N
Nuttan
Min foderponny är nu 15 år gammal, en kallblodstravare. Efter att hon hade stått i ½ år tog jag henne på foder och började rida henne. Vi tränade ca 5 gånger i veckan och hon stog regelbundet någon dag i veckan. Men plötsligt efter ca 2 månader så började hon att halta, hon fick då stå i 2 veckor men det blev inte bättre. Hon började att halta på höger fram, men bytte sedan till vänster fram. Nu är har bytt tillbaka till höger igen och ingen förbättran har synts till. Hennes hälta går i vågor hela tiden, ena stunden/dagen är hon jätte halt och nästa inget alls och där emellan jätte lite så hon bara nickar. Vi har haft dit en massör som har masserat henne 3 gånger. Första gången var hon spänd i bogen och bak vid rumpan, något ömm i ryggen också. Efter första massagen var hon bättre och jag började rida/tömköra försiktigt men hon blev halt snart igen. Massören kom dit ännu en gång och kollade henne, men allt hade blivit betydligt bättre sen sist. Hon hittade nu istället att hon var spänd i halsen. Hon masserade och det blev bättre. Straxt efter började hon att halta igen och hon fick massage en tredje gång. Nu hittade hon istället en annan muskel i halsen som var riktigt spänd. Jag får nu massera själv och stretcha men hon är fortfarande halt, har varit halt i 2 månader nu och inget tycks hjälpa spec mycket. Det som är konstigt är att hon gick jätte bra på en träning i Ludvika och visade ingen hälta alls. Men när vi kom hem igen var hon halt på nytt. Blir tokig på allt snart när ingen kan hitta nått egentligt fel på henne. Vad kan det vara ? Kan det vara en förslitning sen travet eller när hon har gått med 3 föl ? Hon få Glucosamin för lederna.
/ Emelie
/ Emelie