Överbyggda hästar?

Sv: Överbyggda hästar?

Men herre gud!!!! Hur klantig kan man vara!

Här kommer rätt bild :o :o :o

Den är lite sned så det blir lite mer än han egentligen var men överbyggd är han :D

Rätt bild

Jag visste det inte själv utan det var en som är duktigt ang. exteriör som utbrast det när han såg honom för första gången: -Men herre gud vad bakhög han är :crazy:
Jag trodde också att det var svankrygg... Fast mot slutet fick han även svankrygg...

Ni höll ju på ang. nackdelar m.m. när dom är överbyggda?! Johan hade inga problem förrens han började bli riktigt gammal, då fick han problem med att ställa sig med hjälp av bakändan (använde frambenen) och han drog benen under sig så att han fick både svakrygg och karprygg... Jag vet inte om det berodde på att han var överbyggd men kanske belv det för mycket påfrestningar när han började få dåligt i lederna :confused:

Senast ändrad av en moderator:

nu håller jag lätt med om att han är (var?) överbyggd!

Men ursöt häst... å vilken bonus å få mkt mer gos-rumpa att krama på hihi :p

Ja visst mycket gos och hemsk trav :angel:
Han var värre än värst när det gällde trav, det var det stötigaste som gick att uppbringa!!!! Fast galoppen var :love:

En fråga till angående det här med överbyggda hästar. Är inte fullblod oftare än t ex halvblod överbyggda? Kanske det har något att göra med att de är avlade för att springa fort vilket innebär att man gärna vill ha längre bakben. Eller är jag helt ute och cyklar?

jag TROR inte att man strävar efter det... men det e möjligt...

mitt fullblod är iaf jämnt... möööjligtvis lite högra fram (kollade lite kort... måste till stallet å kontrollmäta :p )

Nej jag tror inte heller att man strävar efter det fast jag tycker nog att jag oftare har sett fullblod som varit lite överbyggda jämfört med t ex halvblod. Säker är jag dock inte utan det var bara en fundering.

Men om man då som jag är, motvallskärring så ser man överbyggdhet bak som något positivt för då kan de i längden bli starkare och få glädje av det då det blir "mer ben" som stöttar upp ryggen när de väl klarar av att vinkla under sig.

:)

Jag har ett sto som är ganska rejält överbyggd bak, jag ska börja jobba med henne nu och förväntar mig ha glädje av hennes utseende i träningen redan om 1-2 år. (Dressyr)

bullis1 skrev:
En fråga till angående det här med överbyggda hästar. Är inte fullblod oftare än t ex halvblod överbyggda? Kanske det har något att göra med att de är avlade för att springa fort vilket innebär att man gärna vill ha längre bakben. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nja det är väl i så fall sprintern som skall vara byggd så, men om du har de som går längre så är det inte så.

Jag tycker nog att många fullblod är tvärtom dvs höga fram

Jag har en överbygd kallblodstravare som sätter under sig ganska bra, men mitt problem (tillsammans med många andra som har överbyggda hästar) är att sadeln vill åka framåt och framkanten på bossan trycker ner muskeln, så hon bygger inga muskler där (med vanlig sadel). Därför har vi en bomlös nu för den kan inte få till något tryck alls. Givetvis med svanskappa.
Sen tror JAG att alla raser är avlade för sitt arbetsområde. En galoppras är avlad för att få långa bakben för att få ett bra påskjut, en travare avlas för att vara rektangulär i kroppen med långa bakben etc. (rektangulär i kroppen kan hästen ta längre steg utan att slå i) Titta på varmbloden när dom springer, dom tar oftast så långa steg med bakbenen att dom måste sätta dom utanför frambenen (dom breddar sig) Kallbloden som travar har en rakare benrörelse.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 414
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25