Överansträngda ben - vad göra???

F

FTW

Vi har nog tyvärr lyckats rida en häst för hårt :o , så nu har hon fått jättegallor på båda bak. Det är inte bara en, utan tre stora svullnader runt varje kota, som syns på rejält håll. Hon haltar inte och är inte öm för tryck, men möjligen något varm.
Hur ska jag behandla detta? Kan jag rida henne alls, eller bör hon vila, och i så fall hur länge?

Om man är osäker ska man alltid tillkalla veterinär för bedömning!

Men att hästen är gallig behöver inte vara ett problem utan du skulle kunna skritta ute i skogen i ett par dagar och se om gallorna försvinner. Annars tycker jag att du ska fråga en veterinär som sagt :)

Det är inte gräset ?? Har ett par stycken här hemma som i dagarna fått jättegallor av gräset på bakbenen (har inte arbetat hårt så jag vet att det kommer av gräset). Vissa verkar få det lätt andra får det aldrig.

jag tycker att du borde ta det lungt med din häst. skritta mest kankse och vänt tills gallorna är borta. därefter kankse du ska ta det lite lungnare med ridningen.

Ömmar hästen vid tryck på skenben? Då bör du nog låta hästen vila ett tag!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård