Överben? svullen i senan och varm på överbenet..

Sv: Överben? svullen i senan och varm på överbenet..

Nu har jag tagit bilder, men man ser inte så bra:p Men ni ser ju överbenet, och sedan kan ni se vart det är svullet, överbenet sitter ju på insidan(första bilden) och andra bilden ser ni utsidan och där är det svullet och det är ju svullet på insidan vid överbenet också. Svullnaden går ner i hela senan men det är det bara liiiite liite svullet. Så det är ju mest svullet där uppe vid fästet.

Sorry för dålig och amatörmässig förklaring hehe..

ben-1.jpg

ben2-1.jpg

Jag är en glad amatör. Men du hadde tid vet? be dem kolla griffelbenet jag hadde liknade svulland på min och då hadde han slagit i griffelbenet och skadat benhinnan där något. och pga det fick han problem med tåsträckaren..Han är helt återställd i dag kan jag ju säga. efter 4-5 månaders konval.
Reagerad hästen när du pallperar senorna?

Ja okej, och det du berättade om griffelbenet kan man inte se på ultraljudet eller? Vi ska till vet nästa vecka och ta röntgen bilder.

Vad betyder pallperar?:D

Palpera betyder helt enkelt att undersöka med fingrarna.

Griffelbenet syns inte på ultraljud utan det krävs röntgen. När man palperar senor i benen har man benet lyft.
Man håller ungefär som när man kratsar hovarna med skenbenet vågrätt.Hästar ska normalt sätt inte reagera nämnvärt när man men med ett finger på var sida följer senorna med ett konstant tryck (inte för hårt) ner till kotan.
Är det en ung eller gammal häst? Unghästar kan få överben vid överträning tex i de regionerna din häst har sin "knöl"

Hästen är 7 år. Har gått på bete i princip hela sitt liv så han är väldigt lungt tagen. Men har ändå blivit riden och hoppad regelbundet det senaste året. Det vi var oroliga för var att han inte skulle hålla i och med att han nästan inte har gjort någonting. Jag fick honom för 2 v sedan och överbenet kom dagen efter hans första tävling(han första tävling någonsinn). Det var ju bara 90 och 1 meter så det kan väl inte har varit någon överansträngning? Jag såg ju överbenet när jag tog in honom från hagen den dagen och tog förgivet att han hade slått sig själv, vilket jag ju tror är troligast. Han var ju som sagt väldigt varm då också.. Men vad tror du?

Senast ändrad av en moderator:

Sträcksenor och gaffelband palperas på belastat ben.

ts
Jag blir inte riktigt klok på bilden, men en lokal swullnad öwer griffelbenet = griffelbensfraktur känns inte helt otroligt. Konstigt bara att det inte upptäcktes på kliniken. Togs någon röntgenbild? Är det en spricka syns det inte akut, men en fraktur är swår att dölja..!

Kan du ta en bild på benets insida sett rakt från sidan?

Nu får du hjälpa mig för så som jag beskrev har jag gått lära mig att göra. Just för att känna efter ojämnheter oxå och just ev vid misstanke om blödning tex vid fästerna. Har jag lärt mig fel då..? Min vet på klinik gjorde på samma sätt som jag gör när jag var in dit sist.

Visst hon palperade även på belastat ben men då gällde det endast skadan vid griffelbenet för att se om det var tryckömt.
Var iof mer än ett år sen..

Vad har hänt med dina v,n? :D

Men om det är en griffelbensfraktur borde han inte vara halt då? Lixom halt så att man känner det tydligt? Jag kan inte helt säga att han är halt men inte heller kan jag säga att han inte är det, men om han är halt så är det inte mkt iaf. Dom tog ingen bild förra veckan, men vi ska göra det nu i veckan!

Min var inte halt. dock en ½ grad efter böjprov. Dock var det inte säkert tyckte vet att det berodde på själv smällen på griffelbenet utan svullande som trängde undan tåsträckaren.han såg nämligen ut som det var mer det som var problemet när han sprang.Hältan var diffus på ett lite underligt sätt.

Mitt enkel-w har dött i en närkamp med kaffe... Liksom "eks" och wänster shiftknapp... x har jag dock kopierat nånstans och kan klistra in!! Kan ju göra så med enkel-w också, men det skulle bli ett jäkla knapprande!

Böjsenorna palperar man alltid först på belastat ben och därefter på lyft ben (= böjt i karpus och kotled). På belastat ben palperar man fram det skadade området. På lyftat ben slappar böjsenorna och undersökningne syftar till att känna om man kan separera djupa- och ytliga böjsenan. Detta går på en frisk häst, men wid wissa senskador fås sammanwäxningar mellan senorna och/eller senskidan. Sträcksenorna palperar man när hästen står på benet, de palperas på senans framsida och känns som en rulle under fingrarna, tjocklek som ett barns lillfinger ungefär! Gaffelbandet palperas både på belastat och lyftat ben. På lyftat ben palperas bland annat infästningen wid karpus (framknäet) och jag antar att det är i den här trakten ts häst är swullen.

Böjsenorna är ju bara förlängningar aw muskler i öwerarmen och har inga fästen nedanför karpus. Däremot brukar man palpera böjsenornas förstärkningsband strax under karpus.

Men om det är en griffelbensfraktur borde han inte vara halt då? Lixom halt så att man känner det tydligt? Jag kan inte helt säga att han är halt men inte heller kan jag säga att han inte är det, men om han är halt så är det inte mkt iaf. Dom tog ingen bild förra veckan, men vi ska göra det nu i veckan!

Mindre frakuter eller fissurer (sprickor) på/i griffelbenen behöwer inte ge någon nämnwärd hälta. Griffelbenen bär ju inte upp nåt, de är rudimentära rester aw motswarande wårt pekfinger och ringfinger från den tiden hästen war tretåad!

Tack så hemskt mycket för svar. Nu blev det klarare. :) även min var svullen i de övre regionerna av benet under karpus antagligen därför vet gjorde mer eller mindre både på belastat och utan belastning. Känner igenom senor mm på min häst dagligen under belastning i den dagliga visitationen ..men räknade nog inte riktigt in just det som att palpera senor. Har separerat det lite.. känna igenom benen när hästen står rakt upp och ner blir vissitera för mig.Palpera blir mer som en specifik undersökning..
Med andra ord..har jag snurrar till det.
tack än en gång. :)

Och det där med kaffet läste jag precis i en annan tråd :D

Jag ska till stallet nu, ska palpera och se hur han reagerar!

hej:laugh:

du kanske redan har varit hos veterinären och fått svar på vad det är då denna tråd är ganska gammal men jag kan väl berätta ändå(har inget annat för mig);)

min ponny gick omkull i hagen och fick ett ganska stort överben på ett framben(större än det på din bild) och blev lite svullen och ville inte jobba. jag lät han vila i två veckor. efter det var han som vanligt igen i ca. en vecka, men sedan började han vägra i hoppningen och det var något som kändes fel när jag red honom, men han var inte ett dugg halt. jag började bli lite orolig för honom för varje gång man red lite hårdare blev han svullen i benen. jag åkte ner till veterinärkliniken och röntgade och gjorde böjprov och det visade att han hade en frakur på griffelbenet (överbenet var alltså inget överben, som alla trott, utan en svullnad av frakturen), han hade även fått inflamation i det andra frambenet och i ett bakben, så nu ska vi till kliniken igen om en vecka för operation och behandling.

när jag nu vet vad det är för fel på han och har börjat läsa lite om frakturer står det att en häst med en fraktur alltid är mer eller mindre halt och då kan man ju undra varför min inte blev det?:o

Men jag hoppas du fått svar på vad det är som är fel på din häst och att det inte är en fraktur:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 866
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 344
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår