Outbildade oerfarna tränare

Wild Rein

Trådstartare
Det finns så många bushriders som kallar sig tränare, borde vi inte införa certifiering och gradering av tränarna för att rensa bort avarterna och dom som absolut inte borde vara tränare?? Det är inte roligt för en kund att betala dyra pengar för dåliga jobb och det är även en säkerhetsrisk.:banana:

Sv: Outbildade oerfarna tränare

Jag tycker absolut att det borde finnas certifiering av tränarna.

Svårast är väl att lösa det så det finns en gemensam benämning inom alla organisationer ( SQHA, WRAS, SRHA etc)

Visst finns det många som kallar sig tränare som inte vet speciellt mycket om pedagogik och western i allmänhet.....

Det finns också många duktiga tränare som kanske inte är så "kända" som kunde vinna på att visa sin duglighet genom någon form av dokumentation på sitt kunnande....

Vilka idéer har du själv kring hur detta skulle lösas?

Ja svårast är väl att hitta en början egentligen. Men jag tycker att "oberoende" men kunniga människor borde bilda en kommitté av något slag. Något i stil med dressyrtränarklubben. Samt att tränarna kan "rangordnas". Kanske A B och C tränare. Dagens tränare inom ex WRAS är lite konstig, det finns oerhörda skillnader mellan tränarna där. Jag vill att det ska finnas ett ställe där man kan hitta just den typ utav tränare man söker oavsett om man vill satsa på elitnivå eller "bara" lära sig grunderna i western...Har någon förslag på en början till detta?? Sedan skall ju erfarenhet, tävlingsmeriter, dokumenterad erfarenhet av att utbilda häst/ryttare upp till en viss nivå. Jag vill att den som söker skall finna...

Tror själv att det är svårt att sätta gradering på tränare. Vi får nog själva ha öron och ögonen öppna för vilka tränare som är bra. Ex kan tränaren själv rida bra ?, utbildat fram unghäster fram till tävlingsbanan och att de har visat resultat ?, tränat sina elever fram till tävlingsbanan och visar de bra resultat ? , har tränaren många kunder, gott rykte?

Ja det måste man ju också göra men om man är helt novis, och det känns som om andra discipliner kan rekommendera tränare samt klassificera detta, som ex dressyr, island, galopp. Är rätt dåligt insatt i övriga discipliner... Man borde kunna rangordna, dessutom pressa lite på vidareutbildning som alla har nytta av, ungefär som dressyrtränarklubben. Att ha seminarier och fortbildning, detta blir ju bara meriterande för dagens tränare. OCh att dokumentera vad man har utbildat samt tävlingsmeriter är ju lätt att plocka fram. Det är så många nya inom western, hur ska dom veta vilka som kan något? Vilka som är seriösa?

:bow: :bow: :bow: :bow:
Fram för någon form av certifiering!

Tack o tack, ett konkret förslag kanske?? Lite hjälp på vägen...:banana:

Kan man kanske dela upp det i olika moment?

Ungefär så här:
en del som visar din egen förmåga att tävla framgångsrikt?
Tex om man använder samma bokstäver som WRAS
e= startat i träningsklasser
E= vunnit träningsklasser

d= startat D-tävling
D= vunnit D-tävling osv

alltså liten bokstav innan du vunnit inom den klass du startat

Alla tävlingar över E skall ju rapporteras till Wras så det borde ju var enkelt att bevisa sin tillhörighet, lämpligen kanske din klubb kan skicka in ansökan för din tillhörighet, som sedan kontrolleras av WRAS och sedan kommer det ett tränarkort som du kan klistra in din tillhörighet på , typ som licenserna?

En annan del som visar din fömåga att träna fram ekipage till tävling

e=ditt träningseekipage har startat E- tävling
E= ditt träningsekipage har vunnit E-tävling

osv

Det ekipaget du tränat skall skriva försäkran om att det är just din förtjänst att du coachat den till framgång i den grenen. Varje ekipage kan ha flera olika 1.a tränare för OLIKA grenar, dock inte för samma gren!

en sista del som visar hur du själv har tävlat en träningshäst

e= startat träningstävling
E= vunnit träningstävling

etc

Man får komma överrens hur man skall jämför proffsnivå på SQHA i wrasindelningen, de som tävlar amatör kan ju inte träna och tävla andras hästar och ska ju inte behöva tränarcertifikat.

Skulle det funka?

Man kan alltså vara tränare och visa upp bara förmåga i ett delmoment, men då kan det ju i alla fall visa hurdan den tränaren har för förmåga just i detta......

Så ska man kalla sig A-tränare så bör man alltså ha A, A och A på sitt tränarkort!

Skulle det funka?

Nej det skulle inte fungera.

Certifiering av trænare skulle inte fungera av många orsaker. Vældigt många praktiska, juridiska och formella problem med det. Verkar inte heller meningsfullt. I slutændan så blir det de duktiga trænarna som har størst framgång hur man æn vrider och vænder på det.

Här håller vi med! De andra verkar bara bökigt och krångligt skrivbordsjobb som kommer att kosta massor med pengar och det behövs engagerade människor för att sätta i hop sånt här. Är man grön i western kan man sätta sig vid datorn och logga runt bland alla tränare eller ev lyfta luren och ringa till ngn som verkar duktig (meriter!). Red själv för en tränare under helgen som har goda meriter och gott rykte bland folk och han GAV DET HAN HAR RYKTE FÖR man fick valuta för pengarna och då fortsätter hans goda rykte vidare till nästa person .

Problemet är att det finns det många som är proffs på att snacka, och kan på så vis få många att tro att de kan mycket mer än vad som är fallet.
Tyvärr är det inte lätt att avgöra vad som är bra och dåligt när man är ny inom något, och det är lätt att åka på en blåsning.
En certifiering skulle vara en hjälp på vägen

Bor I Schweiz och här har de ett certifieringssystem för western-tränare som jag tycker verkar funka rätt OK. Det finns tre nivåer, C, B och A. Man måste börja som C-tränare och utbilda/jobba sig uppåt. Utbildningen och proven anordnas av det nationella westernförbundet.

C-tränare: Ska kunna lära ut baskunskaper t o m förbereda för tävling. Utbildning minst 2,5 år (ej heltid, delkurser som sprids ut över tiden).

B-tränare: Ska kunna träna för tävling på amatörnivå. Utbildning 90 x 45 min.

A-tränare: Träna för tävling på högre nivå (finns bara en...)

Det är naturligtvis frivilligt att certifiera sig. Det kostar en del (vet ej hur mkt), men å andra sidan får man lite gratisreklam i och med att man listas som certifierad tränare av förbundet.

Det finns inget som säger att en ocertifierad tränare är sämre än en cerifierad, men om man väljer en certifierad tränare vet man mer eller mindre vad man får. (Min ridlärare är inte certifierad, men jag tycker att hon är bra ändå :smirk: )

Jo jag förstå det, men det kanske är svårt att få ihop det ex A, B, C Tränare och om det är en "Wras" eller "AQHA" tränare. Personligen vill jag bara lägga mina pengar på en tränare som tävlar Nationella AQHA tävlingar.

Meningen skulle ju vara ett övergripande träningsförbund, vi vet väl alla att skillnaden mellan WRAS och rasförbunden är milsvid än så länge. Jag tror inte att det finns någon WRAS tränare som motsvarar mina krav på utbildning och erfarenhet.
Men vi måste börja någonstans...Och säkerligen är det lättast att börja från topp och arbeta sig neråt. Om ex en A tränare skall ha framskjutna internationella placeringar, ha utbildat elever/hästar till internationell nivå, ha utbildat sig hos riktigt kvalificerade tränare (då troligtvis utomlands) samt ha dokument på det...
Att sedan arbeta sig neråt blir lättare...:banana:

knapplån:
Om ni bara visste vad jag har jobbat för detta med ett tränar/instruktörssystem ,men det verkar trögt inom förbundet. Jag tror det är så här att de som visar bra förmåga att lära ut gärna vill ha nån form av formell legitimitet. Det skulle kännas mer seriöst så...

Visst borde tränarna på något vis kunna styrka sin kompetens, inte minst för oss nya som inte har full koll på vilka som är bra respektive dåliga.

Att titta på meriter är ju ingen hjälp eftersom det inte är samma sak att vara en duktig ryttare som att lära ut ridning...
Följer med stort intresse tråden.....

*kl*

Att certifiera tränare tor jag är väldigt svårt... Det finns en enorm variation på träningsvarianter/metoder, och alla tränar inte för att tävla, så att certifiera en tränare efter egna eller andras tävlingsmeriter är nog väldigt svårt!

Jag tror på den gamla vanliga modellen, att man tränar för den man har sett resultat man tycker om, vare sig det är elever eller egna...
man provar att träna för de man blivit rekomenderade, eller de man sett rida så som man själv vill rida. Ibland funkar det, ibland inte... man testar, man testar igen...

Tanken är god, och för den absoluta nybörjaren, eller den som vill lära sig grunderna, finns det ju vissa som gått utbildningar, eller har särskilda erkända kurser.. men jag kanske inte hade rekomenderat just DOM iallafall till en nybörjare, så det är nog väldigt personligt, vilken tränare som är bra för en viss person....

Jag vet inget bättre sätt att "styrka sin kompetens" än att bli rekomenderad av någon....

Jo, det är ett sätt, men jag kan ändå inte förstå varför inte våra förbund kan ha nån form av instruktörs/tränarutbildning när alla andra förbund har det. Det säger trots allt nåt om seriositeten om man har en utbildning. Det behövde inte vara nåt långt och omfattande. Ett enkelt ridprov - alternativt att man startat vissa klasser, en en skrivning " i westernridning" och ett instruktionsprov. Trots allt är det i mötet med ekipagen det viktigaste sker och pedagogiken är fruktansvärt viktig. Vi har många verksamma tränare som är duktiga ryttare, haft framgångar på tävling etc. , men alla är inte lika duktiga pedagoger.

Att titta på meriter är ju ingen hjälp eftersom det inte är samma sak att vara en duktig ryttare som att lära ut ridning...

En bra pedagog behöver inte kunna rida så bra själv egentligen. För att kunna lära ut god ridning behöver man inte själv ha tävlingsframgångar. Bara om man vill lära sig "hur du lyckas på tävling" så är tävlingsmeriterna intressanta. Tävlingsframgångar handlar ju tyvärr också om plånboksstorleken.

Men en viss pedagogikutbildning borde inte vara fel. En certifiering på något sätt är en bra linje tycker jag.

Jag har provat på att träna för både de som har pedagogikutbildning och de som inte har det och jag föredrar den som har lite hum om inlärningspsykologi och pedagogik.

De bästa ryttarna behöver inte vara bra lärare.

Fick en liten fundering bara... Det startade ju en western tränar utbildning i Hellekis för en massa år sen, hur gick det me den, var det inte seriöst nog eller vad hände?

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
432
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 217
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar