Nej, man blir ju lätt blöt och det är lättare att vricka sig på fjälltur i joggingskor+ sämre fäste. Men det går ju.Det beror på årstid och var man vandrar, joggingskor kan fungera med ingen eller bara lätt packning sommartid och om man bara går nere i dalarna men annars är inte joggingskor så bra. Jag tog med ett par joggingskor en gång och hade dem på när jag startade i Nikkaluokta men vid Kebnekaise fjällstation slängde jag dem i soptunnan och gick resten av turen i mina stövlar.
Jag går personligen en hel del i fjällen i terränglöparskor när jag bara är på dagsturer med dagstrurrygga om jag inte ska gå mer än typ en mil och det är kallt. Jag är inte så känslig för att bli blöt om fötterna och byter sockar om det blir för illa. När jag har tung packning, eller går längre har jag vandringskängor. Dumt att vricka sig och bli tröttare i fötterna än nödvändigt.
Kånken är nog lite liten för att få med sig annat än dagstur-packning. För vandring mellan stugor använder jag oftast en rygga som rymmer ca 40l. Och tält 60-70L. Jag resonerar att det är bättre att ha för mycket än för lite kläder och mat med sig.
Om allt går bra och vädret är bra klarar man sig med väldigt lite en vindstilla sommardag även på fjälltur. Men om vädret slår om kan det snabbt bli väldigt dramatiskt om man bara är klädd i träningstights, joggingskor och vindjacka. Men som sagt, man anpassar kläder, utrustning och mat utifrån terräng, väder och hur långt från civilisationen man är.