Överdos av sömnmedel?

Sv: Överdos av sömnmedel?

Okej, det låter ju inte bra nä. Men varken när Abbies knän röntgades eller Yogas böld öppnades fick dom uppvakningsspruta.

I samband med ketamin är det ingen som ger det utom i nödfall. Det blir häftiga uppvakningskramper som sitter i länge.
PL

Konstigt...

På den vet.mottagning jag jobbade/praktiserade gav vi alltid antisedan efter att katterna fått domitor/ketaminol, väntade dock minst 30 min efter att katten fått ketaminolet innan vi väckte.
På dom 8 månader jag var där hade vi endast 1 katt som krampade, och då sövde vi ändå ca 15 katter i veckan varav dom allra flesta hade lugna uppvak.

Ok min mesta erfarenhet av antisedan o ketamin är från hund o där räcker det oftast inte med 1,5 tim. Den erfarenheten gör dock mig väldigt tveksam till att ge antisedan så tidigt som 30 min e ketaminet.
PL

OK, har ingen erfarenhet av ketamin på hund.

Det jag upplevde som största nackdelen med att väcka redan efter 30 min var att katterna kunde bli lite "stirriga" och ljus/ljud/rörelsekänsliga just när dom vaknade, särskilt katter som var stressade redan innan, men oftast tog det lite längre tid innan vi väckte.

Där jag var sågs det som en större nackdel att skicka hem sovande katter eftersom djurägarna inte alltid håller koll på katterna och dom lätt blir nedkylda, särskilt om d.ä. lägger dom direkt på golvet.

Nu vet inte jag vad som normalt används när man kastrerar katter, men enligt egna erfarenheter så mår katter som fått uppvakningsspruta mycket bättre än de som kommer hem sovandes och får "sova ruset av sig". De som inte fått uppvakningsspruta har kräkts, kissat på sig och varit allmänt hängiga. De som fått uppvakningsspruta har mått bra.

Vi använde iaf domitor/ketaminol vid kastrering.
Håller med dig, har själv fått hem min egen katt sovandes ett par ggr och det har inte varit kul, varken för katten eller som ägare.
En annan fördel är ju att katten kommer igång att äta snabbare om den fått antisedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka