Överben på åring

K

katinka

Min åring har fått överben på båda frambenen, skenbenets insida, där dom för det mesta brukar sitta.
Hon fick det efter ett par veckor på sommarbetet, hon har helt ok benställning och fina hovar.
Kan hon har slagit sig, blivit sparkad eller vad?
Kommer hon alltid ha dessa fula överben?

Kan tillägga att hon ej är öm eller haltar .

Har aldrig varit med om att få överben på en så ung häst så finns det någon mer än jag som varit med om detta och kan berätta lite hur ni har gjort och hur hästen har fungerat efter detta.

Sv: Överben på åring

Jag har bara sett såna överben på hästar som är okorrekta.

Och i nåt enstaka fall på en ettåring som var underutvecklad, och inte fått röra sig alls mycket innan den kom till bete med jämnåriga och mycket rörelse.

Det är inte alls särskilt ovanligt att åringarna skaffar sig överben. De är känsliga i benhinnorna framförallt i tillväxtzonerna och slår de sig där så kommer tyvärr överbenen mkt lätt.
Mina unghingstar har definitivt rört sig mkt hela livet lite för mkt och lite för vilt tyvärr den ena har lyckats med bedriften att skaffa sig riktigt fula ben med ordentliga överben och det är den som är helt korrekt i benstället, han är dock en klantskalle och klart klumpigare än den andre vilket syns på hans ben.

Personligen är jag inte så oroad av överben så länge de är kalla och hårda. Det är ju synd då det räknas som skönhetsfel, men min erfarenhet är att de inte brukar ha några problem av överben. Men ja, din åring kommer förmodligen att ha dem hela livet.

Hej,

jag har fått precis samma "problem" med min 1-åring nu under sommarbetet. En hård knöl under båda framknän. Inte halt eller svullen. Han har rätt ok benställning men läste nånstans att detta kan orsakas av parallellförskjutning. Läs mer på: http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/hastar-med-overben/

Vad är det för ras ?

Hör av dig om hur det går...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 735
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 779
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka