässen och drunkna, eller att hon skulle fastna i något eller bli utmattad. I efterhand inser jag ju att hon antagligen hade gått i land vid andra sidan om hon blivit trött, men ändå!!! Vad skulle jag ha gjort?

Sv: Överdriven vattenpassion!!!

Det där känner jag allt för väl igen. Min golden som jag hade då var precis likadan. Hon jagade änder en bit ut och sket fullständigt att vi ropade. Min man fick ta av sig kläderna och ut och hämta henne. Kallt som attan var det i vattnet. Att inte karln fick lunginflammation. Typiskt golden är det i allafall. Ju skitigare pölar dess bättre. Men hon va´go i alla fall. Hon hette förresten Zita.

Hej! vilken härlig hund:love: ja det finns nog bara ett att göra med den; JAGA, så om du inte har jägarexamen, så är det bara o anmäla sig till nästa kurs:)
prillan

Hehe jaa, hon har faktiskt varit med vid jakt en gång. Dock inte som vattenapportör, utan på land. Hon har ju hämtat många snuskiga måsar när hon har apporteringstränat så hon trodde väl att hon SKULLE hämta pippifåglarna, bortsett från mitt hysteriska skrikande. :rofl: Det skulle ju vara trevligt om man kunde ha henne lös utan att hon simmar tvärs över sjön.

Spårsele och spårlina? Då kan du hala in djuret...

/Irishdraft, som också har en vattengalen hund... som dock tack och lov är viltren...

Hehe jaa, hon har faktiskt varit med vid jakt en gång. Dock inte som vattenapportör, utan på land. Hon har ju hämtat många snuskiga måsar när hon har apporteringstränat så hon trodde väl att hon SKULLE hämta pippifåglarna, bortsett från mitt hysteriska skrikande. :rofl: Det skulle ju vara trevligt om man kunde ha henne lös utan att hon simmar tvärs över sjön.

Viktigt att träna lydnaden med den optimala retningen: Kopplad hund vid fågelsjö. När du kan få henne att lyda där har du bra mycket större chans att kontrollera henne lös. Låt henne inte heller gå i vattnet okontrollerat, utan håll strikt på lydnaden. I början får du väl ta till sele och lina, men hon ska inte tillåtas simma längre bort än vad hon får springa ifrån dig på land.

Lycka till med träningen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar