Överansträngd häst?

@zalleg
Ja givetvis är det så, men a1agnlju skrev att hon gjort samma sak med hästar som vart inridna sen fler år, och det var det mitt svar riktades mot. Kanske inte var tillräckligt tydlig.

man måste skilja på häst och häst.

Detta är en oinriden unghäst som nyss skiljts från mamman, + att ts inte har några kunskaper om inridning.
att fortsätta inridningen som redan går åt pipsvängen, kommer inte göra att den har lättare att åka ut på tävling i framtiden...

hade den åtminstonde vart sutten på och sadlad såpass många gånger att den ser det som ett vardagligt moment, så visst, men nu är det inte så.

edit: när jag bytar stall väntar jag bara ett par dar innan jag rider, inga problem. Min häst fixar det galant. Men ser alltid till att ha sällskap i stallet och i skogen de första veckorna för jag vet att annars blir hon tok stressad. Medans en del rider på som vanligt dan efter flytten. Man får lyssna på hästen.
Ja, det var väl det jag tänkte på i första hand, att det är en ovan häst alltså. Visst, jag är kanske väl försiktig, men hellre dt än få problem senare...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 256
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka