Överbyggda hästar?

Rosenblad

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga tråden, testar här, annars får kära Mysko flytta den till rätt ställe :bow:.

Hur fungerar det med hästar som är överbyggda fram eller bak? Hur kommer detta sig? Är det p g a fel muskling eller på dåliga arv? Hur arbetar man bort det?

Ni får gärna lägga ut någon bild om ni har, för att enklare förklara :bow:

Sv: Överbyggda hästar?

tyvärr kan jag inte ge dig nått svar eftersom jag är lika nyfiken som dig :rofl: men vad jag vet av överbyggda hästar bak är dom har svårare att komma upp fram och sätta under sig bakbenen.

öööööverbyggd

Ja jag har alltid funderat kring det och är så nyfiken på o veta mer :).

Är det Johan? Är överbyggd men har sett mkt värre :crazy:.

Jag är verkligen inget proffs, men det lilla jag vet är att "överbyggdhet" kan komma från arv. Araber t.ex, är ofta överbyggda.

Är inte dom flesta unghästar lätt överbyggda? För att bakdelen växer hastigare än framdelen? Jag kanske är helt ute och cyklar.. :D

Det beror mkt på arv.
Har själva en häst som är ganska så mkt överbyggd bak, och hon har bla svårt att sätta under sig med bakbenen samt att bli lätt fram.

Unghästar blir ofta överbyggda när de växer, vissa blir mer vissa blir mindre.

Min ponny är lite överbyggd bak, även min kompis arabiska fullblod, som förövrigt är underbart fin, ska vara med i Elitomg. dressyr i lag. Hon kanske är lite svårare än någon annan häst som jag ridit, men det är absolut inget problem!

tänkte PRECIS starta en sån här tråd. Värsta telepatin vi har, du och jag ;)
Är väldigt nyfiken!

Unghästar och föl är ofta överbyggda, speciellt bak. Och det är bra sägs det - ju mer ojämna de är som unga desto jämnare blir de när de växt klart.
Den regeln verkar gälla för min pojk!
Sen finns det ju hästar som förblir överbyggda livet ut, kanske då de som var himlans snygga och jämna som unghästar?

Men du kan enkelt se det när baken eller framdelen är högre. Syns inte alltid om du råglor, men kolla översiktligt på en häst, helt på jämnt underlag, så ser du snabbt om den ser jämn ut eller ej.

Alla skriver om hästar som är överbyggda "fram" eller "bak". Men det är väl ändå så att "överbyggd" betyder att korsets högsta punkt är högre än manken? Är manken högre än korset så är den ju inte överbyggd...

Ja, det är rätt. Att hästen är överbyggd betyder att korset, inte manken, är högsta punkt. Det kan i sin tur bero på för dåligt vinklade bakben vilket är en nackdel när det gäller att få in bakbenen under magen. Därför betraktas överbyggdhet som ett exteriört fel. Under uppväxten kan hästen ibland växa lite ojämnt och det brukar kunna rätta till sig i de flesta fall och har ingen betydelse för framtida prestationer.

Man kan inte arbeta eller träna bort att hästen är överbyggd däremot kan man säga att en sådan häst är extra beroende av att ridas i rätt form och lära sig sätta under sig och böja sina bakben eftersom den har exteriören lite emot sig.

Hästar som inte är helt korrekt byggda behöver ofta mer hjälp av ryttaren och kan vara mer benägna för skador om de inte rids och tränas helt korrekt.

mvh
Lejonelle

MIN Johan var också överbyggd. Men har var ca 7cm för hög...
Johan
P.g. av det så var det många som sa att han var svankryggad, fast det var rumpan som lurades...

Mount Never Rest skrev:
MIN Johan var också överbyggd. Men har var ca 7cm för hög...
Johan
P.g. av det så var det många som sa att han var svankryggad, fast det var rumpan som lurades...

fast man mäter väl manke å kors...
din häst verkar ju ha hög manke... men lika hög bak...
å ser svankryggig ut ;)

men rund å go rumpa :love:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25