Öva antal steg - lämpligt avstånd?

Asa_S

Trådstartare
Är det någon som har i huvudet ett lämpligt avstånd att använda sig av när man vill variera antal galoppsprång mellan två bommar på rakt spår? Helst ett som fungerar även i trav (men det kanske de flesta gör...).

Sv: Öva antal steg - lämpligt avstånd?

Jag brukar inte mäta alls, bara lägga ut två bommar, rida på som vanligt och se hur många det blir då, sedan plocka bort och lägga till så mycket/lite jag vill.

Hur menar du, att du skulle rida på olika antal travsteg mellan två bommar? Varför?

Hur menar du, att du skulle rida på olika antal travsteg mellan två bommar? Varför?

Av samma anledning som jag vill kunna rida på olika antal galoppsprång, antar jag? Varför skulle man inte lika gärna kunna göra det? Eller har jag missat något här? Går det inte att göra det? *outbildat nyfiken*

Jo, det går säkert, men i vilket läge skulle du ha nytta av att rida på ett visst antal travsteg? Att veta hur mycket du måste länga/korta ett galoppsprång för att få ett visst antal på en given sträcka är lätt att förstå nyttan av, men travsteg?

Har aldrig hört någon som tränat att rida på olika antal travasteg.

Klart att det är nyttigt att kunna variera även travstegens längd. Det handlar ju bara om ren lydnadsträning det med, även om man inte rent konkret har nytta av det i en tävlingssituation.
Att rida på olika antal steg oavsett gångart en bestämd sträcka (mellan bommar eller mellan bokstäver i ridhuset eller vad det nu är) är en sån där sak som tex Kyra tipsar om i sina filmer.

Jo, det går säkert, men i vilket läge skulle du ha nytta av att rida på ett visst antal travsteg? Att veta hur mycket du måste länga/korta ett galoppsprång för att få ett visst antal på en given sträcka är lätt att förstå nyttan av, men travsteg?

Har aldrig hört någon som tränat att rida på olika antal travasteg.

Aha, då är jag med. Jag vill inte använda det i första hand för avståndsbedömning utan som basövning i att få hästen mer lydig och elastisk. Hon har liksom bara en arbetsform och det var den jag ville variera och eftersom hon har svårt att fatta vad jag är ute efter i galopp (blir liksom lika långa steg, bara struttigare eller mindre struttiga) tänkte jag göra det i alla gångarter så att hon förstår vad jag är ute efter.

*blir lite full i skratt när jag ser framför mig hur jag på hoppbanan förtvivlat försöker få in 18 travsteg istället för 17 i kombinationen*

Ja, visst har man nytta av lydnanden, självklart. Men jag har som sagt aldrig sett någon sitta och räkna travsteg mellan två bommar. Inte sett Kyras filmer heller alltså ;)

Lägg ut två bommar med 21,5 m mellan det är 5 galoppsprång, eller 24 m det är 6 galopp språng, och så kan variera att rida på fler resp färre.

För stor häst räknar man 3,5 meter per galoppsprång.

Lägg ut två bommar med 21,5 m mellan det är 5 galoppsprång, eller 24 m det är 6 galopp språng, och så kan variera att rida på fler resp färre.

Fast när man bara har bommar är sex galoppsprång på 24 m rätt långt, så ska man rida på färre än så får man galoppera på rejält. Någon enstaka gång, visst, men de flesta hästar behöver träna mer på att korta än att länga, så jag hade nog hellre utgått från minst sju språng.

Absolut, samma här! Ville bara upplysa om det egentliga avståndet. :)

Aha, då är vi ju överens! :)

För stor häst räknar man 3,5 meter per galoppsprång.

Det var lite det här som var bakgrunden till min fråga. Jag har hoppat mycket gymnastikhoppning och då räknar man ju bort ett galoppsprång för landning och avsprång, men med bara bommar? Hur mycket räknar man bort då?

Exempelvis: delar jag 21,5 med 3,5 får jag 6,14 galoppsprång, delar jag 24 med 3,5 får jag 6,85 galoppsprång. Alltså skulle första distansen vara 6 långa och den andra 7 korta, men bara under förutsättning att man i princip sätter i första bakhoven direkt bakom bommen och lägger sista framhoven precis före sista bommen. Men det kanske man gör?

1 galoppsprång 7,5 m. Sedan lägger du till 3,5 per meter... i princip! :)
... på riktiga hinder alltså. Skulle dra ihop det lite vid gymnastikhoppning eller bommar!

7,5?

Det jag menade var att jag vet hur det fungerar vid hoppning, men ej vid markbommar. Dra ihop lite - ja vad innebär det? Det är ju det jag vill veta.

Senast ändrad:

7,5?

Det jag menade var att jag vet hur det fungerar vid hoppning, men ej vid markbommar. Dra ihop lite - ja vad innebär det? Det är ju det jag vill veta.

Ok... sorry om jag missuppfattade dig, lät som om du var lite konfunderad över avstånden iom din division där! :)

Rent teoretiskt kan man ha samma avstånd vid bommar på backen men jag skulle kanske minska avståndet lite. Säg 20 meter ist för 21,5 t ex. Ska man variera längden på sprången så har det egentligen inte så stor betydelse när man talar om fler än fyra språng, då kan man variera lite hur som helst. Dock känner jag personligen att det är bättre med lite kortare avstånd än standard, annars blir det lätt lite flängigt!

Ja... jag skrev lite osammanhängande, men kan vara så att jag har druckit lite för mkt mousserande så här på hjärtedagen! :p

så har det egentligen inte så stor betydelse när man talar om fler än fyra språng

OK, detta hade jag inte heller så stor koll på! Det är ju så viktigt i gymnastikhoppning att avstånden är de rätta så jag tänkte att det var likadant här. Men då handlar det ju alltid om kortare avstånd så det blir kanske lika ändå.

Tack för förtydligande! Mousserande kan man väl inte få för mycket av :p.

Har du lite mindre ridhus/bana är 14m o 17m också bra avstånd att rida på..

Har du lite mindre ridhus/bana är 14m o 17m också bra avstånd att rida på..

Tack! Hemma har jag ju bara 30 långsida att hålla till på, så kanske 14 m går att använda här? Det vore ju praktiskt att slippa åka iväg någon annanstans.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Luff
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar