överansträngning/Träningsvärk ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pippi_longstrump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 707
P

pippi_longstrump

har nogån haft en häst som fått träningsvärk som visat sig i typ hälta eller så??? eller att den varit översträngd?
Kan överhuvutaget överanstr/trängingsvärk visa sig genom hälta ?????
eller inte hälta kanske men markering, att man ser att den är lite ojämn.

Sv: överansträngning/Träningsvärk ?

Ingen som har svar ???? :/

diagnos på min var växvärk/ träningsvärk. Han är 7 år och ska arbetas sakta uppåt annars får han värk:( ..

´

när jag vetrinärbesiktade (böjprov) en häst markerade den på ena frambenet men ytterst lite , och dom sa att det kunde vart att hon var överansträngd från gårdagens hoppning, då två provridit henne samma dag, då fick hon vila tre veckor (tror jag att det var inte säker), sen återbesök, dåå var hon helt felfri...

såå det kan säkert stämma , fast hon haltat inte när hon "bara gick" men när vetrinären sedan gjorde böjprovet då markerade hon. så inte riktigit samma sak ...

men hur visade/visar din häst att den fått träningsfvärk ?

Väcker liv här.
Hur länge brukar träningsvärk hålla i sig och när brukar den visa sig som värst?
Har ni haft hästar som blivit halta och ömma?

Min häst är ute på foder och hon ringde och sa att hon haltade kraftigt (en väldigt känslig dam som haltar för minsta lilla ska tilläggas), men inga svullnader men ömmade i musklerna på låret/flanken samt i muskulaturen fram. Detta är vid ena bak och motsatt fram.
Det visade sig först dagen efter de hade varit ute och ridit en ganska rejäl runda och det va typ två dagar sedan. Hon har ingen feber och slemhinnorna är fina men är lite hängig men ingen ovilja att röra sig direkt.
Men vem är inte hängig när man har ont...

Någon som har tips? Kan det vara träningsvärk?

Min ena häst blev överansträngd på sin första meeting och vi fick avbryta på sista dagen. Han haltade inte men markerade och var allmänt stel och bjöd inte framåt. Det var bara att åka hem och jag gick en promenad med honom och sen blev det att han fick på sig Back on Track täcket, hasskydden och benlindorna över natten och dagen efter var han sig själv igen!
Veterinär kollade honom på meetingen så det var överansträngning.

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat