Över-sexuell valack..

Sv: Över-sexuell valack..

Eller räcker det att ge det bara en gång, och isåfall hur mycket? Är det i löslig form eller torkad?

när mitt sto brunstade försökte en valack betäcka henne vilket slutade med att hon sparkade ifrån.. träffade pulsådern på insidan bakbenet så den gick av, hade vi inte varit där då hade antagligen valacken inte levt nu... skulle inte chansa att släppa in min valack om han var sån..

hingsbeteendet kan väl sitta kvar hela livet? det sitter väl i huvudet också?!

Nej, som manligt däggdjur måste jag säga att jag tänker på sex enbart med själva testiklarna.

:rofl:

(Ironi) Kunde inte låta bli ;)

Ville bara avsluta min tråd med att säga att allt har gått hur bra som helst. Jag fick i honom munkpapparn och när det vardags för betessläpp och bla ett väldigt brunstigt sto fanns i flocken rörde han inte en fena. Nu går de alla 20 hästarna på betet, ston och valacker blandat och han är som vilken annan valack som helst, så himla skönt! Tack för bra tips om munkpepparn! :bump:

Min valack "betäcker" också just nu. Han är 4 år och kastrerades också som 1-åring.... tycker inte att han borde ha de där hormonerna kvar i kroppen :angel:

Min gjorde också så när han var 3 år. Klättrade på dom andra stona, speciellt på mitt sto. Han fick då gå med en annan valack istället. Följande vår klättrade han inte nånting och han har inte gjort det mer sen heller. Nu går han med 4 ston och det går bra.

Jag skulle bli skogstokig om någon annans valack hoppa upp på mitt sto och försökte betäcka!
nu har jag inget sto utan själv en valack ägare men om jag hade haft sto hade valackens ägare fått höra ett och annat.

Men snälla du, det är väl inte ägarens fel att vallacken betäcker. En sak om ägaren vet om det men hållre tyst men om man inte vet det så skulle iafa jag som vallackägare bli minst lika sur om jag ficm en tskällning för ngt jag inte visste eller inte kan göra ngt åt!

Jag har oxå en vallack som betäcker (eller han gjorde) han gick med min kompis sto och dom såg det och då fick han helt enkelt gå i en annan hage! tror inte dom var sura på mig för att han gjorde det, det kan ju lixom inte jag göra ngt åt när jag inte ens visste om det.

Nu har jag inte läst hela tråden.

Men är du säker på att han inte är klappis ? Det kan ju vara så att något, teex en bitestikel blev kvar efter kastreringen ?

Min är likadan. Men han är 17:O... Han går just nu med 3 valackar men ska om några veckor släppas ihop med 2 ston. Hm vart köper man munkpeppar?

KL. Kan munkpeppar funka på "överbrunstiga" ston? Eller finns något annat sätt lugna lustarna lite.

Jag är bombsäker på att han inte har något kvar, jag var själv med och utförde kastreringen. Hästens bitestikel sitter fast direkt på själva testikeln, dvs tar du ut testikeln tar du ut bitestiekln, väldigt enkelt ;)

I typiska krydd- och ört affärer kan du köpa det. Det finns även många hemsidor på internet som säljer det. Goolga munkpeppar så hittar du snart fram till något.

Ja, munkpeppar ska även fungera på ston som har hormonrubbningar / jobbiga brunster. Men det finns inga garantierer.. man får testa och se helt enkelt.

Jag skulle bli skogstokig om någon annans valack hoppa upp på mitt sto och försökte betäcka!
nu har jag inget sto utan själv en valack ägare men om jag hade haft sto hade valackens ägare fått höra ett och annat.

JAg skulle oxå bli less om mitt sto blev betäckt (om jag hade ett sto) men jag tycker det är fel att anklaga valacken ägare, för man har ju i samförstånd släppt båda dessa hästar i samma hage. Och man kan ju inte som hästägare sitt och vakta sin häst varje dag. För lika gärna som denne valack nu har börjat betäcka så kan ju ett brunstigt sto börja sparkas eller bitas utan anledning. (eller vilken häst som helst för den delen) Men som du skriver kan nog irritera vilken hästägare som helst...

Tack för tipset! Nu blir det munkpeppar som gäller på brunsten:idea:

Men hur mycket/ofta gav du?

Skönt att det gick bra med din pålle :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 026
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 930
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 587
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama