över tiden

Hambo

Trådstartare
Hur länge över tiden kan ett sto gå utan att man ska bry sig ?
Jag är inte orolig ännu men jag undar bara . Fölet är väntat 3/2 och det syns
att det är på gång.....
Det längsta ett sto hos oss gått över tiden är 3 veckor sen kom det .
Men när ska man börja vara orolig ?
Hj från hambo

Sv: över tiden

Februari är ingen bra månad att få föl i. Det tidigaste jag betäckt är för fölning i mars och det gör jag inte om igen. Knagglig is, snö och kyla.
Anser stona att det är för kallt för att föla kan dom knipa ihop tills dom tycker att det passar dom själva verkar det som.

Mitt sto gick över tiden 52 dagar förra året,när hon gått 1år började mine vettar diskutera igångsättning,detta är ju inte helt riskfritt för varken mor eller barn så jag valde att vänta lite till (dumt gjort men valet mellan pest eller kolera är inte lätt) mitt sto började föla några timmar in på övertidsdag 53 och tyvärr med ett felläge så stoet avlivades med fölet kvar i magen (endast benen ute)
Skulle jag vänta igen ??!!! med facit i hand ,NEJ

Mitt sto gick över tiden 52 dagar förra året,när hon gått 1år började mine vettar diskutera igångsättning,detta är ju inte helt riskfritt för varken mor eller barn så jag valde att vänta lite till (dumt gjort men valet mellan pest eller kolera är inte lätt) mitt sto började föla några timmar in på övertidsdag 53 och tyvärr med ett felläge så stoet avlivades med fölet kvar i magen (endast benen ute)
Skulle jag vänta igen ??!!! med facit i hand ,NEJ

Hur kan du tro att det med en igångsättning skulle gått bättre i det här fallet?

Min lille pålla gick över tiden och jag ringde till vetten som sa att vid dag 350 bör man ringa för undersökning. Hon fick bäbben på dag 347:D.
Det kanske varierar på olika raser, min var en shettis och de har ju förmågan att få stora huvuden som kan "plugga igen kanalen".

För att fölet levde tidigare men vid fölning var den död och hade därför slagit ner huvudet mellan benen så det inte gick att få tag i,annars hade jag ju i alla fall ev haft stoet kvar och styckat ut bebis

Man kan ju omöjligt veta om det felläget varit hela tiden.

Var du med i fölningen från start? Den kanske dog pga felläget, om ni inte var snabba nog att rätta till det.

Följde inte du tråden förra året?
Kamera,dygnetrunt övervakning,vet utringd innan vattnet gick och fanns på plats redan före 3 krystvärken

Uppenbarligen inte.
Men jag undrar ändå om det är så klokt att nästa gång du väntar föl sätta igång ett sto, bara för att det gick på tok gången innan.

Det undrar jag med. Mitt ponnysto gick över 21 dagar med en ponnyhingst och 27 dagar med en HBL hingst. Men se, det gick finfint ändå.

Vet inte om jag var oklar,jag kommer självklart inte låta vet sätta igång mina ston om dom inte går så långt över tiden att VET rekomenderar det,avatar stoet gick 22 dagar över tiden med sin förstfödde,visst var jag lite orolig men det var inget snack om att sätta igång henne.
Och tack o lov så är det ju inte så ofta det händer att dom går sååååååååååååå långt över tiden,jag hoppas i allafall att jag aldrig mer behöver uppleva det igen,har aldrig varit så trött och nuvarande stoet har redan fått instruktionsboken i sin hov,hoppas nu bara att hon läser den.
Kameran monters upp om ca 2 veckor

Senast ändrad:

OM jag inte minns galet så är "bukerekordet" på dräktighetstid 372 dygn eller något sådant - om ingen gått ännu längre än Heras sto gjorde när "lilla Lucky" till sist behagade titta ut...

Ja och räknar du 330 + 53=383 så jag slog det nog med marginal,vi konstaterade redan i juli att jag nu innehar rekordet (kunde klarat mig utan det dock )

Jag missade nog att du bräckte Heras rekord, kan ju inte läsa och minnas allt heller... :p

Vad jag vet så är 10,5 månader-12 månader helt normalt.Över tolv månader så hade jag åtminstone ringt vet och rådfrågat.Om man inte hittar något fel så finns det nog ingen anledning att sätta igång det..Mitt sto fölade två veckor för tidigt i somras.Det gick fint!:)

Mitt sto gick ifjol 359 dygn och hade en okomplicerad fölning. Har idag en välmående 8 månaders hingstunge.

Jag var väldigt orolig eftersom det var första fölet för mig (andra för stoet). Efter ha rådfrågat andra uppfödare med stor erfarenhet så beslöt jag mig för att vänta och se. Det är stor risk för fellägen m.m om man sätter igång en fölning. Allt går för fort och fölet hinner kanske inte komma i rätt läge.

21256397.jpg

Kvällen innan.

Senast ändrad:

Jag har för mig att ett sto gick 375 dagar och sen fick ett friskt föl.

Mitt sto gick 350 dygn första dräktigheten. Det hade varit skitväder i flera veckor, men dagen då han föddes (föddes 00.35) blev det vackert och varmt och jag undrar om stoet kände det på sig;)

Oj tack för alla svar !
Det är ganska vanligt att man tar Februari föl på galopphästar .
Jag vet att det även kommit Januariföl
Men det här är första gången vi gjort det .
De andra är Aprilbarn !
Men hon kniper nog igen nu när det är snöigt och lite kallare !
Hej från Hambo

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
859
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
714
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka