Outdoorsy människor, se hit!

Det beror på årstid och var man vandrar, joggingskor kan fungera med ingen eller bara lätt packning sommartid och om man bara går nere i dalarna men annars är inte joggingskor så bra. Jag tog med ett par joggingskor en gång och hade dem på när jag startade i Nikkaluokta men vid Kebnekaise fjällstation slängde jag dem i soptunnan och gick resten av turen i mina stövlar.
Nej, man blir ju lätt blöt och det är lättare att vricka sig på fjälltur i joggingskor+ sämre fäste. Men det går ju.

Jag går personligen en hel del i fjällen i terränglöparskor när jag bara är på dagsturer med dagstrurrygga om jag inte ska gå mer än typ en mil och det är kallt. Jag är inte så känslig för att bli blöt om fötterna och byter sockar om det blir för illa. :) När jag har tung packning, eller går längre har jag vandringskängor. Dumt att vricka sig och bli tröttare i fötterna än nödvändigt.

Kånken är nog lite liten för att få med sig annat än dagstur-packning. :) För vandring mellan stugor använder jag oftast en rygga som rymmer ca 40l. Och tält 60-70L. Jag resonerar att det är bättre att ha för mycket än för lite kläder och mat med sig.

Om allt går bra och vädret är bra klarar man sig med väldigt lite en vindstilla sommardag även på fjälltur. Men om vädret slår om kan det snabbt bli väldigt dramatiskt om man bara är klädd i träningstights, joggingskor och vindjacka. Men som sagt, man anpassar kläder, utrustning och mat utifrån terräng, väder och hur långt från civilisationen man är.

Jag kan varmt rekommendera jämtlandstriangeln: Storulvån-Sylarna-Blåhammaren, eller bara dagsturer från Storulvån.
Det är jättefint! Tyvärr har väldigt många upptäckt det, så under högsäsong kan det vara väldigt mycket folk. Nu bor jag ju väldigt nära, men skulle aldrig göra nån längre resa för att vandra där under högsäsong.

Går du långa turer på jobbuppdrag? (som jag gissar att det är :) )

Inte långa sträckor men jag är ju på fötterna hela dagen (ibland kan det ta tid att få loss ett prov och då blir det ju inte lång sträcka men samma tid man står upp).

Jag är ut ibland privat också :o givetvis då inom lagens råmärken, dvs inte hällar utan block.

Har man ingen undersökningstillstånd/arbetsplan får man inte knacka häll utan bara på lösa block. Går under allemansrätten, dvs att man inte får göra bestående skada. Det är därför det gått att genomföra mineraljakten eftersom det är blockletning.
Aha, jag fattade inte ens vad du gjorde med de stackars blocken :p

Det är jättefint! Tyvärr har väldigt många upptäckt det, så under högsäsong kan det vara väldigt mycket folk. Nu bor jag ju väldigt nära, men skulle aldrig göra nån längre resa för att vandra där under högsäsong.

Absolut, kan vara en hel del folk, särskilt runt storulvån då. Men tja, jag tycker det är värt ändå, brukar alltid åka dit när jag är i närheten om somrarna. Men som du säger, skulle jag åka långt så väljer jag kanske annat under den mest befolkade tiden.. :)

Däremot tyckte jag själv det var lite överdrivet med varningar om "såå mycket folk på leden" när jag vandrade triangeln första gången. Klart jag träffade på folk av o till, men det var iaf jättevärt det. Tältade iofs, så vi var ensamma där vi sov.

Perfekt! Just såna här grejer har man ju ingen aning om förrän man står där på vandringen och bara har en sorts strumpor med sig och skoskaven från helvetet.
Du behöver inte ens ha två olika sorters sockor, bara du har två par sockor på varje fot. :D
Jag brukar köra 2xbambu sommartid, mjuka och lagom blanka.

Sen kan det ju vara skönt med ett par som håller foten torr och sen ett par värmande utanpå när det är kallare väder, men det är ju en annan femma.

20180303_191748-1.webp

Tack vare tråden :angel::D

Ett bra tips om man gillar att fika och är ute och går i kallt väder är att ta med en extra jacka/filt att ta på sig när man stannar. man blir lätt och snabbt nerkyld om man blivit lite svettig. att bära med ved och tända en brasa vid något vindskydd är oxå helt klart värt mödan om man gillar att fika ;) underlättar om man är ett par st och kan dela upp veden.

Jag undrar om det är någon här som brukar sova i hängmatta/hammock ute i skogen och kan dela med sig av tips och erfarenheter kring det? Jag gillar inte riktigt tält men tycker att hammockar verkar jättehäftigt och är väldigt sugen på att testa... :)

Jag undrar om det är någon här som brukar sova i hängmatta/hammock ute i skogen och kan dela med sig av tips och erfarenheter kring det? Jag gillar inte riktigt tält men tycker att hammockar verkar jättehäftigt och är väldigt sugen på att testa... :)

Jag har testat hammock av typen med myggnät osv. Visst är det mysigt att sova i dem (om man gillar hängmattor), men ett tält är ju praktiskt på ett helt annat sätt. Man har ju förvaring i tältet, kan laga mat i absiden, tältet är mycket lättare att hitta en plats att slå upp osv. Hammock är ju inget vidare ovanför trädgränsen :)

Hammock är väl jäkligt lättvikt, vilket kan vara bra i specifika situationer.. och att man kan sova skönt i dem då (fast det gör jag i tältet också).

I allmänhet gillar jag inte känslan av att vara något av en mänsklig Piñata =D

Men testa om du kan hyra/låna en och ta en dagstur med övernattning i skogen? Du inser nog bäst hur du gillar det om du helt enkelt provar. Själv har jag vid nått tillfälle även provat att sova i hängmattan ute på balkongen, men jag är ju konstig också..

Jag har skog på tomten så jag kan testa där! :D Ska se om jag kan få tag på någon att låna/hyra. Tack för feedback! :)

Här omkring har Friluftsfrämjandet mycket vandringar, både med och utan övernattning. Det kanske kan vara något, ts? Jag tänker att där kan man nog få jättebra tips om utrustning, inköpsställen, hitta likasinnade, var det är fint att vandra och sådär.

Här omkring har Friluftsfrämjandet mycket vandringar, både med och utan övernattning. Det kanske kan vara något, ts? Jag tänker att där kan man nog få jättebra tips om utrustning, inköpsställen, hitta likasinnade, var det är fint att vandra och sådär.
Friluftsfrämjandet är bäst! Kontakta dem så kan du säkert få hjälp.
Jag saknar verkligen att vara aktiv i TVM.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar