A

ankans

På min ena häst upptäckte jag igår en utbukning på utsidan av höger bak. Den var stenhård och stor som en 5 krona utbuktande. Är ganska säker på att det är ett överben.

Han är inte halt eller öm och det sitter vid sidan om skenbenet inte direkt vid ligamenten.

Någon med erfarenhet som kan beskriva hur det brukar behandlas?

Puttar upp.. ingen med lite tips och exempel på hur era hästar blivit behandlade vid överben?

min häst har flera överben och vet säger att det inte är något att göra åt. det är inget som gör någon skada. /Tess :)

Gamla överben är ju svåra att göra något åt, men nya kan man behandla... om man vill har jag hört. Vet kan skriva ut "löksoppa" (kallas så för det luktar lök) som är jättedyrt men som kan minska överbenet.

Min fundering är hurvida det finns någon risk att i att inte behandla där det sitter, samt om det finns någon "huskur" som man kan köra nu i tidigt stadium som kan minska det något :) (utan att köpa löksoppa)

Sen är ju överben oftast bara skönhetsfel och jag ska inte ställa ut min på skönhetstävling iallafall, antar att du inte ska göra det heller? *skratt*

Akuta överbene uppkommer då benhinnan utsätts för trauma i form av slag el dyl och således börjar producera benväv för att "förstärka" området. Om det aktiva överbenet fortsätter att belastas t.ex. genom åtstramande lindor eller benskydd så kan det fortsätta att växa.

Överben som uppstått akut och sedan inte belastas ytterligare kan minska något med tiden.

Kompensatoriska överben , ofta på skenbenens insida uppstår då benen belastas felaktigt, eller annorlunda mot vad det är anpassade till.

Den bästa behandlingen vid akuta överben är DMSO (löksoppa) men andra liniment kan oxå ha en effekt, det finns en homeopatisk salva vid namn Traumel som fungerar väldigt bra (oxå på blåmärken!)
Om överbenet är väldigt ömt kan man behandla med antiinflammatoriskt (ex. butta) för att stoppa reaktionen.
Man kan avgöra om ett överben är aktivt eller inte genom stt ta en röntgen bild av området.

Det låter inte som om det skulle vålla några större bekymmer där det sitter, var bara säker på att det inte är en fraktur på griffelbenet, men då är det väldigt mycket mer ömt och svullet.
Håll annars bara koll på att det inte växer och undvik hårt åtsittande bandage och skydd

Tack :bow: Det är inte speciellt ömt, endast om jag trycker hårt och han är inte halt det minsta, därför är jag ganska övertygad om att griffelbenet inte är skadat. Jag blev lite velig huruvida jag skulle ta ut vet eller inte, men tycker inte själv att det sitter så att det borde vara nödvändigt. Men man borde kanske se om man kan få DMSO utskrivet av vet så man kan behandla direkt om det skulle hända igen. Det är inget kompensatoriskt överben, jag vet hur han fått det för han halkade nämligen på väg in i boxen och smällde i benet i kanten. Åter igen tack :)

Inom travet brukar veterinär "frysbränna" aktiva överben, dvs när de är varma och ömmar när man trycker på dem. Är de kalla och oömma ska de inte orsaka några problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V