Överben? svullen i senan och varm på överbenet..

W

wonderful

För en vecka sedan när jag hämtade in min häst från hagen så hade han ett stort överben på ett framben, jag har bara haft honom 1 vecka, men jag har inte lagt märke till överbenet innan så jag tror att det måste vara "nytt". Det är som sagt ett stort överben och han är varm och han är svullen i hela senan. Jag åkte till vet och ultraljudade det och där var inget, så dom sa att det säkert bara var att han hade slagit sig och fått ett överben.

I förrgår såg benet bra ut och han var inte varm så jag skrittade och travade lite. Senare på dagen så tittade jag på benet igen och då var det lite svullet och varmt igen.

Igår såg det också fint ut, men han fick vila ändå.

Idag såg det också fint ut, så jag red honom normalt. Sen nu ikväll var det varmt och lite svullet igen!

Någon som har nåt att säga om detta?:crazy:

Sv: Överben? svullen i senan och varm på överbenet..

Att det är korkat att rida en häst med aktivt överben.

Jag är beredd att hålla med dig.

TS: Varför låter du inte hästen vila ordentligt istället? En dags vila hjälper inte mycket... :crazy:

Dom på kliniken sa att det inte var någon fara, att han skulle vila 5 dagar. Så han vilade 5 dagar sen skrittade jag och travade..

om du märkte första gången att den blev varm igen fast den var "bra" innan, varför lät du den inte vila längre?

Nu är jag inte så bra på överben, men min häst har flera små som hon fått för att hon slagit på sig, men de har aldrig känts varma, och vad jag vet så är det väl inte bra när de är varma...

Vart är överbenet då ? kan inte vara så att hästen slår i det när den rids?

Överbenet är på insidan på frambenet nära senfästet. Han slår inte i det när han rids.

Måste säga att det är värst vad folk är "snäsiga" jag menar jag skrev inte här för att få snäsiga svar om att det är jätte dåligt av mig att rida honom:crazy: jag har ju gjort som vet har sagt, och jag har ingen som helst erfarenget av överben så hur ska jag då veta att han ska vila längre? Jag red honom en gång och sen var han lite svullen, lät då honom vila en dag till och dagen efter såg han fin ut i benet och då red jag lite lätt igen. Herregud ni behöver inte bli otrevliga.. jag menar som någon skrev att jag är korkad, ursäkta? hur ska jag veta att dom måste vila längre när vet säger 5 dagar? jag tycker inte ni behöver hålla en sån otrevlig ton här..

Men jag tror också som ni säger att han absolut måste ha mer vila, förstår bara inte varför inte vet kunde ha sagt det innan.. Men ska ringa honom imorgon igen och höra.

Jag är inte riktigt med på din beskriwning. Ett öwerben är en ben-nybildning till följd aw ett slag mot ben och benhinna eller resultatet aw blödningar i benhinnan pga öweransträngning (ofta unga hästar och på skenans insida). En häst får inte ett öwerben från en dag till en annan. Om "knölen" är ny och dessutom öm har hästen snarare en blödning pga ett slag. Så länge hästen är ohalt och swullnaden/ömheten inte förwärras aw motion är det ingen fara att rida lite försiktigt, men i ert fall gör du bäst i att låta hästen wila lite längre.

Sedan undrar jag öwer det här med senan? Wilken sena är inwolwerad? Kan du palpera en swullnad i den aktuella senan? Har detta tillkommit efter ert klinikbesök?

Överben vet jag ju inte om det är "redan" så att säga..om hästen har slagit i är det väl snarare en reaktion från benhinnan eller en blödning! Om du är ute och skrittar hästen hade jag kylt benet efteråt och sen efter några timmar använt BoT om du har det. min häst lyckades sparka sig och jag satte på Bot när hennes ben såg ut som ett elefantben när hon kom in från hagen! Enligt vet var det benhinnan som hade reagerat! Men tack vare att jag tog på BoT så satte det igång cirkulationen och dagen efter var där ingen svullnad kvar i benet förutom där hon sparkat sig. Det är först nu två veckor efter som det har gått ner till i stort sett osynligt för ögat! BoT varje natt!!

Svar till tantester och Clubman.

Det är verkligen ett överben, det är väldigt stort! Men som sagt så kanske inte överben kan komma på en dag, så som ni sa att han kan ha slagit i sitt överben(som han då haft innan) och att det har blivit större? kan det vara så? För jag vet att hans överben(om där var något) absolut inte var såhär stort innan. Jag har kylt benet varje dag nu i en vecka.

Ang senan så var lixom hela senan lite svullen när vi åkte till kliniken, men mest i fästet, där överbenet sitter. Överbenet siter lixom på insidan nära senans fäste. Så det var mest svullet där vid fästet men sedan gick svullnaden lixom i hela senan fast inte lika mkt som i fästet. Vi ultraljudade senan och vet kunde inte se någonting. Sedan vilade han ju 5 dagar, och det såg fint ut och det var nästan inte varmt på överbenet. jag skrittade och travade, på kvällen var senan lite svullen igen och överbenet var rätt så varmt, samma sak hände andra gången jag red honom..

Du har ingen bild på det??? Jag tror att jag förstår vad du menar...Det låter ändå som om det är benhinnan som reagerar. Det blir ju galligt så att säga..jag hade nog promenerat hästen för att cirkulation är ju bra! Tills benet är bra igen och inte blir varmt eller svullet längre. Bättre att ta det lugnt ett par veckor än att det blir ett större problem av det och hästen blir konvalecent en längre tid...Ring vet om du är osäker!! Lycka till!

Har ingen bild tyvärr, men ja jag ska ringa vet imorogn och antagligen säger han väl att jag ska skritta med honom ett tag. Jag hoppas bara att det inte har förvärrats för att jag har ridit på honom 2 ggr.. Det du skrev om längre konvalecent, vad skulle ha hänt för att han skulle få det?

Tack för dina svar:laugh:

Det värsta som kan hända egentligen är väl att senan blir påverkad och ansträngd... Benhinnan tar ju oxå stryk då den är inflammerad! Så för att inte "förvärra" skadan så är det ju bättre att ta det lugnt..så länge hästen är varm och blir tjock i benet så är det ju blödningar..hur reagerar hästen om du trycker på stället???

Åkt till vet igen och ta en plåt på överbenet.Då kan man lätt se om det är aktivt eller inte. Ett överben är ju en nybildning av ben alltså skelett.Att få ett stort överben går alltså inte fort.
Ett aktivt överben = växande är ofta varmt. och på röntgen har det då en skrovlig yta.

Jag har en häst med ett rätt stort överben på ett bakben som var aktivt för 2 år sedan.Han kollades då på klinik och fick ta det lugnt i några veckor och jag kunde sätta igång honom igen när överbenet inte längre var varmt och inte längre trycköm.

Du nämner själv att det sitter nära en senfäste?Under knät?Eller nere vid kotan? Det finns ju fler senor där oxå..inte bara en.. dessutom sitter tåsträcken även där mfl. och även benhinnan kan vara infammerad precis som clubman säger.
Om överbenet sitter nära senor och andra ligament så kan det störa dessa och överbenet kan behövas tas bort för att hästen ska fungera fullt ut i framtiden.

Tråkigt att folk är så snäsiga och dessutom när dom inte vet vad dom pratar om riktigt.
Till att börja med: Jo ett överben kan komma upp precis så fort. Det kommer att minska så småningom när svulllnaden går ner när det inte längre är aktivt och sedan minska ner. Allt det du ser nu är inte ben- nybildning alls, utan det är en svullnad av inflammationen, det som kommer att orsaka nybildningen av ben. Nybildningen av ben kommer inte att vara så stor.

Det som är felet är nog att du red "normalt" efter de 5 dagarna, så länge överbenet är aktivt (cirka två veckor) ska man ta det lugnare. Men visst kan du rida. Största risken med ett överben är att det växer så att det kommer att påverka senan. Men det såg ju veterinären på ultraljudet i så fall. Att det behöver tas bort är väldigt ovanligt.
Om det trots försiktighet svullnar och blir varmare/ömmare av motion så ring tillbaka, för att få råd. Har du något på när du rider? Benskydd tiil exempel. Det kan ju trycka mot och påverka överbenet, eftersom du ska rida så lugnt så är det bättre att inte ha något på.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska snart ringa vet och höra vad han säger. Min bästa kompis är också vet och hon sa att det var lika bra att vi tar en röntgenbild, så jag har tid för det nästa vecka.

Jag ska ta en bild på det idag och lägga in så kan ni se. Jag har aldrig sett ett så stort överben innan, men det kanske inte är så stort? Det kanske finns mkt större jag vet inte. Så kan jag ju visa vart det är svullet också.

Min häst överben är ungefär som en halv golfboll. Och det är nog det största jag sett.

Jag skulle fortfarande wilja weta wilken sena du menar? Jag antar att du menar sträcksena, men dessa fäster inte in wid karpus eller kota. Gaffelband?

Lägg in en bild!

Ett öwerben uppkommer inte som en direkt respons på ett slag. Många blödningar i benhinnan resulterar inte i benproliferation och läker ut utan konturstörning, äwen om swullnaden är stor och känns mkt hård från början.

Skadan som på sikt kan orsaka ett öwerben kan däremot uppstå på några sekunder!

Kalla inte folk snäsiga och okunniga för att sedan bara upprepa wad som redan skriwits. Det tycker jag är lite ... snäsigt!

Ett öwerben uppkommer inte som en direkt respons på ett slag. Många blödningar i benhinnan resulterar inte i benproliferation och läker ut utan konturstörning, äwen om swullnaden är stor och känns mkt hård från början.

Skadan som på sikt kan orsaka ett öwerben kan däremot uppstå på några sekunder!

Kalla inte folk snäsiga och okunniga för att sedan bara upprepa wad som redan skriwits. Det tycker jag är lite ... snäsigt!

Naturligtvis är det inte själva benbildningen som uppkommer direkt men det skrev jag inte heller, men det vi i vanligt tal kalllar överben gör det och jag antar att det var detta som avsågs.

Snäsigt är det att säga att folk gör fel när det fölljer veterinärens råd och att en häst med överben inte skulle ridas, för det är helt fel. Frågan är hur man rider.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 868
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 346
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår