Överdos av B-vitamin

Constance

Trådstartare
Vad händer om hästen råkar få i sig lite väl mycket b-vitamin? Säg en 2-3 kg av Kraffts B-vitamin pellets...

Sv: Överdos av B-vitamin

B-vitamin behovet är till godo sett :)och resten kissas ut. B-vitaminer är vatten lösliga.

Det bästa är väl att ge hästen B-vitamin i flytande form, då kissar den ut allt den inte behöver, vet inte hur det är med B-V i pellets form så ska nog inte uttala mej om det.
Mvh

En ponny hemma satte i sig nästan 2 kg pelleterade mineraler. Hände ingenting, att tillägga är att det är en väldigt känslig ponny som har lätt att få kolik.

Det bästa är väl att ge hästen B-vitamin i flytande form, då kissar den ut allt den inte behöver, vet inte hur det är med B-V i pellets form så ska nog inte uttala mej om det.
Mvh

Varför skulle det vara skillnad på fasta och flytande vitaminer? Allt går ju igenom matsmältningen på samma sätt, och iom att B-vitamin är vattenlösligt kissas ev överskott ut. Detsamma gället vit C, däremot A, D, E, K ska man vara försiktigare med då de är fettlösliga och binds i kroppen.

Vad händer om hästen råkar få i sig lite väl mycket b-vitamin? Säg en 2-3 kg av Kraffts B-vitamin pellets...

Får man fråga om hästen blev extra pigg? Man brukar ju ge lite b-vitamin om hästen behöver lite mer energi, efter hårt arbete osv.
Känner en som inte kan ge sin häst b-vitamin då hästen blir för pigg.

Känner även till en hästkille som testade ta en b-vitamin spruta som man brukar ge hästar på sig själv. Han fick värsta hjärtklappningen...rekomenderas ej :devil:

Nej inte direkt vad jag kan komma på... Kanske mer "vaken" och mer känslig för mina vikthjälper när jag red barbacka ;)

Haha, nej det rekommenderas nog inte :p

B vitamin hör ju till de vattenlösliga vitaminerna dvs det som inte kroppen behöver kissas ut (= kan alltså inte överdoseras).

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 421
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka