Över-sexuell valack..

R

Raider

Det kan väl knappast bara vara jag som har problem med att min valack glatt betäcker brunstiga ston?

Han kastrerades som 1åring, nu är han 3år. Han har inte hållt på sen förra våren, men nu verkar det börjas igen. Jag trodde han skulle lägga av ju längre tiden gick men det verkar inte så... Nu ska han till på köpet släppas på bete om ett par veckor, ett blandat bete med 20 talet hästar. Finns det en chans att äldre valackar/ ranghöga ston kan trycka ner honom så han inte vågar hoppa på någon av de brunstiga stona?

Problemet i sig är ju inte bara att han kan infektera stona/ bli infekterad själv, få/ göra typiska "betäcknings-skador", utan också den tråkiga stämmningen som blir.. Jag förstår stoägarna som blir irriterade, samtidigt som jag själv inte kan göra så mycket åt saken, han hoppar ju bara på de ston som tillåter honom att göra det, så påsätt och vis är det väl båda hästarnas "fel" att det sker?

Sv: Över-sexuell valack..

Det kan väl knappast bara vara jag som har problem med att min valack glatt betäcker brunstiga ston?

Han kastrerades som 1åring, nu är han 3år. Han har inte hållt på sen förra våren, men nu verkar det börjas igen. Jag trodde han skulle lägga av ju längre tiden gick men det verkar inte så... Nu ska han till på köpet släppas på bete om ett par veckor, ett blandat bete med 20 talet hästar. Finns det en chans att äldre valackar/ ranghöga ston kan trycka ner honom så han inte vågar hoppa på någon av de brunstiga stona?

Problemet i sig är ju inte bara att han kan infektera stona/ bli infekterad själv, få/ göra typiska "betäcknings-skador", utan också den tråkiga stämmningen som blir.. Jag förstår stoägarna som blir irriterade, samtidigt som jag själv inte kan göra så mycket åt saken, han hoppar ju bara på de ston som tillåter honom att göra det, så påsätt och vis är det väl båda hästarnas "fel" att det sker?

Jag skulle bli skogstokig om jag släppt nåt av mina ston på ett bete och det visade sig att det gick en betäckande valack där.

Mina ston drar iväg med fyraårsvalacken och försöker lära upp honom vilket han är måttligt road av.

Du är medveten om att han betäcker, har du berättat det för betesägaren, så att denna har en möjlighet att bestämma om h*n vill ha din häst där och informera stoägarna om att det går en betäckande valcak där?

Du kan knappast skylla på att det är båda HÄSTARNAS fel den dagen någon reagerar... :eek:

hingsbeteendet kan väl sitta kvar hela livet? det sitter väl i huvudet också?!

Har samma problem med min sjuåring. Han kastrerades vid ett och ett halvt års ålder men i det här fallet har det inte hjälpt. Informerar alltid stoägarna så vi flyttar runt när stoet brunstar. Ett äldre sto han gick med länge hade vi däremot inga problem med. Hon visste tydligen att han inte var duglig och sa ifrån vilket han respekterar.

Jag skrev väl knappast att jag skulle "skylla" på att det var båda hästarnas fel om det blir diskussion om det, även fast jag tycker att det är det. Jag ska ringa och prata med betesägaren och säga som det är. Det hände första gången idag, på över 1 år.. Så jag hade väl hoppats på att det var en engångföretelse med det stoet han hoppade på förra året, men tydligen inte..

Nej, jag förstår hur du menar och tycker du gör helt rätt. :idea:

Det är krångligt med betäckande valacker... :crazy:

Ja, det är krångligt.. Och hade man vetat om att det skulle bli så här i framtiden när man köpte det där fölet hade man nog låtit bli... Det är väl bara att försöka vänja sig att det kommer vara besvärligt vår- och sommarhalvåret, fram tills man köpt egen gård där man kan skapa en flock med hästar som fungerar ihop året runt.

Krångligt det där. Det går ju inte direkt att träna bort :crazy:
Vi har en shettis här på gården. Han blir nog 13-14 år i år, och han betäcker jämt stona när de är brunstiga. Eller ja, han försöker men når inte upp :p
dock finns det bara ett sto kvar, en grinig sak som inte låter någon komma nära henne. Så nu har vi inte problemet längre.

Men prata med betesägaren, och kolla om det ska gå ston där. Alternativet är ju att hitta ett bete med bara valacker.

Jag hade satt hästen i en hage med andra valacker, som sagt så kan stona få mkt skit i sig när valacker betäcker, & därmed oxå få svårare att bli dräktiga, inte många som tänker på detta.

Hade en gång en valack som betedde sig så. Han kastrerades som 3,5-åring (hade inte visat något som helst hingstbeteende då), och började "betäcka" när han var 8-9 år ungefär. Den enda han inte gick på var hans mamma.:smirk: Vi löste det genom att dela upp hästarna i två olika hagar, en med ston och en med valacker.
Det är ju en skaderisk inte bara för stona utan även för din valack att han fortsätter betäcka (den dagen ett sto säger ifrån kan han bli ganska rejält sparkad...)
Skulle inte släppa honom med ston om jag var i ditt läge

En sådan valack bör gå med enbart valacker.

Mitt ena sto fick livmoderinflammation för att hon betäckts av en valack. Jag har helst inga valacker över huvud taget med mina tävlings&avelston.

Du får nog tyvärr leva med att din valack aldrig kommer att gå att hålla i blandade flockar utan enbart med andra valacker. Jag skulle aldrig i livet tillåta en betäckande valack gå med mina ston och risken är även stor att det blir slagsmål i hagen mellan honom och andra hästar, oavsett om det är betäckande valacker eller inte som går i samma hage. En del är väldigt vaktiga om "sina" ston trots att de inte betäcker.

Hade en valack som kastrerades så sent som 7 år. Han hade fått betäcka en del ston innan så han visste hur man gjorde så att säga. Jag köpte honom som 9 åring, släppte honom med ett sto. Det gick hur bra som helst i flera år. Flyttade honom sedan till ett annat stall där han fick gå med ett annat sto. Detta gick inte. Han blev tokkär och skulle betäcka henne. Han blev otroligt hingstig. Blev svår att hantera i stallet. Han steppade på stället, gnäggade och skrek. Taktade när vi var ute och red och var som förbytt. Jag fick tipset att ge honom munkpeppar. Detta fungerade faktiskt på honom. Han lugnade sig. Vet att pepparn inte fungerar på alla men på min herre fungerade det.

kl
säger som övriga, släpp honom inte med ston!! Ett sådant beteende kommer inte att gå över, du får helt enkelt ha honom enbart med valacker nu och även i framtiden. Jag har också haft en sådan valack, inte alls kul...

Om du väljer att aldrig släppa honom med ston så behöver du ju inte bekymra dig, då vet du att det funkar i flocken och slipper även att reta upp stoägarna.

En sådan valack skall inte gå med ston.

Hälsning Maja

Jag skulle bli skogstokig om någon annans valack hoppa upp på mitt sto och försökte betäcka!
nu har jag inget sto utan själv en valack ägare men om jag hade haft sto hade valackens ägare fått höra ett och annat.

Min fullblodsvalack var sån dock när vi köpte han som nyss fyllda 6åring,försökte betäcka stoet han gick med men hon lessna direkt och sparka till han på knät så det ekade över halva uppsala:crazy: , efter den dagen så har han aldrig mer gått på ston!

Min fullblodsvalack var sån dock när vi köpte han som nyss fyllda 6åring,försökte betäcka stoet han gick med men hon lessna direkt och sparka till han på knät så det ekade över halva uppsala:crazy:

Det var det jag menade med att det är skaderisk för både ston och valack. Antar att din klarade sig hyffsat från smällen, men med otur kan det ju sluta med benbrott.

Munkpeppar... var får man tag i det? På kryddhyllan i affären? Man kan ju testa iallafall..!

Har nu pratat med betesägaren som är berädd att testa ha honom ihop med de andra hästarna (hennes intiativ alltså). Enligt hennes erfarenheter har unga hästar i så pass stora flockar (ca 20 hästar) inte så mycket att säga till om.. Men fungerar det inte så är det bara att acceptera detta och flytta honom direkt..

Samtidigt som det finns en risk med att testa så är det också en chansning som kanske kan få honom att sluta upp med beteendet. Att isolera honom helt från ston befäster troligtvis "hingst-beteendet" bara ännu mer. Han har gått som ensam valack med 5 ston hela vinterhalvåret - inga som helst problem. Han springer alltså inte runt och uppvacktar ston för jämnan, utan han är typen som "ställer upp" ifall något sto tycker att han är en lämplig kandidat när hon brunstar.. inte annars.

Som stoägare blir man vansinnig. I stallet hade vi en vallack som hade gått som hingst ända tills han var 4 och hade dessutom betäckt ganska mycket, han hade gått med fyra andra ston hela vintern och tucktat honom, men han behövde äta minde än vad de stona behövde på våren så då släppe vi ner honom till de andra. Först läxande han upp de andra vallackarna och sedan var det full betäckning på alla stona. Han hade inte rört de andra stona men så fort han bytte hage kom beteendet tillbaka. Jag skulle inte släppa in en vallack som betäcker till mina ston.

Men du kan testa Munkpeppar?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 026
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 930
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 587
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama