Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mitt första råd är att satsa på ett bra tält. Det är så guld värt. Det måste inte vara det absolut dyraste, men köp ett av kvalitet. Bergans har prisvärda tält tycker jag. Om ni vandrar två personer kan det vara bra med ett 3-manna, de är ofta ganska trånga för sin rating så att säga.
----
Detta var några tips iaf, hoppas det kan vara till nån hjälp. Vandring är en otrolig materialsport om man vill, men man klarar sig väldigt bra utan en massa dyra grejer också.
Man behöver inte börja med att tälta, det finns massor av möjligheter att vandra mellan stugor i Sverige och ffa Norge (norska turistföreningen har över 500 stugor/hytter!! Och om jag inte tar fel har du rabatt där med om du är med i STF. (Medlemskap där lönar sig efter typ två övernattningar på STF-stuga)
Utrustning lönar sig att köpa begagnat och tält går att hyra för att känna på om man gillar att tälta.
Jag vet att många lägger skitmycket pengar på kängor, men jag kör på Salomon i Gore-Tex som alltid vid nån rea brukar gå att hitta runt tusenlappen. Vadat över grunda bäckar, över myrar osv och de har hittills aldrig läckt (+ att jag tycker de är väldigt bekväma).
Alltså, kniv. Jag släpar i princip alltid med mig kniv på mina tält-turer för att "man ska." Men jag har väldigt sällan användning för den. Om jag inte har en hård ost med mig. Men den dan jag inte har med kniven lär jag ju behöva den.
Vilken sorts utrustning man behöver beror på vart man skall och hur tung packning man tänker bära. På typ värmlandsleden går det fint med joggingskor, likaså på fjället i snäll terräng fina dagar om man tål att eventuellt bli lite blöt om fötterna.
Hjälp, tält! Här blir det inget tält till en början! Min bekväma sida kommer utmanas nog med att sova i stugor haha!
Tack för många och bra tips!
Ja jag hade tänkt mig vandring mellan stugor eller utgå från en stuga och göra dagsvandringar bara! Ska inte gå in för hard core i det här från början.
Lägg pengar på bra kängor (för mig är det Meindl) och bra regnkläder ( minst 10000 vattenpelare), resten finns i alla prisklasser och funkar bra att köpa begagnat.
Bra skor är viktigt oavsett om man tänker sig 2 veckorsturer på kalfjäll eller om man tänker sig mysiga endagars turer.
Jag föredrar höga kängor fast det är en smaksak, men tänker man sig fjällturer/långturer är sandaler att rekommendera att packa ner med. Både för att kunna lufta fötterna och för att ha på sig om man måste vada någonstans. Det är hundra gånger trevligare att få kalla fötter som sen får hoppa ner i varma torra kängor än att blöta ner skorna. Det kan ta lång tid innan dessa torkar..
Angående skoskav så tejpar jag hellre med leukoplast än använder skoskavsplåster. Sitter bättre och stör mig mindre. Köp den breda varianten (5cm) och dra en tejpbit längs med hälsenan och sen en på tvären där man brukar få skoskav. Då nöter det på tejpen istället för huden. Tejpar likadant men med kompress i mellan om jag får skav.
Överlag är leukoplast grymt bra att ha i packningen. Man kan laga både sig själv och saker med den. Jag tejpar även fötterna för att stabilisera dem då jag har lätt för att börja trampa snett (hence föredragandet av höga kängor).
En bra sovsäck är viktigt, som inte är för lång för en. Sov i så lite kläder så möjligt, det blir varmare då. Jag sov alltid i bara underkläder när jag var aktiv, oavsett årstid (mössa på vintern dock)- men är man frusen så funkar ett tunt underställ.
Om man ska vandra i skogen bygger jag hellre vindskydd än bor i tält. Kräver bara en pressenning och rep (och lite grenar/sten som finns i skogen). Ett dåligt tält får man fuktproblem i, det slipper man i ett vindskydd.
Ett enkelt tips då alla andra har nämnt mycket bra redan;
Ha gärna två par tunna sockar i vandringsskorna när du är ute och går. Typ bambu, ull eller riktigt mjuk bomull.
Sockorna kommer nämligen röra sig lite medan du går, och det tricket gör att mycket av friktionen som skulle ha nött på din fot hamnar mellan sockorna istället. Det sparar otroligt mycket på fötterna. Det och att ha nog stora skor så fötterna kan svälla lite.
Du bör ändå ha skavsårsplåster med dig.
En bra ryggsäck där du verkligen bär tyngden på höften. Viktigt även vid dagstur.
Nu har jag accepterat att jag måste köpa skor som för det mesta kostar runt tusenlappen, på rea. Det är bara Icebug och Merrell som fungerar. Jag kan prova skor som andra säger att är likvärdiga, och visst, det känns ok, men så fort rätt skor kommer på så känns det underbart och den skillnaden är åtminstone jag värd att betala för.
Mitt tips är att inte köpa för mycket grejer innan du vet om du gillar att vandra. Du behöver ändå träna innan du ger dig ut. Ett tips är att göra dagturer, antingen ta bussen någonstans och gå hem, eller tvärtom.
Har oxå nyligen börjat vandra men jag är en "dagsvandrare" och gillar inte att släpa med packning. Bra skor/kängor ska man absolut investera i. se till att de är vattentäta, köper du med "skaft" tänk på att de faktiskt kan skava på benen om man går längre sträckor. så tänk på passformen. flera sockor är bra att ha och tejp för skav - tex Leukoplast somf inns att köpa på apoteket är bra att ha med om man får blåsor/skav men även i förebyggande syfte.
Jag har ofta en liten magväska med lite vätska (oftast te) nåt litet att äta, & karta. börja gärna med bra utmärkta leder, lär dig att läsa och orientera efter karta och sen kan du ge dig ut lite på egen hand. skulle oxå säga att börja smått och utöka så märker du vad som funkar och vad som inte funkar. gör du en dagstur hemma så är det inte kris om skorna läcker men har du gett dig ut på en fjälltur på 5 dagar så är det inte lika kul att upptäcka det.
Vandra kan man göra i många olika skalor och det finns mängder med fina ställen att vandra på!
Det är lätt att hamna i prylträsket när man ska börja med något. Lägg pengarna på något annat i början och köp prylar allt eftersom du behöver/vill.
Du behöver ha något bra på fötterna. En del gillar vandringsskor. Andra föredrar gummistövlar. Eller kängor. Jag använder kängor. Jag har Meindl och kommer att köpa samma igen. Och igen...
Vad du framförallt behöver är att ha kul. Tänd en eld när du är ute. Ta med kaffe. Eller gör kaffe i skogen vilket som nu är enklast. Ta med en bulle. Och kameran kanske? Ett par vänner brukar göra turen roligare. Eller skit i det och gå själv. Utan kaffe.
Jag har vandrat rätt mycket, det gör jag fortfarande. Jag har förstås bra grejer som det blir när man samlat på sig genom åren. Dyra kängor, svindyra brallor. Kniven har jag gjort själv. Men hur som helst så kokar det ändå ner till att ha roligt, på varje tur. Det spelar ingen roll om det är en sväng upp i skogen bakom huset eller en mer ambitiös fjälltur. För mig handlar det bara om att ha roligt. Visst är det enklare med bra grejer. Men i början hade det inte hjälpt mig ett dyft. Min första fjällvandring gjorde jag i jeans och gummistövlar. Jag hade fantastiskt roligt.
Jag är ingen fikamänniska - kan fika kort och sen vill jag röra på mig! Men det är alltid bra att stanna till och titta sig runtomkring om inte för att orientera sig. man fastnar lätt med blicken på stigen.
Tänk även på att planerar du att gå längre sträckor, dvs över 1mil (mer än 2-3h) så dra ner på tempot annars blir man lätt trött och har du mycket packning så ska man oxå gå långsammare. det är ingen tävling det finns jättemånga bra fb grupper för vandring och även om man vill ha sällskap på vandringar.
ps jag brukar kombinera papperskarta med mobilappar (man ska nog passa sig för att bara lita på mobilen om man ger sig ut längre sträckor) använder bla lokalsinne och Wiciloc för att "spåra" var jag gått där får man även ut höjd, sträcka, tid, och massa annat kul
Om man inte går i besvärlig eller jätteblöt terräng behöver man inte så klumpiga kängor heller. Jag föredrar Kavat, de är lätta och mjuka och ger ett bra klimat åt foten. Jag bär dem även till vardags. Om man sköter sina kängor och putsar in hårt vaxfett i dem så klarar de en del väta.
Inget fel alls att vandra och sova i stugor!! Men vill du väl börja testa att sova i tält nångång så blir det än viktigare tycker jag då att ha ett bra tält, så du inte blir helt avskräckt direkt kanske Man kan hyra tält då, antagligen smart om man inte vet huruvida man gillar det än! Men jag är SÅ emot allt vandrings-snobberi som faktiskt förekommer (för mycket av). Om du enbart någonsin vill vandra mellan stugor och äta god mat och sova i sköna sängar så är det absolut inget fel i det alls!
Jag kan varmt rekommendera jämtlandstriangeln: Storulvån-Sylarna-Blåhammaren, eller bara dagsturer från Storulvån. Där finns det riktigt fina sovmöjligheter, fina och bra skyltade leder i jättefin miljö. Och man kan lyxa på med en schysst tre-rättersmiddag på kvällen också! Dagsturen upp på Getryggen är förvisso helt i uppförsbacke i princip och tar ett antal timmar, men utsikten därifrån är TOPPEN. Så kan man gå ner och fika i Storulvå-stationen sen. Rekommenderas!
knapplånar tråden lite,
Det här angående rejäla vattentäta kängor, gäller det även sommartid om man vill t.ex. vandra lite mer norråt? (Heter det höga kusten?) Borde man alltid ha kängor på sig?
Det behövs inga speciella kläder eller skor för att vandra, det är bara att sätta den ena foten framför den andra och börja gå. Jag har aldrig haft det utom vid fjällvandring men även då har jag flera gånger gått i vanliga jeans också under tvåveckorsturer.
Tack! får massa bilder i huvudet och känner längtan till sommaren nu.Inte alltid tycker jag, men kängor är helt klart bra för sommarvandringar. Beroende på vad det är för vandring förstås, men första gången jag faktiskt hade kängor som inte släppte in all väta vid en vandring var en rejäl förbättring av upplevelsen Man kanske inte alltid går genom myrar och sumpmark (men ofta nog) - däremot kommer regnet fort på fjället..
Men det är inte fel att ha ett par lättare typ joggingdojjor eller bra sandaler med sig på sommaren när man går där det är varmt och torrt!
Där håller jag helt med, ett kasst tält som ger massor av kondens är inget kul, då är det bättre utan med bara någon form av regnskydd.Men vill du väl börja testa att sova i tält nångång så blir det än viktigare tycker jag då att ha ett bra tält, så du inte blir helt avskräckt direkt kanske
Det beror på hur stor tolerans du har för eventuellt blöta fötter och om det är ett problem att du blir trött i fötterna av att gå. Går du i skog (som man väl gör på Höga kustenleden?) så är det mindre risk att underlaget är surt, och sannolikt inte lika mycket blockterräng som det kan vara i fjällen. Det går fint att fjällvandra och vandra generellt med joggingskor, men du får bättre fäste och mer stöd av kängor. Störst skillnad känner man i blockig terräng och om man går med tung säck.knapplånar tråden lite,
Det här angående rejäla vattentäta kängor, gäller det även sommartid om man vill t.ex. vandra lite mer norråt? (Heter det höga kusten?) Borde man alltid ha kängor på sig?
Många glömmer att öppna ventilationen i tälten, eller tänker att det blir varmare om man håller stängt, och då blir det kondens, särskilt om det är kallt ute. (Fast vissa tält har ju inte ens ventilationsluckor, eller mesh vid dörren)Där håller jag helt med, ett kasst tält som ger massor av kondens är inget kul, då är det bättre utan med bara någon form av regnskydd.
Det beror på årstid och var man vandrar, joggingskor kan fungera med ingen eller bara lätt packning sommartid och om man bara går nere i dalarna men annars är inte joggingskor så bra. Jag tog med ett par joggingskor en gång och hade dem på när jag startade i Nikkaluokta men vid Kebnekaise fjällstation slängde jag dem i soptunnan och gick resten av turen i mina stövlar.Det går fint att fjällvandra och vandra generellt med joggingskor, men du får bättre fäste och mer stöd av kängor. Störst skillnad känner man i blockig terräng och om man går med tung säck.
Jag använde en ryggsäck liknande Kånken när jag vandrade lätt en gång längs kungsleden och bodde i stugor, fungerade bra tyckte jagFår byta ut min Kånken då , där är det ju noll höft-buret.