"ovanliga" bett till vardags...

blizz

Trådstartare
finns det några här som ofta rider på annat än vanligt tränsbett (rakt, två-och tredelat) till vardags, dvs när ni rider hemma, ute, tränar på bana (både för tränare och ensamma) ? Vore kul att höra vad ni rider med samt varför!
Själv har jag en häst som inte trivs med något slags tränsbett i munnen, så jag rider mkt på pelham (med dubbla tyglar) detta är ett bett hon går super på, rör sig mkt trevligare med hela kroppen, dock VILL jag ju kunna rida henne på ett mildare bett så jag är lite kluven... dock är allt ju sååååå mycket trevligare på pelhamet, så varför traggla på med vanligt tränsbett bara för sakens skull? (jag tävlar inte, så jag behöver ju egentligen inte rida på vanligt...)

Sv: "ovanliga" bett till vardags...

låter konstigt att hästen inte ska gå att rida på nåt slags tränsbett, inte ens rakt.. säker på att hon inte bara knäpper av pga stången och krökar snyggt på nacken? ser så många som går i den fällan.....

eller menar du att hon är för stark??
isf är det lydnadsträning som behövs. massa övergångar och tempoväxlingar och lära henne att acceptera bettet men inte vara rädd för det.

det är väl inte fel att rida på pelham, men vanligt att man lurar sig själv...
jag har aldrig haft en häst som inte kunnat ridas på tränsbett och jag skulle nog se det som ett nederlag att behöva betsla upp.... när jag varit i en sådan situation har jag kört stenhårt på lydnad istället och det har alltid funkat.

Kan det inte vara så att hon föredrar lite tyngre bett? Har hört om en del hästar som inte funkar på vanliga tränsbett, men med parerstänger går de mycket bättre?

Centaur: eftersom jag skrev att hästen jobbar bättre genom kroppen när jag rider på pelham så ja, jag är säker på att det inte bara är så att hon böjer på nacken. dock rider jagf ändå ofta på tränsbettet (tredelat) just för att jag gärna vill att det ska funka...

Nitronom: mmm, jag har också fått för mig att hon tycker bättre om ett lite tyngre bett, hon tar mkt hellre ett trevligt stöd på pelhamet än pä något annat tränsbett jag har provat!

Jag varierar bett mycket när jag rider hemma samt nosgrimmor. Rider på raktbett(det gillar han bäst) tredelat,tvådelat,syntet,fullcheek,kandar ja lite allt möjligt.

Om du inte tävlar kan du ju rida med det hästen trivs med. Om hästen inte gillar tränsbett skulle inte jag rida med dem. Låt hästen välja.

lite det är jag också inne på, visst vill jag ju kunna rida hästen med det mildaste jag kan hitta, men om jag får välja mellan en nöjd, elastisk och harmonisk häst på pelham och en spänd, onåbar häst på tränsbett så tar jag helt klart det första! För, som du säger, eftersom jag inte ska tävla så behöver ju hästen inte egentligen kunna gå på tränsbett!

Du är inte ensam om det där med tränsbett. Min häst är också stel och obekväm på tränsbett. Ja, på de flesta betten faktiskt. Jag har löst det med att rida på hackamore, det jobbar hon alltid jättefint på, och alltid med öronen framåt. Jag varvar iofs med att rida på bett också. Byter mellan tredelat, tvådelat och vid vissa tillfällen rider jag henne på kandar. Jag tror och har alltid trott stenhårt på att det faktiskt finns hästar som inte trivs på tränsbett, även fast många säger att "alla hästar trivs på tredelat/tvådelat" (Ja, jag har hört det sägas massvis med gånger). Jag tycker inte alls det är konstigt att en häst kan gå bättre på tex pelham, sålänge det är i rätt händer vill säga . :) Alla hästar är ju individer :)

är det helt tabu att säga att man har en häst som går super på pessoabett...?:crazy:

Tabu och tabu. med tanke på bettets inverkan så har nog de flesta (även jag) svårt att tro att hästen går ärligt super, och inte bara böjer på nacken. Är inget bett som jag skulle sätta i min hästs mun i allafall.

Min häst avskyr delade tränsbett (eller delade bett över huvud taget), ett rakt gummibett går an men han trivs inte hundra med det. Sitt kimblewickbett älskar han däremot, så jag försöker leta reda på ett bett som har ungefär samma mundel men utan hävstångsverkan... Det är inte lätt ;) Så nu rider jag mest med kimblewicket, dock har jag inte tyglarna i någon av 'skårorna' utan i bettringen, och har gummibettet när jag tömkör, vilket blir ganska ofta nu på grund av (Och ja, han blir kollad i munnen 2 ggr/år)

Då travarna går bättre på hävstångseffekt i betten och araben trivs super på tränsbett, tänker jag att de som körs lärt in ett beteende som är svårt att koppla bort. -Kuskarna ger signal till ökat påskjut och högre fart genom att ta upp mer kontakt i bettet.. Medans jag vill ha mjuk kontakt och eftergift och öka drivet bakifrån med sitsen/skänkeln.
Då kusken vill öka snabbt rör han på bettet och får explosionsartad ökning och hådhet till svar.
Rör jag på bettet vill jag ha mjukhet.. Dilemma då jag rider på travare som är aktiva o inte ska "läras om"..

Då de är riktigt lyhörda för sitsen och inverkan från skänkeln och man inte behöver inverka inledande med handen, då funkar tränsbettet, men blir det motstånd så blir det ett evigt tjatande om lydnad inör handen. med hävstång fattar de poängen och mjuknar direkt o blir ridbara.
Den okörda funkar super på tränsbett och skulle hon bli så dålig mot handen att jag tänkte på att betsla upp för den skull, borde jag kolla upp henne i kroppen först eller tänka över ridtekniken!

Rör jag på bettet vill jag ha mjukhet.. Dilemma då jag rider på travare som är aktiva o inte ska "läras om"..

Jag rider aktiva travare på tränsbett (baucher oftast).
Jag har inga som helst problem med att få en superlätt kontakt med munnen på dem. Dock tar jag inte tygeltag bakåt.
Även då jag använder aktiva travare som lektionshästar fungerar det bra. Däremot, så fort en elev tappar timingen i hjälpgivningen, märks det väl.:devil:

Nej det viktiga är ju att kommunikationen mellan häst och ryttare fungerar så bra som möjligt. När den fungerar och signalerna går fram blir det milt och behagligt för hästen.

är det helt tabu att säga att man har en häst som går super på pessoabett...?:crazy:

Nej det borde det inte vara, men det är förmodligen inte bettets förtjänst att hästen går bra. Om man har en riktigt bra kommunikation med sin häst kan man stoppa nästan vad som helst i munnen på dem. Handen behöver knappt användas alls då.

mmm, jag har också fått för mig att hon tycker bättre om ett lite tyngre bett, hon tar mkt hellre ett trevligt stöd på pelhamet än pä något annat tränsbett jag har provat!

du kan väl rida på EN tygel med pelhamet samt ta bort kedjan så blir det ungefär som ett vanligt tränsbett. då får du ju se om det är tyngden eller skänklarna på bettet som gör att hästen går bra.

har också ett gummipelham som jag rider ut på ibland. hästen blir inte lika stark och springig då. har kommit på att det är för kedjan som mågna hästar kröker på nacken när de har pelham. när man tar i bettet så trycks kedjan bettet neråt för att kedjan sitter där vilket leder till att mågna hästar endast kröker på nacken utan att jobba. exakt så är det för en kompis till mig som bara rider på sitt gummipelham. hästen bara kröker halsen utan att jobba. tycker det är hemskt när det blir så!:eek: men om det funkar bra och hästen inte BARA kröker halsen så är det ju bra med ett pelham.

Jag varierar bett mycket när jag rider hemma samt nosgrimmor. Rider på raktbett(det gillar han bäst) tredelat,tvådelat,syntet,fullcheek,kandar ja lite allt möjligt.

precis som jag tänker då. jag rider med alla möjliga olika bett och nosgrimmor, dock inte kandar någon gång.

Varför vill ni variera mellan olika bett? Är det inte bra att hitta ett optimalt bett och sedan hålla sig till det?

Nu har jag bara haft okomplicerade hästar som går på tredelade vanliga tränsbett, så jag förstår nog inte problematiken.....

Mitt sto fungerar bäst, och är nöjdast, då hon får gå med ett jaktkandar i munnen. Överhuvudtaget skall det vara tungfrihet och kedja på bettet för att hon skall gilla det, något som vanliga tränsbett inte kan erbjuda. Gäller därför att inte stirra sig blind på vad som anses politiskt korrekt, du har redan fått svaret av din häst vad gäller önskad betsling.

För att inte tryckpunkterna från bettet ska vara detsamma hela tiden. för hästens skull alltså.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 062
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix