Överben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

W

wolken fee

Hjälp......vad finns det för alternativ, när det gäller att få ner ett otäckt överben på en ett års hingst?

Alla föreslag, och erfarenheter emotages tacksamt.

Sv: Överben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sitter överbenet dumt till så kan veterinären bränna, snyggt blir det inte men behövs det så gör det ;)

ett överben är ju en benpålagring på sklettet, det kan man aldrig "få ner" möjligen att det kan minska om det är så att benhinnan är svullen -när svullnaden minskar.

var sitter det och hur/när har det uppstått ?

sitter överbenet dumt till så kan veterinären bränna, snyggt blir det inte men behövs det så gör det ;)

ett överben är ju en benpålagring på sklettet, det kan man aldrig "få ner" möjligen att det kan minska om det är så att benhinnan är svullen -när svullnaden minskar.

var sitter det och hur/när har det uppstått ?

Eftersom han går ihop med en ett års hingst samt en två års hingst, och de leker som grabbar gör händer det ju sådana här saker vare sig man vill eller inte.
Överbenet sitter på insidan fram så det är inte i vägen för något, han har givetvis ont och haltar i traven, men det finns ingen anledning att ta in honom.
Jag tänkte vänta och se hur det utvecklar sig, och att smärtan lägger sig.

jo visst, jag vet oxå att sådant kan hända. då har svullnaden alltså uppstått genom slag ? och det nyligen ?

det bästa i så fall är ju att försöka hålla hästen hyffsat still eftersom svullnaden då troligen beror på att benhinnan är kraftigt svullen. överben bildas ju långsamt pga. inflammationen i benhinnan. ju fortare svullnaden lägger sig i benhinnan-ju mindre överben riskerar hästen att få.

om det är på insidan så kan han ha brutit griffel benet... då är det en ide att röntga...

min valack har överben där just pga att han brutit griffelbenet

Fick ett tips av en bekant att prova ett liniment som säljs i hälsokostaffärer, Caj Pan tror jag hon sa att det hette. Annars kan man smörja med antiinflammatorisk salva enligt min veterinär. Om inte annars kan det väl ge lite "damage control" om man lyckas hejda inflammationen snabbt.

Liknande trådar

Gnägg Så här års kollar man gärna på ridresor, eller hur... Pilgrimsleden finns som ridresa i fyra etapper (man väljer själv hur många man...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: 1392olivia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 477
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka