Överbyggd?

I

isse

Hur vet man att en häst är överbyggd? Var på hästen kan den vara överbyggd? Kan ni visa bilder?:confused:

Sv: Överbyggd?

Överbyggd är precis som Real_life skrev.
Lägger in en bild som inte är lika extrem bara utan oftast är dom väl bara lite överbyggda.
kjarnico.jpg

Min häst är rätt mycket överbyggd. Dvs han är högre bak än fram.

DSC00328.jpg

Ett annat sätt att se som jag fått lära mig, är att om bakknät är högre än armbågen så är den överbyggd. Alltså bakknä och armbåge ska helst vara i en vågrät linje. Alltså korset behöver inte vara så markant mycket högre än manken. Manken kan ju vara hög eller i vissa fall obefintlig. På stora hästar med hög manke t ex kan det vara svårt att avgöra om den är överbyggd. Då är det lättare att titta på det jag beskrev.

Men varför blir dom överbygda? Kan man göra nåt för att förhindra det?

Unghästar ofta växtfaser där de är mera eller mindre överbyggda, men det säger inte så mycket om hur de kommer att se ut som vuxna. Vissa har det från aveln, dvs att föräldrarna också är överbyggda.

Det som kan hjälpa är t ex korrekt ridning; rids hästen med aktiv bakdel och "i uppförsbacke" (för att ta ett slitet uttryck) så kan man påverka frampartiet ganska mycket - rätt muskler ger resning och höjd manke/ bog. Och vi snackar bra nog många cm:rar här. Bogarna sitter ju faktiskt inte fast i resten av skelettet. Det är också detta som debatteras friskt inom ponnysporten och mätning av (övervuxna) ponnyer.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 675
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar