Jag har sett hela serien (hittills) och läst de flesta böckerna. Gillade bok 1-3, 4:an okej. Sen tyckte jag det spårade ur och kom för långt bort från sitt ursprung så jag tröttnade. Det jag gillade var dels tidsaspekten och dels skildringen av Skottlands historia.
Tycker böckerna är mycket bättre än serien, serien är snyggt gjord men i senaste säsongen så hände det ju ingenting förrän i de tre sista avsnitten. Jamie verkar också vara lite mer oövervinnerlig i serien än i boken. Jag vill minnas att han i boken faktiskt har lite mer problem efter sina skador (samt av åldern) än vad som framgår i serien.
Det är ju alltid så att en stor del av djupet försvinner i filmatiseringen. Allt kan inte få plats tyvärr. Så jag håller med dig men tycker ändå att Sam Heughan lyckas väldigt bra med porträttera Jamie så som jag föreställer mig honom när jag läser böckerna! Sen är det alltid så att vill man veta allt får man läsa böckerna. Ser man bara filmatiseringen så får man räkna med att missa en del. Både story och känslomässigt djup.