Ovanlig hälta ?

N

Nuttan

Min foderponny är nu 15 år gammal, en kallblodstravare. Efter att hon hade stått i ½ år tog jag henne på foder och började rida henne. Vi tränade ca 5 gånger i veckan och hon stog regelbundet någon dag i veckan. Men plötsligt efter ca 2 månader så började hon att halta, hon fick då stå i 2 veckor men det blev inte bättre. Hon började att halta på höger fram, men bytte sedan till vänster fram. Nu är har bytt tillbaka till höger igen och ingen förbättran har synts till. Hennes hälta går i vågor hela tiden, ena stunden/dagen är hon jätte halt och nästa inget alls och där emellan jätte lite så hon bara nickar. Vi har haft dit en massör som har masserat henne 3 gånger. Första gången var hon spänd i bogen och bak vid rumpan, något ömm i ryggen också. Efter första massagen var hon bättre och jag började rida/tömköra försiktigt men hon blev halt snart igen. Massören kom dit ännu en gång och kollade henne, men allt hade blivit betydligt bättre sen sist. Hon hittade nu istället att hon var spänd i halsen. Hon masserade och det blev bättre. Straxt efter började hon att halta igen och hon fick massage en tredje gång. Nu hittade hon istället en annan muskel i halsen som var riktigt spänd. Jag får nu massera själv och stretcha men hon är fortfarande halt, har varit halt i 2 månader nu och inget tycks hjälpa spec mycket. Det som är konstigt är att hon gick jätte bra på en träning i Ludvika och visade ingen hälta alls. Men när vi kom hem igen var hon halt på nytt. Blir tokig på allt snart när ingen kan hitta nått egentligt fel på henne. Vad kan det vara ? Kan det vara en förslitning sen travet eller när hon har gått med 3 föl ? Hon få Glucosamin för lederna.

/ Emelie

Sv: Ovanlig hälta ?

Varför i h-e ringer du inte veterinären:eek:
Tycker så synd om alla sjuka hästar som får genomgå en massa dyra tramsbehandlingar innan dom (i bästa fall) får den sjukvård dom enligt djurskyddslagen har rätt till. I stallet hade vi en häst som blev halt. Ägaren tog ut en massör som konstaterade att den hade "vätska i bogen", en massa besök följde. Till slut, efter påtryckningar, åkte man till vet klinik. Diagnos: höggradig spatt b b och avlivning. Stackars häst innan allt var klart.

vrf jo det ska jag tala om för dig ! Det är inte min häst, ägaren värkar inte bry sig spec mkt vi har lagt ut 20 000 på henne på ca 3 månader. ALLT KOSTAR!

Nej men den går inte på skyhöga kostnader, är de tmin skyldighet när ägaren står som ägare inte jag ? Han har travhästar och har erfarenhet i ca 30 år, vi har pratat med tränare och allt , men vi har inte fått något som kan ligga bakom sen har vi sakt att hon får 1 vecka på sig nu om inte rikger vi till ATG och hör vad det kan vara, vad dom ska göra och hur mycket det kostar. Om ägaren inte är beredd att betala måste det bli avlivning !

vill inte vara elak mot dig,men vad är det som har kostat 20.000kr på 3 månader?

var på atgklinik med min häst i januari, gjorde hältutredning, behandling kota plus röntgade framhovarna å det gick på 4100kr ( hon är försäkrad så jag betalar 2300 i självrisk).

jag förstår att du gör vad du har råd med för din häst å att du vill hästens bästa, å jag personligen har oxå anlitat massör till mina hästar, ska få ut en i helgen, men då har det varit för att jag tyckt att de varit spända. har jag misstänkt skada åker jag alltid till klinik.

Jag fick nästan inget med åt henne, täcken träns borstar Glucosaminen hon får är inte billig, massa saker hö kom till då vi dalr med en annan och vi tog andra lasset på några tusen kr. Så det är mycket. Massören träningar hallkort medlemsavigfter massa. Massören misstänker ingen skada då hon har en halsmuskel som är stenhård. Hon är och masserar på den och jag är och masserar på den. Och vi kan inte lägga ut hur mkt som helst på henne trots allt även om jag älskar henne, det är inte min häst!

ok, då förstår jag hur du kommit upp i den summan. men man kanske skulle ta å åka till klinik ändå? det är ju alltid skönt att kunna utesluta saker. är inte hästen försäkrad?

förstår att du inte kan lägga hur mycket pengar som helst på en häst som inte är din, men är det inte bättre då att lämna tillbaks hästen?

Jo, Vi har pratat om veterinär inom en vecka om hon inte blir bra. Eller vi ska i alla fall ringa till ATG och höra vad det kan vara för fel vad dom i så fall kan göra och framför allt vad det kommer att kosta. Sen får vi höra med ägaren hur mycket han är villig att betala, vi kan inte betala allt själva, Blir det ingen vettig lösning på det hela får vi lämmna tillbaka henne och antagligen blir hon då avlivad, (Han har 2 hästar som han tränar i trav redan) Det var df han lämmnade ut henne på foder för han inte hade tid med henne. svar nej hon är inte försäkrad.

Halta hästar får muskelspänningar!Och jo,har du hästen i din vård är du också ansvarig för dess välbefinnande oavsett om du står som ägare på pappret eller inte!För mej helt obegripligt att du väljer att lägga pengar på massör och lektionsridning framför en hältutredning på klinik.:confused:

jo men första tanekn var inte det utan det var såhär: i Novemberg någon gång när det normailt sett brukar vara snö här där jag bor regnade det jämt och städigt, hagarna var jätte leriga och det ville inte frysa på så vi antog att hn först sträckt sig det var df vi tog dit en massör ! Hagarna var sean när det ville frysa på lite helt kupperade!

Har du inte sett vad jag skrivit 1 vecka har hon på sig innan vi ska ringa ATG. Visst även om det är lång tid hon har vart halt kan ajg hålla med om, men hon är inte försäkrad och vi kan inte betala hur mycket som helst

Jag fick nästan inget med åt henne, täcken träns borstar Glucosaminen hon får är inte billig, massa saker hö kom till då vi dalr med en annan och vi tog andra lasset på några tusen kr. Så det är mycket. Massören träningar hallkort medlemsavigfter massa. Massören misstänker ingen skada då hon har en halsmuskel som är stenhård. Hon är och masserar på den och jag är och masserar på den. Och vi kan inte lägga ut hur mkt som helst på henne trots allt även om jag älskar henne, det är inte min häst!

Seriösa massörer och hästterapeuter behandlar inte halta hästar.
Dom skickar vidare till klinik och fortsätter sitt jobb när veterinära orsaker är uteslutna. Halsmuskeln kan vara spänd av hältan i stället för att vara hältans orsak.

Hon är utbildad och så , och ägaren rekomenderade henne. Men hon har sakt till oss att om det inte blev bättre nu efter tredej gången skulle vi ta henne till veterinär, och vi ska höra med ATG om 1 vecka nu vad dom ska göra vad det kan kosta och vad det kan vara.

Det är jättebra att du använder dig av utbildad massör till din häst, men hon borde veta bättre då det ingår i deras utbildning att dom inte ska behandla halta hästar innan hältans orsak är utredd av veterinär..

JO kanske, men men vi får väl höra med allt hur det blir nu. Men det som är så konstigt är att hon har gått hur bra som helst på en träning i Ludvika vi tänkte ta in henne till tränaren och visa upp henne om hon hade någon idé men då gick hon hur bra som helst utan att ens nicka en enda gång. Så fort vi kom hem var hon halt igen.

Hej Emelie,

Min gissning är att det kan vara nåt med kodtlederna. Hältan liknar den som jag haft på vårt kallblod.

Försök ta ut distriktsveterinären på ett böjprov så får du veta om det är kotlelderna som spökar. I så fall måste du åka in till en klinik för att få henne sprutad i kotleden. Annars kan nog distriktarn råda dig hur du ska gå vidare.

Försök för hästens skull att få detta gjort å det snaraste!!

Jag vet att allt kostar, men det är nåt man måste ta med i beräkningen innan man köper/tar häst på foder. Förhoppningsvis kan du och ägaren dela på kostnaden.

Lycka till!

~Ingrid

HAR MAN INTE RÅD ATT HA HÄST SÅ SKA MAN FAN INTE HA DET!!!!!!!

nu är jag så arg efter att ha läst detta. kan folk ta sina djur till veterinären!!!!
stackars häst:cry: :cry: :cry: :cry:

dessutom, veterinär kostnader går på försäkringen, det gör inte massagen...

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025