Mitt första råd är att satsa på ett bra tält. Det är så guld värt. Det måste inte vara det absolut dyraste, men köp ett av kvalitet. Bergans har prisvärda tält tycker jag. Om ni vandrar två personer kan det vara bra med ett 3-manna, de är ofta ganska trånga för sin rating så att säga.
Även en bra sovsäck (och om du har råd, ett bra liggunderlag, men det funkar med ett billigt 70-tals på rulle också om du inte är så brydd av att känna av marken under
)
Bra kängor är helt klart mycket värt också, ofta finns det ju rea någonstans och man kan hitta ett par för strax över 1000-lappen. Behandla dem innan vandring så de är rejält impregnerade!
Angående kläder så tycker jag egentligen inte man måste spendera på de superduperdyraste-haglöfs och lundhags-tekniska kläderna om man nu inte vill. Det går att vandra i ett par sköna skjorts/lätt-torkade träningsbrallor och tshirtar/skjortor. Det som däremot jag skulle råda till att köpa kvalitet från början är regnstället. Man vill inte ha ett dåligt regnställ på fjället om man kan slippa det, då blir man lätt blöt..och det är inte så kul
När du provar ut det, se till att du kan få på dig byxorna utan att ta av dig kängorna, man vill få på sig stället fort när det plötsligt börjar ösa ner!
Men annars är en bra investering som håller superlänge dessa brallor:
https://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=1434867867&ev_category=1526&ev_item=637717
Jag har haft mina och använt dem flitigt i typ 7-8 år och de är inte slitna alls. Med tanke på vad ett par vanliga jeans kostar så tycker jag de är prisvärda...
Ull-sockor är bäst för fötterna!
Skavsårsplåster, skall sättas på INNAN man får skavsår för bästa effekt
Ett bra, litet, smidigt gaskök ! Finns många modeller och flera märken. Måste inte köpa nått superdyrt, ofta finns de i små smidiga paket med allt man behöver. Klassiska triangia funkar ju fint också, men jag gillar gaskök mer numera.
Vad gäller överkroppen så kör jag mest med tränings-tshirtar och tränings-tröjor. Duvet såna som torkar sjukt fort? I allmänhet är det en bra fråga att ställa sig för kläder man tar med: "torkar denna fort?"
En tillräckligt bra kniv. En vanlig morakniv funkar väldigt långt trots allt, och kostar inte mycket.
Tvål, dessa är svinbra:
https://www.xxl.se/sea-to-summit-pocket-conditioning-shampoo/p/1115058_1_style
(finns både tvål, schampoo, diskmedel osv). Miljövänliga, inte dyra, tar noll plats och räcker mycket längre än man tror.
Drybags är bra för saker du absolut vill hålla torra. Men som budget räcker även vanliga plastpåsar väldigt långt! Jag brukar packa kläderna i kategorier i plastpåsar inne i väskan, så blandas de inte ihop efter ett tag, och är extra skyddade från att bli blöta.
En duglig pannlampa, fast om du vandrar på sommaren i norr så blir det inte så mörkt förstås.
Glömde säga en av de viktigaste sakerna: Ryggsäcken! Den kan du ha i MÅNGA år om du köper en bra. Ofta är det rea på fjolårets (håll koll online också), men prova gärna ut i butik om du kan. Lundhags, haglöfs gör toppenryggor som är sköna att bära. Kostar en del dock, därav kika efter reor.. Men en bra rygga håller också typ för evigt. Annars North Face, Bergans mfl. Finns många bra!
Detta var några tips iaf, hoppas det kan vara till nån hjälp. Vandring är en otrolig materialsport om man vill, men man klarar sig väldigt bra utan en massa dyra grejer också.