Outfit på tävling

Guldaskig

Trådstartare
Ska starta min livs första dressyrtävling under våren och behöver lite inspiration! Hur ser ni och hästen ut på tävling? Släng in bilder och beskrivningar!

Vitt schabrack, vita ridbyxor, kavaj, plastrong, vita lindor (tillåtet i DK ;) och svarta stövlar. Samma sadel och träns som hemma. Vi är också rookies så tävlingsgarderoben är inte så stor ännu. ;) Hästen knoppad och någotsånär ren! Har ingen bra bild men vi finns på video i tävlingstråden.

@MalanMjöl Såg filmerna på er, väldigt fina var ni! Funderade på det där med plastrong, är det vanligt eller ovanligt att folk har det? Sett många som bara har en tävlingstop under kavajen...

@Guldaskig Tycker de stora fluffiga plastrongerna är ganska vanliga nuförtiden Men en del har lite mer fancy tävlingstoppar med lite krås och detaljer. Jag brukar bara ha tävlingsskjorta under, men mest av bekvämlighet. Funderar på att köpa en riktigt fin plastrong men blir aldrig färdig till det.

Jag varierar mig en del mellan en svart, en grå tweed och en marinblå kavaj. Tävlar både i bruna stövlar och har ett par fancy i lack. Väljer kläder lite utefter humör och vad det är för tävling.

@Fiorano Var får man tag i en fin plastrong eller lite tjusigare tävlingstop? När man aldrig har tävlat förut får man köpa grejer i omgångar, det blir ju jättedyrt det här :p Men det är samtidigt fantastiskt roligt! Kvar att köpa är en kavaj, har tänkt mig en helt vanlig klassisk svart.

@Fiorano Var får man tag i en fin plastrong eller lite tjusigare tävlingstop? När man aldrig har tävlat förut får man köpa grejer i omgångar, det blir ju jättedyrt det här :p Men det är samtidigt fantastiskt roligt! Kvar att köpa är en kavaj, har tänkt mig en helt vanlig klassisk svart.
Jag köpte en (i mitt tycke) fin plastrong till min vän från Equestrian Sthlm, de har fina toppar också. Men plastrong kan ju bli överflödigt om man har en fin topp. Mitt enda tips där är att köpa en med iaf kort arm, inte armlös, för vid varmt väder kan man få rida utan kavaj om man har arm på tävlingstoppen (fast det är väl också olika beroende på nivå och TL).

@Guldaskig Det beror på vilken sort du vill ha. Mitt tips är att kolla runt lite på hästbutiker på nätet eller fråga någon om du vet någon som du vet har en en snygg. Jag köpte min på Sthlm Ridsport för jag ville ha en "lagom puffig" och som matchar till min bruna/guldiga outfit. Har faktiskt sytt om den lite själv... Under den har jag en ridskjorta från Mountain Horse som jag gillar.

11892052_10156373809095497_7343007478256089018_n.jpg

Har köpt en ny blå kavaj nu som matchar min häst bättre så jag kanske investerar i en ny kavaj också vad det lider...

@Guldaskig Många nätbutiker med dressyrinriktning har fina plastronger. Equestrian Sthlm har superfina och deras toppar är också underbara:).

Passar på att kapa tråden lite och frågar om någon har tips om något märke på tävlingstoppar som är höga i halsen? Jag har så lång hals att dom halvhöga inte är snygga på mig...

@MalanMjöl Såg filmerna på er, väldigt fina var ni! Funderade på det där med plastrong, är det vanligt eller ovanligt att folk har det? Sett många som bara har en tävlingstop under kavajen...

Jag upptäckte dagen innan vi skulle ut första gången att det danska reglementet kräver plastrong- som var det enda jag inte hade köpt… :p Men det var visst också godkänt med en sjal/slips så det fick bli det första gången.

Men ja man får köpa i omgångar, första gången hade vi vanligt hemma schabrak och bruna lindor. Kavajen har jag köpt begagnad och plastrongen är en billig från horze. Stövlar köpte jag helt nya då jag inte har ridit i stövlar på åratal (det var dyrt att gå från galoppryttare till dressyryttare, vi saknade typ allt utom träns :angel::D)

@MalanMjöl Jag köper gärna begagnat, hittar jag en kavaj i bra skick köper jag den begagnad :)

Schabrak är desto svårare. Jag har en skimmel och har därför bestämt att ett vitt schabrak med svart passpoal eller kantband är snyggast för att bryta av det vita mot det vita. Men det verkar hopplöst om jag inte vill betala typ 1300:-

@MalanMjöl Jag köper gärna begagnat, hittar jag en kavaj i bra skick köper jag den begagnad :)

Schabrak är desto svårare. Jag har en skimmel och har därför bestämt att ett vitt schabrak med svart passpoal eller kantband är snyggast för att bryta av det vita mot det vita. Men det verkar hopplöst om jag inte vill betala typ 1300:-

Min är ju också ljus och hade egentligen också velat ha ett snyggare vit schabrak med kantband/passpoal. Men intill vidare blev det ett budget sladdrigt från ullared för 99 kr. :o Så får jag önska mig ett finare i framtiden eller se om jag kan hitta något begagnat. Är lite snål när det kommer till schabrak, tycker det generellt är många pengar att lägga 3-400 kr per schabrak… Annars kan kanske ett svart schabrak vara något för din vita häst?

Jag gick till en second hand butik för hästsaker vi har här och provade alla kavajer de hade hemma, där var som tur var en som satt hyfsat, den köpte jag. :angel:

Du kanske kan designa ett eget Mias? Då kan du ju få vitt och vilken färg på passpoalen du vill :) Kostar väl runt 600:- om jag inte minns fel.

@EmmaN Försökte förstå mig på Mias RS egen design... Jag vill ha ett vitt schabrak med snodd (den tvinnade grejen??) i silver och svart kantband (det längst ut??). Vad är då passpoal? Confusing :p

@EmmaN Försökte förstå mig på Mias RS egen design... Jag vill ha ett vitt schabrak med snodd (den tvinnade grejen??) i silver och svart kantband (det längst ut??). Vad är då passpoal? Confusing :p

Passpoalen är då ett smalare band som ligger antingen mellan snodd och kantband eller innanför snodden.
Det finns flera olika varianter av designer, om du väljer design 5, så är det kantband och antingen snodd eller passpoal.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 901
Senast: settis
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Marvin
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama