Outfit på tävling

Passpoalen är då ett smalare band som ligger antingen mellan snodd och kantband eller innanför snodden.
Det finns flera olika varianter av designer, om du väljer design 5, så är det kantband och antingen snodd eller passpoal.

Tack för förklaringen, enklast vore nog om en affär i närheten sålde Mias. Får höra mig för lite :)

Ska starta min livs första dressyrtävling under våren och behöver lite inspiration! Hur ser ni och hästen ut på tävling? Släng in bilder och beskrivningar!

För det första tycker jag att det är kul att göra mig och hästen fin på tävling. Vardagen är ändå så skitig :cautious:
Men jag tycker också om det klassiska, vita ridbyxor och svarta ridstövlar, marinblå kavaj. Att det blev en blå kavaj var helt enkelt för jag hittade den på rea väldigt billigt, dessutom satt den bra och var bekväm. Jag tycker bäst om en tävlingströja med "inbyggd" plastrong. Mer som en krage bara men med fina pärlor och knappar. Jag hatar när tröjan/skjortan är för kort så den glider upp där bak. Så jag ser till att den är tillräckligt lång. Mitt schabrak är vitt med blå och silver passpoal. Min häst är svart utan tecken så jag har ett pannband med pärlor.

@Billy Jag är nog som du. Jag tycker att det ska vara fint men klassiskt!

Kom på en till sak, hur gör ni med ert eget hår? Jag har ganska långt hår så tänkte göra någon form av uppsättning. Hur brukar ni se ut? :)

Hästen har brun dressyrsadel, brunt träns med vitt foder och vitt schabrak. Har en mörk häst, därav vill jag gärna ha vitt schabrak. Knoppad, hel och ren även om knopparna är mindre snygga.

Har vita ridbyxor, svarta stövlar, vitt tävlingslinne, mörkblå kavaj och mörkblå hjälm. Har inte plastrong, tävlar bara lätt c - b- nivå. Tävlar faktiskt med mörkblå säkerhetsväst över kavajen.

@Billy Jag är nog som du. Jag tycker att det ska vara fint men klassiskt!

Kom på en till sak, hur gör ni med ert eget hår? Jag har ganska långt hår så tänkte göra någon form av uppsättning. Hur brukar ni se ut? :)

Det är inte helt lätt. Jag har också ganska långt och tjockt hår men eftersom jag gillar det klassiska och prydliga så får inte håret hänga ut. Jag sätter först håret i en svans (fläta) som kommer nedanför hjälmen och sedan att hårnät över hela huvudet. Sätter på hjälmen och trär tofsen i en klämma med någon typ av rosett och nät. Klämman sticker jag in över gummibandet för att den ska sitta kvar så att säga.

Hur gör ni med smink - har ni make up på tävlingar?

@Kiwifrukt Är det vanligare med plastrong på i lite högre klasser? Jag och hästen kommer bara tävla LC och LB förmodligen.

Jag är väldigt grön på det här, tävlade fyra dressyrtävlingar förra året och de är mina första någonsin. Men vad jag kunde se var det mer "avslappnat" med tävlingsklädseln på de ekipage som oss som startade samma klasser, medan de som istället startade lätt b och lätt a på samma tävling var mer "välklädda". Däremot är det egentligen helt och hållet grundat på min egen uppfattning för mig själv, om någon annan vill rida med plastrong i en lätt c får de givetvis göra det utan att jag skulle reagera på det.

Såg att hår och smink också kommit med i diskussionen efter att jag publicerade mitt första inlägg. Jag har mitt eget (tunna och axellånga) hår i en fläta och försöker få bort håret från ansiktet med hårspännen. Är inte sminkad, men det är jag aldrig i stallet normalt heller, om jag inte jobbat tidigare på dagen eller varit iväg av en annan anledning.

Har bara varit på en dressyr tävling men ett par p&r också. Har en finare tävlings topp, grå kavaj, vita ridbyxor, svarta stövlar och håret i en flätad knut. Har för mycket hår för en donught :p.

Hästen har dressyrsadel och ett vitt schabrak men har inte använt det än :o, är rädd att smutsa ner det och sen så ser hästen extra fet ut i det...
Så har bara ett rent hemmaschabrak :p.
Har samma träns hemma som på tävling. Inte lönt att ha ngt bara för tävling då vi är iväg så sällan :p.

Sminkar mig på tävling men det är mest bara för att jag har rosacea och ser ut som en tomat i ansiktet då jag blir varm :p. Man vill ju ha någorlunda bra bilder om man råkar fastna nånstans ;)

Kul med så mycket svar, väldigt lärorikt och bra!

Jag har långt men inte så tjockt hår så jag tänkte nog få till en donut :) Kanske hittar något fint att smycka det med.

Idag hittade jag en fin tävlingstop och plastrong som jag slog till och köpte, jättenöjd!

@Kiwifrukt Är det vanligare med plastrong på i lite högre klasser? Jag och hästen kommer bara tävla LC och LB förmodligen.

Jag tycker det är väldigt olika. Jag har inte uppfattningen av att det är klassens nivå som avgör utan vad man personligen tycker. Som sagt jag tycker det är trevligt att göra sig själv och hästen fin på tävling. Det ska vara lite extra. För mig spelar inte nivån någon roll. Jag tävlar LC/LB och är nöjd med det och för mig är det en ganska stor grej. Sedan är det en bedömningssport och man kan inte komma ifrån att ett snyggt ekipage är trevligare att titta på, även för domaren. ;)

Jag är väldigt grön på det här, tävlade fyra dressyrtävlingar förra året och de är mina första någonsin. Men vad jag kunde se var det mer "avslappnat" med tävlingsklädseln på de ekipage som oss som startade samma klasser, medan de som istället startade lätt b och lätt a på samma tävling var mer "välklädda". Däremot är det egentligen helt och hållet grundat på min egen uppfattning för mig själv, om någon annan vill rida med plastrong i en lätt c får de givetvis göra det utan att jag skulle reagera på det.

Såg att hår och smink också kommit med i diskussionen efter att jag publicerade mitt första inlägg. Jag har mitt eget (tunna och axellånga) hår i en fläta och försöker få bort håret från ansiktet med hårspännen. Är inte sminkad, men det är jag aldrig i stallet normalt heller, om jag inte jobbat tidigare på dagen eller varit iväg av en annan anledning.

Jag sätter nog på mig lite smink på tävling, dock inte värsta kvällsmake upen. Men jag känner mig mer jag i det och jag känner mig "finare".

Jag tycker det är väldigt olika. Jag har inte uppfattningen av att det är klassens nivå som avgör utan vad man personligen tycker. Som sagt jag tycker det är trevligt att göra sig själv och hästen fin på tävling. Det ska vara lite extra. För mig spelar inte nivån någon roll. Jag tävlar LC/LB och är nöjd med det och för mig är det en ganska stor grej. Sedan är det en bedömningssport och man kan inte komma ifrån att ett snyggt ekipage är trevligare att titta på, även för domaren. ;)

Jag tycker som du. För mig som aldrig någonsin tävlat förut kommer min första start i LC kännas som OS gör för Patrik Kittel :D Då vill jag vara fin också!

Jag brukar ha lite mascara, men det är mest för att en är ute bland folk och inte för att det är tävling sas. Sen måste jag erkänna att desto mer jag tävlar desto mindre orkar jag bry mig hur jag ser ut. Är aldrig så piffig som första tävlingen på säsongen för då har jag längtat så länge för att komma ut:D.

Annars har jag gått från detta, med superfancy kavaj, lackade stövlar och donut i håret i LB
1017027_10202915441638951_5563928339300260291_n.jpg

Till beg kavaj för 200 pix, bruna Hööksstövlar och håret i en rätt ful flätknut i MsvC:p
11987026_10206422823361302_2193680657702317699_n.jpg

Varierade med denna kavajen också:
11011034_10205610807021401_4489135271260050088_n.jpg

Här är mina out-fits genom åren.. Haft samma hjälm alla dessa år :angel: Tanken att jag ska köra på marinblått (kavaj, hjälm) så nu letar jag efter en marinblå hjälm. Har en marinblå kavaj från Hööks och en begagnad marinblå Pikeur Diana, den senare ska jag inviga iår. Vit skjorta + plastrong. Svarta stövlar från Mountain Horse (dressyrmodellen), men lyckades dra sönder kedjan sist jag använde dom så måste laga dom.. Använder vitt schabrak, men tänkte investera i ett nytt iår med någon matchande passpoal. :)

(Denna kavaj var för liten så jag sålde den..)

Foto: Linnea Månström

@Fiorano Ni är väldigt stiliga tycker jag! Att kavajen är begagnad behöver ju inte betyda att den är ful :)

@aprilia Vilken läckert tecknad häst! Jag hade en likadan hjälm förut, har dock hört att den inte är godkänd för tävling längre i och med de nya reglerna.

Min tävlingstop, plastrong och kavaj har anlänt. Hjälm, ridbyxor och ridstövlar inhandlades tidigare i år. Har inte köpt en enda grej i affär utan allt är begagnat, haft riktig tur och fått tag i bra saker. Nu fattas bara ett schabrak :D

@aprilia Vilken läckert tecknad häst! Jag hade en likadan hjälm förut, har dock hört att den inte är godkänd för tävling längre i och med de nya reglerna.

Min tävlingstop, plastrong och kavaj har anlänt. Hjälm, ridbyxor och ridstövlar inhandlades tidigare i år. Har inte köpt en enda grej i affär utan allt är begagnat, haft riktig tur och fått tag i bra saker. Nu fattas bara ett schabrak :D

Ja visst är han rätt käck :D just ja, de nya reglerna har jag inte ens tänkt på! :o vet nån om samshield-hjälmarna är godkända?

Kul, då är ju din out-fit snart komplett! :up: Begagnat är bra, man behöver verkligen inte köpa allt nytt!

Den här outfiten är ju så himla fin!!!

Jag har själv bara en beg gammal Pikeur Diana kavaj. Lite stor i armar och sådär. Men jag tycker det är mkt finare med lite längre kavajer än de där midjekorta a la hoppmodell. Jag har bara tävlat tre gånger lite hastigt och lustigt (skulle plötsligt vara med i laget), så hela min tävlingsutstyrsel består av begagnade prylar.

Det här är enda någorlunda bilden jag hittade på oss från förra årets säsong:

10502033_10152950552658391_6411515833900409245_n.jpg

Schabraket syns dåligt dock, och det är typ det bästa jag vet bland våra tävlingsgrejer :love: Det är ett egendesignat Mias RS. Ljusgrått med mörkgrått kantband, silverpaspoil och silverbrodyr (med lite fantasi kan en se att det står ponnyns namn där).

I övrigt har jag samma stövlar som alltid, vita ridbyxor (har ett par med lite bling och sånt och ett äldre par i reserv om en rider två klasser på regniga dagar), en för liten tävlingstopp eftersom min fina Spooks Kimi av äldre modell inte är godkänd :meh: (ny står på listan för årets säsong!), mörkgrå kavaj med ljus kristrecksränder från Pfiff och numera en JW-hjälm istället för Lamicellen som är på bilden.

Vill vi vara extra fräsiga får ponnyn ha de här bootsen på framridningen :D

I år har vi också skaffat ett nytt träns att ha på tävlingsbanan :)

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 901
Senast: settis
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Marvin
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama