Överben på engelska -och andra översättningar....

wrangler

Trådstartare
Någon som vet vad den engelska översättningen på överben är?

Kanske någon som har en bra sida med engelska namn/översättningar på specifika sjukdomar/skador på häst?

Sv: Överben på engelska -och andra översättningar....

:bow::bow::bow:

(Har namnet "splint boots" något med det att göra?)

splint. splintboots är strykkappor, dom skyddar ju mot slag och överben, därav namnet.

Nej, splint bone = griffelben. Öwerben är en wariant aw periostit, alltså en benhinneinflammation som läker aw med nybildning aw ben. Splints är periositit som leder till öwerben på griffelbenet eller mellan skenben och griffelben, så det är ju på ett ungefär rätt - men med en bestämd lokalisation.

Periositit el periostitis på eng.

Senast ändrad:

TantEster har ratt. Splint bone = griffel ben MEN man kallar till vardags sma forhardnader pa benen (vad jag pa svenska skulle kalla overben) for "splints".
Daremot vet jag inte riktigt var de drar gransen. Alla "splints" jag sett har kommit fran overanstrangning medans da min dam sparkade pa sig och fick ett 5x2 cm overben kallas det oftast "bump".

Splint boots skyddar griffelbenet fran slag och ar ett lattviktigt skydd med relativt liten "slagyta".

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
644
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 324
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar