Outbildade oerfarna tränare

Sv: Outbildade oerfarna tränare

Det kanske är svårt att få alla förbunden att följa samma linje, men jag skulle nog välja att starta med att WRAS iallafall ska ha riktlinjer för att kunna klassificera tränarna.
Tror att det skulle vara en god väg att gå OM man nu vill komma in i riksidrottsförbundet. Kan inte se någon annan sport som så helt saknar tränarutbildningar och utbildningar i övrigt också!!!
Det känns verkligen som om westernridningen i Sverige har stannat på en nivå och inte riktigt vet hur det ska skötas vidare, dock tror jag att de nya reglerna kring tävlingar är positiva för sportens utveckling.
Problemet skulle väl kanske vara den stora bredd vi har, med så många olika grenar, men det borde väl kunna lösas det med.

Att sen få det till att fungera med rasförbunden, det vet jag för lite om, men jag ser ju som att WRAS borde vara den tävlingsorganisation som leder arbetet, tror inte att det är rimligt att låta rasernas organisationer styra och ställa. Deras uppgift torde ju vara att leda avelsarbetet och jobba för just sin ras, jämför med
t ex halvblodens avelsprogram.

WRAS har ju försökt att göra både indelning av tränare och intruktörer sedan flera år tillbaka och bevisligen bla. enligt den här tråden misslyckats helt.:smirk:
Dessutom har WRAS också startat utbildningar liksom stöttat privatpersoner som gjorde detsamma och misslyckats även där:smirk:

Det är kanske dags att man gör en samlad anstängning för att komma åt dessa problem.:idea:
Rasföreningarna har även en tävlingsverksamhet, abslout inte bara avel, titta på SQHA, SPHA och Appaloosa alla gör tävlingar för sina raser.

Sen kanske man skulle titta lite grann på var hör de flesta tränare/intruktörer hemma, mao. Är det i WRAS leden vi hittar våra tränare?

Enligt mig så är det inte det. Och tittar vi på WRAS, när gjorde dom en tävling sist som skulle ge dem epitetet "tävlingsorgansisation", jag menar att det är RHA som sköter deras tävlingsarrangerande samt alla westernklubbar runt om i vårt land.
Wild Rein jag håller med dig fullt ut, det behövs en uppdelning av ovanstående.
Nickolai jag håller inte med dig, jag menar att vi skulle få ett bättre utnyttjande av resurserna dvs av de tränare och instruktörer vi har i vårt land.
En tränare kan mara rida/träna ett visst antal hästar oavsett efterfrågan. En intruktör kan bara ge så många lektioner oavsett efterfrågan.
Att de bästa hästarna hammnar hos de bästa tränarna borde vara en självklarhet både för tränarna liksom hästägarna!

Idag menar jag att vi har ett stort problem på gruns av att i stort sett alla tränare ochså utgersig som/agerar instruktörer och vice versa. Om man började styra upp det hela så skulle de som är bäst på att intruera kunna ägna sig årt det och inte rida in hästar för att få det att gå runt ekonomiskt och det samma gäller för tränarna dom skulle slippa ge lektioner och iställer göra det dom är bra på dvs. rida in hästar.

Är man nybakad tränare behöver man ha häst att rida dvs man behöver timmar i sadeln på många olika hästar, har man inte fått det kan man heller inter förvalta den riktigt bra hästen. Som instruktör måste man har timmar i manegen och många olika ryttare för att bli bra på att lära ut. Med andra ord, dom behöver "grönare" ryttare för att få träna, och de duktiga ryttarna skall gå till den "duktigare" tränaren. Det är inget konstigt i detta, detsamma gäller överallt i samhället.:idea:

Texaz, skall WRAS gå in i riksidrottsförbundet och i så fall hur?

Monke:angel:

Iofs bara vad jag hört, men det skulle ju vara ett lyft för sporten och öppna en hel del vägar för utbildningar etc. Det är ju först med ett inträde i riksidrottsförbundet som det går att starta i landslag, eller hur? Är väl därför som reiningen ligger som en gren i Ridsportförbundet.
Diskussionerna har ju gått tidigare, men föll då på att WRAS och SR inte kunde samsas, synd, för det skulle gagna westernridningen och höja statusen.
För övrigt så är det väl inte WRAS uppgift att arrangera tävlingar, jag vet inte, kan bara referera till hur andra idrottsorganisationer jobbar. Där är det väl klubbarna som anordnar tävlingar, förbundet stöttar bara upp.
Det är väl också så att WRAS är ett litet förbund jämförelsevis, och de som är förbundsrepresentanter jobbar väl också i sina egna föreningar, eller?

Det ska absolut vara kvalitét på tränaren om man ska betala för det.

Senast ändrad av en moderator:

Nickolai jag håller inte med dig, jag menar att vi skulle få ett bättre utnyttjande av resurserna dvs av de tränare och instruktörer vi har i vårt land.........

Monke:angel:

Det ær OK Monke - ibland håller jag inte ens med mig sjælv, men hær tror jag du ær ute och cyklar lite.
Att førbunden kan ha trænarlistor eller rekommendera vissa trænare tycker jag ær OK. Men att førsøka legitimera dagens trænarkår, tror jag inte det minsta på. Det finns inte heller juridiska medel før detta. Att man skulle dela upp trænare i A,B och C-lag ær fullstændigt horribelt.

Att "styra upp" trænarkåren kan du ju førsøka med! Då har du fått något att bita i.
Om man nu skulle ha något slags legitimering/certifiering så borde det i så fall stællas krav på en officiell trænarutbildning som leder till en examen i någon form. Man kan inte bara stælla krav på kompetensen utan att ha ett verkningsmedel till att nå den. Det skulle vara som att legitimera doktorer utan lækarutbildning! Mig veterligen finns inget liknande system i USA(som ju ær långt mer utvecklade i westernsporten æn vad vi ær).

Att dela upp i kategori trænare och instuktør ser jag som meningsløst så som det ser ut idag. Problemet ær inte att det finns før få trænare/instruktører som hæstægare får slåss om. Problemet ær det omvænda - trænarna søker hæstar/folk att jobba med. Man får ta de jobb som finns oavsett om man sitter på hæstryggen eller instruerar nybørjare.

Till sist måste jag bara skriva det att antal timmar i sadeln borgar inte før god kvalitet. Jag vet unga trænare som jag mycket væl skulle kunna læmna hæst till, samtidigt som jag vet ældre trænare som aldrig skulle få se mina hæstar på bild ens en gång! Vem skall bedømma kompetensen? Kollegor? Kompisar i styrelsen? Hæstægarna? Publiken? Domarna?

Monke, bra sagt, håller med fullständigt!

Nickolai - vad menar du med att det inte finns juridiska medel att dela upp tränarkåren i A-B- C eller dylikt? Det fungerar ju uppenbarligen utmärkt inom dressyr- hoppning- islandshästridning mfl. Där finns olika nivåer på instruktörerna- beroende på utbildningsnivå.
:confused:

Monke, bra sagt, håller med fullständigt!

Nickolai - vad menar du med att det inte finns juridiska medel att dela upp tränarkåren i A-B- C eller dylikt? Det fungerar ju uppenbarligen utmärkt inom dressyr- hoppning- islandshästridning mfl. Där finns olika nivåer på instruktörerna- beroende på utbildningsnivå.
:confused:

Om du læser inlægget lite mer noggrant så ser du att jag inte skrev såsom ditt ovanstånde citat. Jag skrev att det inte finns några juridiska medel till att legitimera en trænarkår. Om man jæmfør med t.ex. lækarkåren så finns det ett mycket noggrant utformat system hur en legitimering skall gå till; detaljstyrda krav på kompetens, hur man upprætthåller kompetensen, hur man juridiskt går till væga vid inkompetens, vilken myndighet som ær kontrollerande, osv, osv.

Detta system finns inte - varken inom westernsporten - eller någon annan hæstsport i detta land. Att dela upp trænarkåren i ett A,B och C- lag tycker jag fortfarande ær under all kritik. Att gjøra som dressyr, hoppning osv ær inget att efterstræva(på många områden) Dessutom ær det ett tandløst system utan regleringsmøjligheter=DET FINNS INGA JURIDISKA MEDEL.

*kl*
Tror att det är dags att ta tag i detta å det snaraste! Sporten växer stadigt och det kan ju bli förödande om det inte finns några riktlinjer för vilka som verkligen är kvalificerade att vara tränare.
Värst är ju när de som är okunniga ska försöka hitta en tränare och i princip kan ramla över vem som helst!
Nog måste det väl gå att kvalitetssäkra de tränare och ridskolor som florerar ute i landet. De flesta håller nog måttet, men för att garantera blivande westernryttare kvalitet så vore det verkligen på sin plats att se över möjligheterna att säkra standarden.

Nej, ok, kan hålla med om att det inte finns några lagar som reglerar det hela...
Men jag tror heller inte att det behövs. En "kvalitetssäkran" i någon form vore väldigt bra.

Bor I Schweiz och här har de ett certifieringssystem för western-tränare som jag tycker verkar funka rätt OK. Det finns tre nivåer, C, B och A. Man måste börja som C-tränare och utbilda/jobba sig uppåt. Utbildningen och proven anordnas av det nationella westernförbundet.

C-tränare: Ska kunna lära ut baskunskaper t o m förbereda för tävling. Utbildning minst 2,5 år (ej heltid, delkurser som sprids ut över tiden).

B-tränare: Ska kunna träna för tävling på amatörnivå. Utbildning 90 x 45 min.

A-tränare: Träna för tävling på högre nivå (finns bara en...)

Det är naturligtvis frivilligt att certifiera sig. Det kostar en del (vet ej hur mkt), men å andra sidan får man lite gratisreklam i och med att man listas som certifierad tränare av förbundet.

Det finns inget som säger att en ocertifierad tränare är sämre än en cerifierad, men om man väljer en certifierad tränare vet man mer eller mindre vad man får. (Min ridlärare är inte certifierad, men jag tycker att hon är bra ändå :smirk: )

Det låter ganska smart...

Egentligen finns det väl ingen WRAS-ansluten westernklubb som anlitar sk*ttränare?

Eller har jag fel?

Sen är det inte säkert att bara för att ryttare A och häst A trivs med tränare X behöver inte ryttare B och häst B göra det.

Ryttare B och häst B kanske trivs bättre med tränare Z men inte ryttare A och häst A.

*kl*
Tror att det är dags att ta tag i detta å det snaraste! Sporten växer stadigt och det kan ju bli förödande om det inte finns några riktlinjer för vilka som verkligen är kvalificerade att vara tränare.
Värst är ju när de som är okunniga ska försöka hitta en tränare och i princip kan ramla över vem som helst!
Nog måste det väl gå att kvalitetssäkra de tränare och ridskolor som florerar ute i landet. De flesta håller nog måttet, men för att garantera blivande westernryttare kvalitet så vore det verkligen på sin plats att se över möjligheterna att säkra standarden.

:bow: :bow: :bow:

Problemet är väl att veta vem som är sk*ttränare, om man är ny i sporten.
Visst kan man lyssna på andras omdömen men det kan ju vara osäkert.

Problemet är väl att veta vem som är sk*ttränare, om man är ny i sporten.
Visst kan man lyssna på andras omdömen men det kan ju vara osäkert.

Precis just därför tränarkåren bör certifieras samt graderas i någon form!!:)

Egentligen finns det väl ingen WRAS-ansluten westernklubb som anlitar sk*ttränare?

Eller har jag fel?

Sen är det inte säkert att bara för att ryttare A och häst A trivs med tränare X behöver inte ryttare B och häst B göra det.

Ryttare B och häst B kanske trivs bättre med tränare Z men inte ryttare A och häst A.

Du har fel...finns ett FÅTAL WRAS tränare som är kunniga på hög nivå!!:banana:

Senast ändrad:
Men de flesta är vuxen och om de är inte det så har de föräldrar som kan ta ansvar och faktis kolla upp den som de vill anlita till en tränare, vad deras statis är, meriter, Prata med nån som har redan ridit för de, vad de har för personlighet som en tränare, osv..

Jag skulle inte bry vad en "kommitte" säger om att de här personer har klarat en kurs bla bla, jag skulle vilja har faktum för mig själv. Minsta titta på de när de tränna en annan. Och det finns redan några som säkert skulle går att får en certifikat men är fortfarnde skräp ändå.:cry:

Jag tror mer på att folk ska ta lite tid och undersöker vad de ska köpa istället att går rakt in och after åt säger "oj stackars mig jag bliv bränd".

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
432
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 217
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar