Outdoorsy människor, se hit!

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har tänkt att jag ska bli lite mer friluftslagd! När jag var yngre hade vi hund i familjen och jag har alltid ridit och varit i stallet mycket så utomhusaktiviteterna kom naturligt. Nu på senare år har jag inga hundar i min närhet och hästarna har jag tillfälligt lagt på hyllan. Kommer nog ta några år innan hästeriet hamnar på en sån nivå att jag kan kalla det intresse så tills dess tänkte jag bli mer skogsmullig av mig!

Det jag framförallt tänkt mig är vandring! Har planerat in ett par vandringsturer med vänner i sommar. Det blir bara dagsturer till att börja med men man måste ju börja någonstans. Så, vad behöver man som vandingsnoob? Kängor har jag förstått och bra byxor men vad är bra? Och vad är lagomt? Vill inte ha dålig utrustning men behöver ju liksom inga superdyra grejer heller.

Dela med er av era bästa vandringstips till en total nybörjare!

Jag har tänkt att jag ska bli lite mer friluftslagd! När jag var yngre hade vi hund i familjen och jag har alltid ridit och varit i stallet mycket så utomhusaktiviteterna kom naturligt. Nu på senare år har jag inga hundar i min närhet och hästarna har jag tillfälligt lagt på hyllan. Kommer nog ta några år innan hästeriet hamnar på en sån nivå att jag kan kalla det intresse så tills dess tänkte jag bli mer skogsmullig av mig!

Det jag framförallt tänkt mig är vandring! Har planerat in ett par vandringsturer med vänner i sommar. Det blir bara dagsturer till att börja med men man måste ju börja någonstans. Så, vad behöver man som vandingsnoob? Kängor har jag förstått och bra byxor men vad är bra? Och vad är lagomt? Vill inte ha dålig utrustning men behöver ju liksom inga superdyra grejer heller.

Vill också börja vandra! Verkar fantastiskt :) följer tråden!

Mitt första råd är att satsa på ett bra tält. Det är så guld värt. Det måste inte vara det absolut dyraste, men köp ett av kvalitet. Bergans har prisvärda tält tycker jag. Om ni vandrar två personer kan det vara bra med ett 3-manna, de är ofta ganska trånga för sin rating så att säga.

Även en bra sovsäck (och om du har råd, ett bra liggunderlag, men det funkar med ett billigt 70-tals på rulle också om du inte är så brydd av att känna av marken under:D)

Bra kängor är helt klart mycket värt också, ofta finns det ju rea någonstans och man kan hitta ett par för strax över 1000-lappen. Behandla dem innan vandring så de är rejält impregnerade!

Angående kläder så tycker jag egentligen inte man måste spendera på de superduperdyraste-haglöfs och lundhags-tekniska kläderna om man nu inte vill. Det går att vandra i ett par sköna skjorts/lätt-torkade träningsbrallor och tshirtar/skjortor. Det som däremot jag skulle råda till att köpa kvalitet från början är regnstället. Man vill inte ha ett dåligt regnställ på fjället om man kan slippa det, då blir man lätt blöt..och det är inte så kul :) När du provar ut det, se till att du kan få på dig byxorna utan att ta av dig kängorna, man vill få på sig stället fort när det plötsligt börjar ösa ner!

Men annars är en bra investering som håller superlänge dessa brallor:
https://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=1434867867&ev_category=1526&ev_item=637717
Jag har haft mina och använt dem flitigt i typ 7-8 år och de är inte slitna alls. Med tanke på vad ett par vanliga jeans kostar så tycker jag de är prisvärda...

Ull-sockor är bäst för fötterna!

Skavsårsplåster, skall sättas på INNAN man får skavsår för bästa effekt:D

Ett bra, litet, smidigt gaskök ! Finns många modeller och flera märken. Måste inte köpa nått superdyrt, ofta finns de i små smidiga paket med allt man behöver. Klassiska triangia funkar ju fint också, men jag gillar gaskök mer numera.

Vad gäller överkroppen så kör jag mest med tränings-tshirtar och tränings-tröjor. Duvet såna som torkar sjukt fort? I allmänhet är det en bra fråga att ställa sig för kläder man tar med: "torkar denna fort?"

En tillräckligt bra kniv. En vanlig morakniv funkar väldigt långt trots allt, och kostar inte mycket.

Tvål, dessa är svinbra:
https://www.xxl.se/sea-to-summit-pocket-conditioning-shampoo/p/1115058_1_style
(finns både tvål, schampoo, diskmedel osv). Miljövänliga, inte dyra, tar noll plats och räcker mycket längre än man tror.

Drybags är bra för saker du absolut vill hålla torra. Men som budget räcker även vanliga plastpåsar väldigt långt! Jag brukar packa kläderna i kategorier i plastpåsar inne i väskan, så blandas de inte ihop efter ett tag, och är extra skyddade från att bli blöta.

En duglig pannlampa, fast om du vandrar på sommaren i norr så blir det inte så mörkt förstås.

Glömde säga en av de viktigaste sakerna: Ryggsäcken! Den kan du ha i MÅNGA år om du köper en bra. Ofta är det rea på fjolårets (håll koll online också), men prova gärna ut i butik om du kan. Lundhags, haglöfs gör toppenryggor som är sköna att bära. Kostar en del dock, därav kika efter reor.. Men en bra rygga håller också typ för evigt. Annars North Face, Bergans mfl. Finns många bra!

Detta var några tips iaf, hoppas det kan vara till nån hjälp. Vandring är en otrolig materialsport om man vill, men man klarar sig väldigt bra utan en massa dyra grejer också.

Man behöver inte börja med att tälta, det finns massor av möjligheter att vandra mellan stugor i Sverige och ffa Norge (norska turistföreningen har över 500 stugor/hytter!! Och om jag inte tar fel har du rabatt där med om du är med i STF. (Medlemskap där lönar sig efter typ två övernattningar på STF-stuga)

Utrustning lönar sig att köpa begagnat och tält går att hyra för att känna på om man gillar att tälta. :)

Jag vet att många lägger skitmycket pengar på kängor, men jag kör på Salomon i Gore-Tex som alltid vid nån rea brukar gå att hitta runt tusenlappen. Vadat över grunda bäckar, över myrar osv och de har hittills aldrig läckt (+ att jag tycker de är väldigt bekväma).

Alltså, kniv. Jag släpar i princip alltid med mig kniv på mina tält-turer för att "man ska." Men jag har väldigt sällan användning för den. Om jag inte har en hård ost med mig. Men den dan jag inte har med kniven lär jag ju behöva den. :)

Vilken sorts utrustning man behöver beror på vart man skall och hur tung packning man tänker bära. På typ värmlandsleden går det fint med joggingskor, likaså på fjället i snäll terräng fina dagar om man tål att eventuellt bli lite blöt om fötterna.

Jag vet att många lägger skitmycket pengar på kängor, men jag kör på Salomon i Gore-Tex som alltid vid nån rea brukar gå att hitta runt tusenlappen. Vadat över grunda bäckar, över myrar osv och de har hittills aldrig läckt (+ att jag tycker de är väldigt bekväma).
Typ terränglöparvarianten? Jag har gått i fjällen mycket med Salomon speedcross, men bara med lätt packning. (Och jag lyckas ofta bli blöt haha) När jag har tyngre säck tycker jag att det är behagligare med vandringskängor. Mitt förra par var Berghaus för under 1000kr de fungerade väldigt bra, och länge. Nu har jag Meindl Borneo som jag fyndat på rea. :) Förmodligen overkill att köpa dem om man bara går någon tur någon gång ibland. (Tycker jag, om man inte köper begagnat)

Typ terränglöparvarianten? Jag har gått i fjällen mycket med Salomon speedcross, men bara med lätt packning. (Och jag lyckas ofta bli blöt haha) När jag har tyngre säck tycker jag att det är behagligare med vandringskängor. Mitt förra par var Berghaus för under 1000kr de fungerade väldigt bra, och länge. Nu har jag Meindl Borneo som jag fyndat på rea. :) Förmodligen overkill att köpa dem om man bara går någon tur någon gång ibland. (Tycker jag, om man inte köper begagnat)
En äldre modell av denna har jag:
https://www.salomon.com/se/product/x-ultra-3-mid-gtx-w.html?article=401346#
Jag vill inte ha höga kängor, men högre än löparskor för de blir man ju blöt i direkt helt enkelt för att vattnet kommer över skons kant.

Absolut, man ska inte tro att man måste ha svindyra kängor för att gå i fjällen. Jag tycker dock att det gav mig en hel del att skaffa ett par, joggingdojjorna jag hade var inge vidare mot blötan:)

Hehe @ekra så är det ju, den dan man glömmer en sak...

Bra kängor är ett plus och om jag rekommenderar att köpa dom snart och börja använda dom dagligen nu så de är redan är odentligt "in-gådda" och formade efter dina fötter när det är dags för vandring.

Själv har jag vandrat flera dagar i goretex-"gympadojor". Det var en slags hybrid mellan lättare känga och träningssko. Väldigt bekväma och inte tunga. Nackdel: de blev blöta när det regna eller om det var en del översvämmade ställen på leden vi passerade.

Ullstrumpor och ev ullunderställ när/om det blir dags för tältning.
Det fiffiga med ull är att även om du svettas och det blir blött så håller det dig fortf varm till skillnad mot tex bomull.

Tält: ett bra tält som är lätt att bära och lätt att sätta upo och ta ner.
Liggunderlag och absolut en ordentlig sovsäck.
Min första fjällvandring med en natt i tält hade jag ett 'sovtäcke från öb' :laugh: gör inte om mitt misstag. Sååå kallt!! Sov med alla mina kläder på!

Hmm.... finns massor att tänka på, inte minst säkerheten också. Jag har gått vildmarksutbildningen i Åre och vi vandrade mycket samt skidade och har övernattat på fjäll, i stugor, i bivack, tält i snö osv....

Idag avskyr jag camping/tältning :D

Ett bra, litet, smidigt gaskök ! Finns många modeller och flera märken. Måste inte köpa nått superdyrt, ofta finns de i små smidiga paket med allt man behöver. Klassiska triangia funkar ju fint också, men jag gillar gaskök mer numera.
Klassiska trangia finns ju med gasbrännare med ;) Det har jag.

TS.
Bra skor är viktigt oavsett om man tänker sig 2 veckorsturer på kalfjäll eller om man tänker sig mysiga endagars turer.
Jag föredrar höga kängor fast det är en smaksak, men tänker man sig fjällturer/långturer är sandaler att rekommendera att packa ner med. Både för att kunna lufta fötterna och för att ha på sig om man måste vada någonstans. Det är hundra gånger trevligare att få kalla fötter som sen får hoppa ner i varma torra kängor än att blöta ner skorna. Det kan ta lång tid innan dessa torkar..

Angående skoskav så tejpar jag hellre med leukoplast än använder skoskavsplåster. Sitter bättre och stör mig mindre. Köp den breda varianten (5cm) och dra en tejpbit längs med hälsenan och sen en på tvären där man brukar få skoskav. Då nöter det på tejpen istället för huden. Tejpar likadant men med kompress i mellan om jag får skav.

Överlag är leukoplast grymt bra att ha i packningen. Man kan laga både sig själv och saker med den. Jag tejpar även fötterna för att stabilisera dem då jag har lätt för att börja trampa snett (hence föredragandet av höga kängor).

En bra sovsäck är viktigt, som inte är för lång för en. Sov i så lite kläder så möjligt, det blir varmare då. Jag sov alltid i bara underkläder när jag var aktiv, oavsett årstid (mössa på vintern dock)- men är man frusen så funkar ett tunt underställ.

Om man ska vandra i skogen bygger jag hellre vindskydd än bor i tält. Kräver bara en pressenning och rep (och lite grenar/sten som finns i skogen). Ett dåligt tält får man fuktproblem i, det slipper man i ett vindskydd.

Ett enkelt tips då alla andra har nämnt mycket bra redan;

Ha gärna två par tunna sockar i vandringsskorna när du är ute och går. Typ bambu, ull eller riktigt mjuk bomull.

Sockorna kommer nämligen röra sig lite medan du går, och det tricket gör att mycket av friktionen som skulle ha nött på din fot hamnar mellan sockorna istället. :up: Det sparar otroligt mycket på fötterna. Det och att ha nog stora skor så fötterna kan svälla lite.

Du bör ändå ha skavsårsplåster med dig.;)

En bra ryggsäck där du verkligen bär tyngden på höften. Viktigt även vid dagstur.

Ett bra regnställ sömn andas.

Compeed.

Se till att testa MÅNGA par skor/kängor innan du bestämmer dig. Jag gick länge i skor som jag tyckte var helt ok. Jag hade provat några olika i det jag såg som rimlig prisklass och köpt det som verkade bäst.

Av någon anledning fick jag sedan för mig att testa ett par som jag då räknade som dyra. Mina fötter blev lyckliga bara av att prova dem och jag ville inte ta av mig skorna... Jag köpte dem trots prislappen, orkade sedan gå längre, blev aldrig trött i fötterna mer, slapp viss stelhet i ryggen som funnits där i många år osv.

Nu har jag accepterat att jag måste köpa skor som för det mesta kostar runt tusenlappen, på rea. Det är bara Icebug och Merrell som fungerar. Jag kan prova skor som andra säger att är likvärdiga, och visst, det känns ok, men så fort rätt skor kommer på så känns det underbart och den skillnaden är åtminstone jag värd att betala för.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar