Ovalformade hjälmar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gaara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 030
G

gaara

Jag har letat och letat, men hittills sitter ingen ridhjälm bra på min (ovanligt?) ovalformade knopp! Den nuvarande är okej i längden, men jag får in mina tummar på båda sidorna om skallen :crazy:

Så kloka bukefolket med lång-smala huvuden, fram med era bästa tips på märken! Jag bor i Sthlm om det skulle hjälpa..

Sv: Ovalformade hjälmar?

vår inhyrning har samma problem, hon behöver över 60 i storlek men då blir det de där mellanrummen på sidorna.
men hon provade en CRW hjälm, den billiga för 300 kr och den satt bra på alla sidor.

Oki, ska dit på måndag så då kan jag prova. Tack för tipset

Jag har samma problem, och dessutom STORT huvud (62). Har till slut lyckats hitta två hjälmar som sitter OK: en CRW ventilationshjälm och en AeroWave (Wembley).
De sitter inte helt perfekt, men bättre än alla övriga jag har provat (och jag har provat m-å-n-g-a...).
Funderar på att köpa en lättviktshjälm nästa gång, de går ju att justera storlek och passform på, och det borde ju vara det bästa om man har en "udda" huvudform.

Jag drar en 59a i hjälm men enligt mätbandet är jag en 57a. Vore trevligt med en hjälm som inte trycker i pannan så man får märken, samtidigt som den står ut i sidorna så man ser ut som en svamp :smirk:

Lättviktshjälm lät intressant, är det sådana som ser ut som cykeljälmar?

jag har köpt en Casco (tror den heter så...) och den kan man ju justera bak i nacken iallafall, men jag tyckte den passade mitt ovala och smala huvud alldeles perfekt när jag väl skruvat några varv så den smalnade av.

Jag har det motsatta problemet. Om du hittat något märke som är till för en med ett tydligen ovanligt runt huvud så skriv vilket märke det var. Nästan alla hjälmar klämmer vid tinningen på mig och när de passar där kan jag få in ett par fingrar framme i pannan istället och hjälmen far ner på näsan. Inte alls bekvämt. Har en gammal hjälm som sitter perfekt, men den är inte godkänd nuförtiden. (den är köpt 76 men gud så skön, fast jag använder den inte nu alltså)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 659
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 749
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka