Över bommen i transporten...

S

sara81johansson

Hej!

Undrar om nån har några bra tips när jag ska åka transport i fortsättningen. Jag lastade min 1 1/2 åriga hingst häromdan och körde ca 300 meter innan det small i transporten. Jag hade bommen tillräckligt högt och kort lina men han hade fått ena benet över bommen i alla fall. Han fick panik så jag löste ut bommarna, han blev lugn så jag band upp han igen, körde en bit och sen var det samma visa igen.... Fick till slut nog efter 5 ggr och gick hem med honom. Vad göra??? Jag blir tokig!!!!!!!
Ska tillägga att han är hur snäll som helst innan hjulen börjar rulla men att det inte är någon liten kille att ha och göra med, 168 cm redan...

Tips mottages tacksamt!

Sv: Över bommen i transporten...

Ta ut inredningen ur transporten och kör honom lös.

Om hästen får benen över bommen är den inte tillräckligt kort bunden, alternativt är bommen för låg. Knyt kortare.

Lösa hästar i transporten tycker jag låter obehagligt, jag har hört talas om hästar som har slagit huvudet genom framfönstret under färd.

jag gör så att jag drar grimskaftet i ringen och bommen och sen fram, sen har jag dessutom en halsring på med kort grimskaft då hästen kan röra huvudet men inte få upp det för hon vevar med frambenet tills det ligger över bommen så hon får inte stå för långt ifrån bommen.
Hittils har det gått bra, hon gick över en gång innan jag testade detta.

är du inte riktigt klok?!?

sara81johansson skrev:
Hej!

Undrar om nån har några bra tips när jag ska åka transport i fortsättningen. Jag lastade min 1 1/2 åriga hingst häromdan och körde ca 300 meter innan det small i transporten. Jag hade bommen tillräckligt högt och kort lina men han hade fått ena benet över bommen i alla fall. Han fick panik så jag löste ut bommarna, han blev lugn så jag band upp han igen, körde en bit och sen var det samma visa igen.... Fick till slut nog efter 5 ggr och gick hem med honom. Vad göra??? Jag blir tokig!!!!!!!
Ska tillägga att han är hur snäll som helst innan hjulen börjar rulla men att det inte är någon liten kille att ha och göra med, 168 cm redan...

Tips mottages tacksamt!
ta med den äldste, sävligaste, tryggaste vallack du kan hitta. Löser alla problem! :smirk:

Det har i alla fall gjort det med hästen jag har hemma nu. Han hoppade över bommen när man skulle stänga översta luckan på lemmen, när han var själv.
Nu har han blivit lastad tre gånger med samma gamla valack och inte gjort det. Vi har stått en framme i dörren och pratat och klappat lugnt och en som stängt luckan försiktigt. En av gångerna kollade han lite skumt bak mot luckan bara men då avvaktade vi bara lite.

Annars tycker jag att man alltid ska ha en äldre/trygg häst när man kör så unga djur.
Min är också 1o1/2, han är nu visserligen van tranportåkare så han fick agera trygg häst till en annan häst på hingstbetet men han har fått åka med samma gamle valack som jag nämner ovan tidigare. Det har funkat jättebra.

Han åkte dock lös hem från uppfödaren, han var 7 månader och hade aldrig varit uppbunden (det var pga sjukdom vi fick ta hem honom lite panikartat) och då tyckte vi att det var bättre att han åkte lös. Naturligtvis var det galler för fönstert och han kunde inte öppna dörren innifrån. Han valde att åka ståendes snett bakåt i princip hela resan och det finns visst studier på att det är det som hästar föredrar egentligen.

En av hingstarna på sommarbetet blev hemhämtad och stod lös tillsammans med en shettis. I boggiesläp....
Jag förstår inte varför det skulle vara vanvettigt??

Och det viktigaste: kör varsamt och ha gott om tid på dig!!

Min unghäst började jag lasta långt innan vi behövde åka någonstans. Första året åkte hon alltid med en snäll och lugn kompis. Sen lastade vi henne själv och lät henne stå i transporten korta stunder åt gången (som vi längde succesivt). Första gången hon åkte själv var ca 10 meter på gårdsplanen, nästa gång 20 meter etc. tills vi slutligen hade byggt upp det så att hon kunde åka runt kvarteret utan panik. Hon gillade fortfarande inte motorvägen på grund av oväsendet så vi stoppade öronen fulla med bomull och flughuva över öronen. Fungerade perfekt. Min transport kan man justera så att längden på spiltan blir kortare och jag har så att hon får plats men inte mer och bakbommen ganska låg så att hon inte kan komma bakåt och neråt och då är det nästan omöjligt för dem att få över benen. Binder man dem för kort kan vissa få panik av den anledningen. Lycka till.

Men det är ju inget föl det är frågan om............:smirk:

När jag körde min fölis (nu är ju din inte fölis längre men ändå) så staplade jag fullt med höbalar framtill ända upp till bommen. Kanske kan vara värt att prova även med din "lillkille".

Hoppas att det löser sig.

edwin skrev:
föl får man enligt lag inte ha fastbunden i transport dom ska vara lösa

FÖL?! Vi pratar om en häst på 1,68, 1,5 år gammal som du råder dem att ha lös i transporten! Fullkomligen livsfarligt! Vänder sig hästen under färd är risken oerhörd att den skadar sig livshotande.

Dalatjej skrev:
Om hästen får benen över bommen är den inte tillräckligt kort bunden, alternativt är bommen för låg. Knyt kortare.

Ett litet tillägg - tänk på att inte ha bommen för högt upp, för den skall också ta emot hästkroppen om ni måste tvärnita!

Det fick vi göra för ett par veckor sedan pga en bil som körde ut rakt framför oss (de hade väjningsplikt men stannade inte ens till). Vi kom i 30-35 km/h - alltså inte ens särskilt snabbt.
Det mesta av spånet låg fram i transporten efter den niten, och det var TUR att vi hade bra bromsar på bil och släp för marginalerna mättes i dm ...

Vill inte fundera på vad som händer i högre hastigheter ...

Första 2 gångerna jag körde min nu 1½ åriga unghingst så hade han sällskap men nu i höst när jag hämtade honom från betet åkte han ensam. Jag var lite orolig att han skulle gå över el. under bommen. Inte för att han vart orolig eller haft tendens till det innan men man vet aldrig. Han är van att stå uppbunden osv. Jag gjorde helt enkelt så att jag satte fast honom som vanligt och lavade några halmbalar framför honom (3-5 st) så att han inte kunde komma framför bommen och det var inga problem.
Lycka till!

Tackar för alla tips!!!
Tyckte det lät ganska dumt dock att ha en koloss på 168 cm lös, tänk om man måste bromsa hårt??? Han reser sig dessutom ganska lätt så risken hade nog varit att han skulle kunna försöka ta sig ut där bak istället... Testade däremot idag med halsrem som jag fäste i bommen och grimma med grimskaft fäst framme vid väggen, funkade kanon!!!
Kan ju ändå tillägga att han försökte så gott han kunde att komma över men transporten var stadig och han kom inte en millimeter HURRAAAAAAAAA!!!!

Än en gång har jag segrat, det är nämligen en mycket envis och påhittig rackare jag köpt *suck* på gott och ont...

jaha och? Det visste jag redan men vad hade det med saken att göra?

Snuffsan skrev:
Absolut inte!!! :eek:

Varför skulle det inte gå att köra hästen lös i transporten???

Har jag yngre hästar och bara skall kör en funkar det utmärkt med att ta ut inredningen och köra hästen lös.
Hästen ställer sig på diagonalen och brett, gärna med rumpan i färdriktningen.
INGA som helst problem.
Jag har kört väldigt många gånger med lös häst i transporten.
Bättre med lös häst än en som hela tiden hoppar över bommen.

I stallet där jag står har vi haft samma problem med en d -ponny.. han voltar ut genom framdörren:confused: .

Iallafall så satte de på honom halsrem. och surrar fast den i bommen så att han har halsen vid bomen hela tiden. då bör hästen inte kunna få fram benen.. Det har fungerat jätte bra på honom och han har slutat med sina fasoner.

det finns lastsäkringsbestämmelser för all last som är på släp. Dessa säger att godset ska vara fastspänt så att det inte kan röra sig osv. Detta gäller även hästar! Kan naturligtvis inte hindra en häst från att röra sig helt men man ska göra vad man kan. Tänk vilkern trafikfara om en häst på 500 kg vänder sig i släpet när du kör!

Går och tar BE kort och vår teorilärare sade att folk som kör på detta sätt är helt vansinniga, så stor olycksrisk! Han tyckte ochkså det var vansinnigt med folk som hade föl lösa i transporten och sade också att det var jätte farlligt att låta hästen stå brett (utan mellanvägg). Läraren är trafikpolis och hade sett mkt olyckor där folk helt enkelt mist kontrollen över bilen när hästarna stökat runt för mycket i släpet.

Jo, jag vet att det finns lastsäkringsbestämmelser, har samtliga bokstäver på mitt körkort...

Hur tillämpa dessa bestämmelser på levande varelser??
Med ditt resonemang kan man överhuvudtaget inte köra hästar i transporter, då krävs lastbil.
Nu var det inte fråga om en 500 kg:s häst, utan en 1½-åring. Väger en unghäst 500 kg är nog stök i transporten ett mindre problem.
Min åsikt är att händer det en allvarlig olycka så far nog hästen ut ur transporten i vilket fall, det finns nog inga grimskaft som håller för en voltande häst.
Jag anser att det gäller att transportera hästen under bästa möjliga förutsättningar. Mår unghästen/fölet bättre av att stå lös/brett/utan inredning. Låt den då göra det. Händer det en olycka spelar det ingen roll, hästen far runt i transporten i vilket fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: skiesabove
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter