Överansträngd häst?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag red min lilla fjording idag som är oinriden. Jag har väl ridit henne 10 gånger eller något, varav en gång varit en lite längre sväng. Hon har bytt stall nu för några dagar sedan och jag red för första gången i det nya stallet idag. I början kunde jag knappt sadla och tränsa henne men det kan ju beror på brunsten men när jag gick in i paddocken började hon bråka och flytta sig och buffla osv och i början försökte hon bocka eller något liknande men sen när hon lugnade sig så travade hon frivilligt (första gången) och då fick jag knappt stopp på henne och när vi kom tillbaka så såg jag att det rann svett från öron och så hela kroppen. Hon var jättesvettig och skakade i benen fast det försvann en stund senare. Jag red cirka en kvart eller så och då travade hon en stor del av tiden. Jag satte på ett fleecetäcke. Men jag blev jätteorolig när jag kom hem och tänkte ifall hon blev överansträngd eller om hon blir sjuk eller så. Tror ni att det är någon fara? Jättetacksam för svar

Jag tycker det finns brister i din berättelse och det låter som om hästen inte förstått och är redo och förberedd för uppgiften (att bli riden). Tionde gången med ryttare ska den inte behöva vara orolig, bråka, bocka, trava längre stund och knappt gå att få stopp på. Låter som hästen är stressad och att du inte lyckats få till grunden som är att hästen ska förstå och inte få för höga krav på sig. Genomsvettig och stå och skaka ska den inte göra om den inte har en extremt dålig kondition eller är sjuk.

Lär in kommandon för igångsättning och avsaktning från marken så att de även kommer fungera när du sitter på. Hästen ska även kunna sadlas och tränsas lugnt. Träna och ge hästen positiva upplevelser utan att den ska vara skärrad...

kl

Att trava en kvart första ggn du travar på en häst som blivit riden 10 ggr är ju vansinnigt. Särskilt som den beter sig så skärrat i början av passet.

Glömde skriva det nog men jag har travat henne förut och jag travade cirka 8 minuter igår(frågade en i stallet).Fast då var det hon som drog iväg. Hon brunstar nu det är nog därför hon beter sig så annorlunda. Hon var glad och pigg även om hon blev väldigt ansträngd. Så skärrad var hon nog inte och hon hade inte svårt att gå osv. Hon andades inte mycket häftigare än vanligt. Hon var kanske lite stressad pga av det nya stallet.

Senast ändrad:
När en häst är under inridning så bör den inte bli så ansträngd att den blir så svettig eller andfådd som din häst har blivit. Allt låter som om du går för fort fram och risken är stor att det kan komma att leda till problem i framtiden. Både med ridning och hållbarhet. Nu fram går det ju inte vilken ålder det är på hästen men om den bara är tre år och fjording får du nog börja ta det lite lugnare om du ska ha en hel och bra häst under många år framåt.

Hej jag red min lilla fjording idag som är oinriden. Jag har väl ridit henne 10 gånger eller något, varav en gång varit en lite längre sväng. Hon har bytt stall nu för några dagar sedan och jag red för första gången i det nya stallet idag. I början kunde jag knappt sadla och tränsa henne men det kan ju beror på brunsten men när jag gick in i paddocken började hon bråka och flytta sig och buffla osv och i början försökte hon bocka eller något liknande men sen när hon lugnade sig så travade hon frivilligt (första gången) och då fick jag knappt stopp på henne och när vi kom tillbaka så såg jag att det rann svett från öron och så hela kroppen. Hon var jättesvettig och skakade i benen fast det försvann en stund senare. Jag red cirka en kvart eller så och då travade hon en stor del av tiden. Jag satte på ett fleecetäcke. Men jag blev jätteorolig när jag kom hem och tänkte ifall hon blev överansträngd eller om hon blir sjuk eller så. Tror ni att det är någon fara? Jättetacksam för svar
Snälla du, ta hjälp av någon som har kunskap om inridning av hästar. Förstår inte hur man kan ge sig på något sådant utan kunskap... det kan bli SÅ fel och det är väldigt orättvist mot hästen.

Glömde skriva det nog men jag har travat henne förut och jag travade cirka 8 minuter igår(frågade en i stallet).Fast då var det hon som drog iväg. Hon brunstar nu det är nog därför hon beter sig så annorlunda. Hon var glad och pigg även om hon blev väldigt ansträngd. Så skärrad var hon nog inte och hon hade inte svårt att gå osv. Hon andades inte mycket häftigare än vanligt. Hon var kanske lite stressad pga av det nya stallet.
Hästen ska ändå inte "dra iväg" då finns brister i inridningen. Ta hjälp av någon som har erfarenhet av inridning är det enda och riktiga rådet.

Hon är säkert lite stressad pga flytten. Dra iväg med ryttare bör den inte göra, det måste du ta igenom och se till att den lyssnar. Ta hjälp om du inte klarar av det själv.
Blir unghästen svettig behöver det inte betyda att man kört slut på den, speciellt på våren då det kan vara varmt & hästen inte hunnit släppa vinterpälsen. Unghästen ska inte ridas slut & trött, men ibland kan man behöva ta igenom något & då kanske den blir lite trött. Så länge det inte är regel eller händer ofta. Den blir inte överansträngd av att bli trött en, två gånger under inridningen.

Har du någon kunnig person i stallet du kan få hjälp av? Att rida in en häst är ett stort projekt och det är viktigt att man gör rätt från början för att undvika problem i framtiden. Finns det ingen i ditt stall kanske det finns någon i närheten du kan be om hjälp..?

Vad menar du med att hästen inte hade svårt att gå? För att en häst ska få svårt att gå p g a ridning krävs det liksom - väldigt stor ansträngning. Hästen kan vara långt förbi alla gränser vad som är lämpligt innan den får svårt att gå.

Om en unghäst som är så grön ridmässigt är så besvärlig som du beskriver redan vid sadling och tränsning skulle jag inte rida den dagen. Då kan det räcka att ta en promenad och få den att slappna av med sadel och träns på. Jag har haft ett antal fjordhästar och arbetat med ännu fler och det är en ras som generellt har mycket hög stresströskel, även om undantag naturligtvis finns. Det betyder också att när de väl blir stressade så kan reaktionerna komma oerhört snabbt och kraftfullt och det är starka, bestämda hästar. En stressad fjordhäst ska man ta det lite försiktigt med, för de varvar inte alltid ner som vissa mer lättstressade hästar kan göra. Och åter - det finns individuella skillnader.

Håller med de övriga som skrivit att det vore bra om du fick hjälp. När jag en gång i tiden red in den valack jag tillbringade många år med så tog det lång tid innan vi var ensamma på ridbanan eller i skogen. Och då var han en ovanligt lugn, harmonisk och ostressad individ.

En häst kan ju bli väldigt svettig av stress. Jag tror inte att hästen blev överansträngd fysiskt, däremot blev den ju skärrar och stressad. En unghäst får inte bli det vid ridning, det är ett tydligt tecken på att något inte är bra, och kan ge stora problem. Jag tycker också att du ska ta hjälp av någon :) Själv skulle jag inte komma på tanken att rida in en häst själv, jag kan alldeles för lite. Man bör ha hjälpt till med inridning & utbildning innan man gör det helt själv. Den första tiden som ridhäst är så otroligt viktig för hela hästens liv. Så ta hjälp och även om du kan trava tycker jag att du ska vänta. Ni har väl inte bråttom, det viktigaste är att hästen upplever ridning som positivt!

Jag har kollat igenom dina äldre trådar, och det är ingen tvekan om saken att hästen blir svettig, inte går att stanna pga att den inte förstår vad du menar och därmed blir stressad.

för inte så länge sedan så skrev du att hästen aldrig vart ifrån sin mamma. Att låta "fölet" gå med mamman i tre år och sen hux flux separera dom är en STOR omställning i hästens liv.
Fjording eller ej (tänker på deras lugn), det är fortfarande en bebishäst som genomgåt stora förändringar i sitt liv på kort tid.
att separeras från mamman är alltid hårt, men det är även nytt stall, nya kompisar,nya människor, ridning mm mm.
Backa inte bara ett steg utan 10, låt den aklimatisera sig, gå i hagen, busa med kompisar, lära känna dig från marken, lyssna på dig iom att det inte ens går att leda den ordentligt.
sen kan du börja med sadling igen iom att det fortfarande är ett jobbigt moment för henne.
men inte sitta på hästen på ett bra tag. Absolut inte innan den är okej med sadeln, och ffa inte innan den förstår start och stopp!

Jag har kollat igenom dina äldre trådar, och det är ingen tvekan om saken att hästen blir svettig, inte går att stanna pga att den inte förstår vad du menar och därmed blir stressad.

för inte så länge sedan så skrev du att hästen aldrig vart ifrån sin mamma. Att låta "fölet" gå med mamman i tre år och sen hux flux separera dom är en STOR omställning i hästens liv.
Fjording eller ej (tänker på deras lugn), det är fortfarande en bebishäst som genomgåt stora förändringar i sitt liv på kort tid.
att separeras från mamman är alltid hårt, men det är även nytt stall, nya kompisar,nya människor, ridning mm mm.
Backa inte bara ett steg utan 10, låt den aklimatisera sig, gå i hagen, busa med kompisar, lära känna dig från marken, lyssna på dig iom att det inte ens går att leda den ordentligt.
sen kan du börja med sadling igen iom att det fortfarande är ett jobbigt moment för henne.
men inte sitta på hästen på ett bra tag. Absolut inte innan den är okej med sadeln, och ffa inte innan den förstår start och stopp!
Tack så jättemycket! Nu måste jag tänka om lite du har 100% rätt. Jag borde låta henne vara "häst" och känna sig mer hemma i det nya stallet och allt. Det är ju självklart att det blir mycket på en gång och att jag drar i gång med ridning på en gång och det blir bråk med hästen osv. Tack igen nu ska jag bli vän med hästen först!:D

Jag reagerar på att du rider hästen bar ett par dagar efter den bytt stall. Jag har väntat ett par veckor innan jag ridit nyinflyttade hästar och då har de varit inridna sedan flera år. Jag förslår (som flera andra här) att du väntar med fortsättningen av inridningen i ett par veckor så att hästen hinner acklimatisera sig ordentligt.

Tack så jättemycket! Nu måste jag tänka om lite du har 100% rätt. Jag borde låta henne vara "häst" och känna sig mer hemma i det nya stallet och allt. Det är ju självklart att det blir mycket på en gång och att jag drar i gång med ridning på en gång och det blir bråk med hästen osv. Tack igen nu ska jag bli vän med hästen först!:D

Mycket klokt tänkt! Promenera, pyssla, gör lite övningar vid hand för att befästa ert samarbete. Du kan lägga ut bommar på marken i paddocken som ni går över, öva på att stanna alldeles innan och alldeles efter, gå rakt över, gå emellan. Och lite koner som ni går runt i olika stora cirklar och stannar emellanåt. Var tydlig med dina stanna- signaler, visa med hela kroppen att nu ska hon stanna, och hon får inte fortsätta framåt när du har gett signalen. Gör hon det ska du backa henne tillbaka och stanna henne igen.
Lugnt och fint, men ändå bestämt.

Jag reagerar på att du rider hästen bar ett par dagar efter den bytt stall. Jag har väntat ett par veckor innan jag ridit nyinflyttade hästar och då har de varit inridna sedan flera år. Jag förslår (som flera andra här) att du väntar med fortsättningen av inridningen i ett par veckor så att hästen hinner acklimatisera sig ordentligt.

Jag tycker inte det är något problem att rida i samband med stallbyte. Att hästen fortfarande får komma ut och jobba trots ny miljö tror jag knappast är skadligt utan snarare tvärt om, bra att hästen lär sig att fokusera på arbete trots ny miljö. Gör man inte det tror jag att det kan försvåra att åka och träna eller tävla någon annanstans än i just det stallet man står i då hästen inte är van att bli riden på nya platser

Jag tycker inte det är något problem att rida i samband med stallbyte. Att hästen fortfarande får komma ut och jobba trots ny miljö tror jag knappast är skadligt utan snarare tvärt om, bra att hästen lär sig att fokusera på arbete trots ny miljö. Gör man inte det tror jag att det kan försvåra att åka och träna eller tävla någon annanstans än i just det stallet man står i då hästen inte är van att bli riden på nya platser

man måste skilja på häst och häst.

Detta är en oinriden unghäst som nyss skiljts från mamman, + att ts inte har några kunskaper om inridning.
att fortsätta inridningen som redan går åt pipsvängen, kommer inte göra att den har lättare att åka ut på tävling i framtiden...

hade den åtminstonde vart sutten på och sadlad såpass många gånger att den ser det som ett vardagligt moment, så visst, men nu är det inte så.

edit: när jag bytar stall väntar jag bara ett par dar innan jag rider, inga problem. Min häst fixar det galant. Men ser alltid till att ha sällskap i stallet och i skogen de första veckorna för jag vet att annars blir hon tok stressad. Medans en del rider på som vanligt dan efter flytten. Man får lyssna på hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 256
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka